Anonym (Stör mig) skrev 2019-05-28 15:36:25 följande:
Hur kan man med och komma i mjukisbyxor till tentasalen? Jag fattar inte det. Varför ska man ha ?slappa? kläder bara för att det råkar vara en tenta? Tentan idag började kl 8.30 och jag såg flera (unga) studenter bära mjukisbyxor på sig...alltså varför? Mjukisbyxor har man på sig hemma och ingen annanstans. Hur tänker folk?? Jag tycker det är ett hån mot de seriösa studenterna.
Som svar på frågan i ingressen skulle jag säga att det förmodligen åkt någon form av kommunalt färdmedel, eller kanske åkt bil. Alternativet kan vara att de använt apostlahästarna och om deras mission dessutom inneburit ett något högre tempo kan ju "mjukisbyxan" ha nån form av funktion. I övrigt påminner inlägget mig om en form utav muntlig berättar tradition som levt i Sverige sen medeltiden allra minst och faktiskt finns kvar än idag men numera nedtecknad i diverse böcker illustrerade av John Bauer. Dessa sagor hade från början ett syfte i att de skrämde barnen från farligasituationer o platser så som vattendrag "näcken tar dig" eller tacksamhet "flickan som trampade på givet bröd och hamnade i underjorden". Eller den kanske vanligaste formen där man genom sagor om tvättar skogsrån och inte minst troll håller barnen borta från skogen.
Kanske kommer jag en dag i den sunda skepticismens ändå berätta sagan om pojken som blivit så förtrollad av sin spegelbild så att han inte längre såg skillnad mellan sin egen person och andra. Kanske kommer den kallas "Alla Stör mig" och kanske får den ett lyckligt slut där han löses från sitt öde och inser att hans åsikt är ungefär så betydelsefull och intressant som han anser att andras är. När han tycker de har fel. På så sätt kanske jag skrämmer mina barn från att besöka Internets mörkaste hålor för vem vet vad som döljer sig bakom nästa like.