Min pappa är alkoholist
Jag är i samma sits som många utav er. Barn till 2 alkoliserade föräldrar.
Och det blir bara värre. Kan inte minnas mamma hur hon var förr i tiden. Eller jo det finns små glimtar. En mjuk, glad och mycket om-sig-kring sig person. Fixade lite här och lite där. Bytte gardiner till varje ny säsong och ja... Nu Sjukskriven med jämna mellanrum pga hon utvecklad epelepsi. Hon ramlar och slår sänder någon kroppsdel.
Och ljuger om detta för arbetsgivaren och sjukvården. Senast var i Mars och jag fick av en slump reda på att hon var sjukskriven när hon inte svarade i mobilen eller jobbtelefonen. Då sa hon att hon ramlat när hon bar in mat från bilen. Bara där började våra misstankar. 1 hon handlar inte längre, allt sånt får pappa göra. 2 Skulle hon mot all förmodnan handla skulle hon aldrig klara ta två kassar.
Hon är precis som du TS beskriver din pappa, egocentrisk och det är bara "jag,jag,jag" hela tiden. och frågar hon hur det är med mig så handlar meningen efter om henne igen. Ofta negativ. Ser att hon är deprimerad, och det är nog inte så konstigt efter en cancer diagnos. Inget psykologsamtal, ingenting.
Jag har tagit upp detta så många gånger, senast för några veckor sedan. Och hon lovade att söka hjälp. Jag erbjöd mig att ringa läkare eller följa med henne till läkaren. Efter en vecka igen ringde jag och påminde henne om vad hon lovat. Då skulle hon sköta detta själv. Det ör lönlöst.
Jag sa i sista samtalet att jag kommer inte orka ha kontakt med henne om hon inte gör ett val nu. Men efter att ha pratat med folk som kan det här så får jag höra att det inte är någon mening att ställa ultimatum. Hon är för sjuk. Hon kommer välja alkoholen. och då måste jag göra ett val. Vill jag ha henne i mitt liv dom sista åren hon har kvar fast hon dricker. Eller klippa bandet och får reda på av pappa när hon dött.
Kan tilläggas att pappa också missbrukar alkohol.
Men jobbar ´fortfarande men även hans hjärnceller är grymt förminskade verkar det som. Min tekniska pappa kan inte tänka så mycket längre.
Fyfan vad jag avskyr detta med missbruk.
Jag vet inte om du blev något klokare utav mig, men ser att våra föräldrar lider utav samma skit!