Inlägg från: Anonym (Socionomstudent) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Socionomstudent)

Anmäla soc sekreterare för brott mot sekretess

Är den andra personen socialsekreteraren har pratat med barnets andra vårdnadshavare? I så fall får socialtjänsten prata med personen och hen har även rätt till partsinsyn, och har alltså rätt att få reda på allt som händer i ärendet precis som du. Annars har socialsekreteraren sekretess gentemot utomstående om ingen utredning har öppnats. Har utredning öppnats så har socialtjänsten större befogenheter som exempelvis att prata med förskola/skola och liknande.

Anonym (Pontus) skrev 2019-05-25 20:55:42 följande:

Okej såhär, jag ligger i vårdnadstvist angående mitt äldsta barn, mamman har hela vårdnaden, en viss handläggare som redan sedan start tagit mammans parti igenom processen har gjort en orosanmälan gentemot min fru och mig angående våra gemensamma barn efter ett hembesök. Då anmälan rör mig ich min frus gemensamma barn har hon då verkligen rätt att sitta ich berätta det för mamman som jag nu tvistar emot? Så att hon kan använda det emot mig i tvisten? Jag menar eftersom jag varken har boendet eller vårdnad om vårat gemensamma barn i dagsläget borde ju soc tanten inte få sitta och prata vitt och brett om denna anmälan med henne? För övrigt är ju anmälan falsk ich förmodligen enbart fjord för att användas i tvisten...

I det fallet har socialsekreteraren sekretess så hon har brutit mot 26:1 OSL.

Eftersom det är ett brott att bryta mot sekretess så kan du anmäla till polis. Enligt 20:3 BrB så kan man få böter eller fängelse upp till ett år. JO är en annan instans.

Svar på tråden Anmäla soc sekreterare för brott mot sekretess