Medicinsk sekreterare 2019
Ja jag har gjort ansökningsprovet i Växjö. Vet dock inte om jag kommer in. Det var ca 190 sökande. 24 får komma in. Så vi får se.
Ja jag har gjort ansökningsprovet i Växjö. Vet dock inte om jag kommer in. Det var ca 190 sökande. 24 får komma in. Så vi får se.
Så roligt! Håller tummarna för dig det var ca 140 sökande i Lund, 170 i Kristianstad tyckte jag dem sa. Ska ni också få besked i mitten- till slutet av juni?
Orka plugga i 2 år för att tjäna 25000 kr/mån med lönerevisioner som knappt möter inflationen.
Varför gör man det frivilligt?
Eller har sämre löner iallafall. Sen är det väl inte heller eftergymnasialt och kanske efter skatt, vad vet jag, men ändå. Gillar man sitt jobb så.
I teorin kan man tjäna hur lite som helst i Sverige, eftersom det inte finns någon lagstadgad minimilön. Men 25000 kr är en låg lön för 2 års eftergymnasial utbildning.
Kvinnor är bra märkliga. Man väljer aktivt yrken med pisslön. Sedan klagar sedan på att arbetsmarknaden diskriminerar och att man inte får någon pension att tala om..
I teorin kan man tjäna hur lite som helst i Sverige, eftersom det inte finns någon lagstadgad minimilön. Men 25000 kr är en låg lön för 2 års eftergymnasial utbildning.
Kvinnor är bra märkliga. Man väljer aktivt yrken med pisslön. Sedan klagar sedan på att arbetsmarknaden diskriminerar och att man inte får någon pension att tala om..
Nej det är det inte. Men jag tycker att det är något man ska känna till och ta sig en rejäl funderare på innan man väljer yrket.
Alla är kanske inte medvetna om konsekvenserna.Garanterad jobb är man aldrig. Men det finns både snabbare och enklare sätt att få jobb om det är vad man är ute efter.
Nej pengar är inte allt. Men alltför låg inkomst är ett problem. Tjänar du 25000 kr så får du kanske ut 19000 kr efter skatt.
Bara bostaden äter snabbt upp 8000 kr/mån. Sedan vill man gärna ha en bil. Det kostar kanske 4000 kr/mån. Sedan köper du mat för kanske 3000 kr/mån.
Då återstår 4000 kr för alla övriga utgifter inkl. sparande. Det blir inte många smulor över..
Får du sedan barn så är det bara att glömma att vara föräldraledig eller jobba deltid. Det har du helt enkelt inte råd med.
Hur kul är det att leva med en sådan lön hela livet? Måste väl finnas andra yrkesval du skulle kunna trivas med?
Visst klarar du dig hjälpligt på 19000 kr efter skatt. Men du saknar marginaler.
Blir du sjukskriven/föräldraledig så är du snabbt nere på 15000 kr/mån
När du blir pensionär ska du vara glad om du får 12000 kr/mån efter skatt.
Klarar du dig på 12000 kr/mån?
Visst klarar du dig hjälpligt på 19000 kr efter skatt. Men du saknar marginaler.
30000 kr/mån är en skitlön för en medarbetare med personalansvar. Jag tjänar 39700 kr/mån som vanlig anställd tjänsteman. Arbetar som ingenjör och är 29 år.
Inte säkert att alla vet.
Dessutom är det heller inte säkert att man vet hur mycket det kostar att vara förälder. Som ung och ensamboende är det lätt att leva billigt.
Inte säkert att alla vet.
Dessutom är det heller inte säkert att man vet hur mycket det kostar att vara förälder. Som ung och ensamboende är det lätt att leva billigt.
Skillnaden där är ju den obefintliga utbildningstiden utöver gymnasiet.
Skillnaden där är ju den obefintliga utbildningstiden utöver gymnasiet.