Anonym (Pappas flicka) skrev 2019-05-25 14:14:48 följande:
En kram betyder väldigt mycket. Du kan även erbjuda din hjälp. Även om man inte behöver hjälp med något värmer det hjärtat att någon bryr sig om att hjälpa till vid behov. När min pappa dog köpte mitt ex blommor och skrev ett personligt kort till mig. Han fanns också där och hjälpte till med det praktiska. Lyssnade alltid när jag ville prata om pappa.
Det som betydde mest rent praktiskt för sorgen var att han köpte ett ljus som han sa att jag kunde tända när jag saknade pappa som mest. Detta placerade han bredvid ett fotografi av pappa som han ramat in. Kändes bra att ha något konkret att göra när sorgen och saknaden var som svårast. De dagar jag mådde som sämst frågade han ofta om jag ville åka till graven och tända ett ljus. Min pappa betydde mycket för mig och han dog plötsligt och oväntat när han var strax över 50 så jag var både i sorg och chocktillstånd samtidigt. Var även den som ensam skulle fixa allt till bouppteckningen, tömma bostaden och ordna med begravning så det blev på tok för mycket för mig. Kommer att vara honom evigt tacksam för det stöd och den hjälp han gav mig då.
Tack! Jag tar verkligen med mig det där med att ha ett ljus. Ska nog köpa med lite ljus att ha redan nu, inte just så, men för att det är fridfullt.
Jag är bra på att lyssna och reflektera, men måste nog behärska mig så att jag inte är för på. Låta honom tala i sin egen takt. Är det respektlöst att prata om annat? Eller bra? Så att mörkret inte är så kompakt.