• Anonym (Pontus)

Anmäla soc sekreterare för brott mot sekretess

Hejsan! Om min familj får en orosanmälan på sig gällande våra barn, av en viss handläggare på social tjänsten, visst är det sekretess? Denna handläggare får alltså inte berätta om sin anmälan och vad den gäller till utomstående? Och om detta är sekretess hur gör jag för att anmäla fena handläggaren?

• Svar på tråden Anmäla soc sekreterare för brott mot sekretess
  • Anonym (Pontus)

Okej så det är inte ivo man anmäler till??

• Anonym (M)
    Anonym (Pontus) skrev 2019-05-25 21:34:23 följande:

Okej så det är inte ivo man anmäler till??

Nej det är bara när det gäller inom vården tror jag.
  • Anonym (Socionomstudent)

Eftersom det är ett brott att bryta mot sekretess så kan du anmäla till polis. Enligt 20:3 BrB så kan man få böter eller fängelse upp till ett år. JO är en annan instans.

• Anonym (Pontus)

Toppen då blir det en tur till polisen imorgon! Vsd behöver jag ha med mig ich tänka på?

• Anonym (M)
    Anonym (Pontus) skrev 2019-05-25 21:54:13 följande:

Toppen då blir det en tur till polisen imorgon! Vsd behöver jag ha med mig ich tänka på?

Du behöver kunna styrka bevis på att detta ägt rum.
  • Anonym (Pontus)

På att hon delat med sig av denna info? Det har jag skriftligt då mamman varit så jäkla korkad att skriva det i ett dokument Till tingsrätten att hon har fått infon ifrån socialtjänsten om denna Anmälan och vad den gäller!

• Anonym (M)
    Anonym (Pontus) skrev 2019-05-25 22:13:16 följande:

På att hon delat med sig av denna info? Det har jag skriftligt då mamman varit så jäkla korkad att skriva det i ett dokument Till tingsrätten att hon har fått infon ifrån socialtjänsten om denna Anmälan och vad den gäller!

Ja men det räcker inte bara att någon påstår något, man behöver även kunna bevisa det. Mamman är dock ett vittne.
  • Anonym (Pontus)

Ja alltså mamman / hennes advokat har ju skrivit detta i ett dokument till tingsrätten ssen vet jag även att mammans familje medlem och även ytterligare en socialsekreterare befann sig på platsen när

Personen i frågan berättade detta! Det måste väl räcka som vittnen, Dock så är ju frågan om dom skulle ljuga i ev polis ärende och såga att detta inte är sagt?

Men med tanke på att mamman ordagrant skrivit samma sak i sitt yttrande till tingsrätten som socialtjänsten i sin anmälan kan Hon ju inte bara förneka det sedan? Hur skulle den infon liksom kunna nå henne på annat vis?

• Anonym (X)

Kan inte vårdnadshavare få del av anmälan när det är barn inblandade..?

• Anonym (Jonsson)

Visserligen är ju sekretessbrott allvarligt och inget som ska viftas bort men finns det inte viktigare saker för dig att fokusera på? T ex reflektera över och rätta till det som är tokigt? Du har varken del i vårdnad och boende för ditt äldsta barn och dessutom finns orosanmälan för barnen i din nya familj. Allt är väl knappast en stor komplott utan något måste vara galet? Visst socialsekreteraren med bred käft kan vara värd en varning men hej, hur hjälper det dig eller först och främst dina barn?

Svar på tråden Anmäla soc sekreterare för brott mot sekretess