Akademiker som röstar rött, varför?
Ingångslönen för en socionom ligger runt 23-24 000 innan skatt om man inte bor i Stockholm, där ligger den runt 30-35. Det är dock inte det lättaste att flytta till Stockholm, utan pengar att köpa en bostadsrätt.
Jag är akademiskt utbildad och därför är det en självklarhet för mig att rösta åt mitten eller höger. Jag ser inte ner på människor med lägre utbildningsnivå än universitetsstudier, men idag bestraffas utbildning i hög grad. I en majoritet av kvinnodominerade akademikeryrken tjänar man mindre än vad en vanlig arbetare gör. Jag ser då och då opinionsmätningar kring att det finns en hel del akademiker som röstar på arbetarrörelsens partier Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Arbetare har det som grupp bättre än ex kvinnliga akademiker som grupp, hur kan ni som akademiker rösta på arbetarrörelsen? En rörelse som anser att utbildning inte ska löna sig. Vad har ni för argument?
Möjligen har du 148 i iq om du gjort mensas grafiska test.... Men uppenbarligen så är inte din iq till mycket Du har en skev uppfatting om vänster för det första. Att vänstern tycker att alla ska ha samma lön är något du själv hittat på.
Ingångslönerna är inte fullt så låga som du skriver i nuläget. Jag måste även påpeka att en socionom utan erfarenhet får räkna med låg ingångslön om hen väljer att arbeta inom socialtjänst som innefattar mjuka frågor. Erfarenhet väger helt enkelt tungt av ren praktiska skäl.
Förövrigt så tycker jag att de vänster alternativ som sitter med i dagens riksdag är mittenpartier med stark liberal prägel och liberala tokerier ar lockat akademiker som tror sig göra en klassresa i alla tider.