Virpan skrev 2019-05-27 10:39:48 följande:
Hon skriker och försöker äta på sina händer. Det blir lite hysteriskt ibland. Det var kanske en överdrift med att hon är hungrig hela tiden, men ofta är det så. Jag måste sluta amma efter ett tag för att hon bara skriker och viftar med armarna. Det verkar som hon blir arg för att det inte kommer tillräckligt med mjölk. Till slut får hon flaskan istället. Förstår hur du menar med att de aldrig tackar nej, men när hon är sådär hysterisk känns det verkligen som hon är hungrig. Hon var tillväxthämmad och vägde bara två kilo när hon föddes. Det känns som om svalt i magen och därför äter så mycket nu. Inget bvc har sagt, men det är min känsla.
Det är ju så himla svårt att avgöra när en bebis är hungrig eller inte, förstår att det känns så när hon blir missnöjd och skriker och viftar. Men du, för mig låter det som att det lika gärna kan handla om att hon är van vid att det rinner lätt ur flaskan och så har hon inte lust att amma för det är jobbigare och mjölken kommer långsammare. Som du skriver Syntharen.
Jag har tre barn. De två första delammade jag för att få sova lite mer och rätt snabbt började båda barnen bete sig som du beskriver vid amning, de var nöjda den första amningsstunden men efter några minuter började de veva och skrika. Det är ju problemet med flaskan, att det rinner lika snabbt hela tiden och ett barn som får flaska lär sig att det är så det ska vara, medan en helammad bebis lär sig att det rinner långsammare efter en stund och blir inte arg.
Ett tips om du är väldigt mån om att behålla amningen är att strunta i flaskan helt, ersätt den med kopp eller dosspruta (om du orkar) eller köp ett tillmatningsset. Det är en typ av flaska som du hänger runt halsen på dig själv och sen går en tunn slang från den som du fäster vid bröstvårtan. När bebisen ammar får den extra modersmjölk/ersättning genom slangen och blir nöjdare vid bröstet. Och så trappar man sakta ner tills ingen ersättning behövs och det räcker med bröstet.