VCS skrev 2019-05-20 23:53:31 följande:
Varierar som sagt från kommun till kommun men i en kommun i östergötland exempelvis har socionomer en snittlön på 26 000, gymnasielärare 28 000 och undersköterskor 29 000, i grundlön då sen OB på det. Butiksbiträden arbetar i privat sektor så det var ingen genomtänkt jämförelse men rikssnitt för dessa yrken ligger runt 30 000, i grundlön. Jag känner många undersköterskor och butiksbiträden som tjänar runt 35 000 i månaden brutto efter OB, och byggnadsarbetarna,anläggarna jag känner ligger runt 39-40 000 i ingångslön.
Det var låga snittlöner för lärare i den kommunen. Jag hittar ingen färsk statistik för lärarlöner men hittar att s ittet för 35åriga lärare på högstadiet 2017 var 33800. Kommunal har ju varit duktiga att jobba för undersköterskelöneena men enligt den statistik jag hittar varierar genomsnittsllnerna mellan 24300 och 27500. Har du valt kommunen ovan för att den är extrem eller menar du att det är så genrellt? Det verkar jnte stämma med den statistik jag hittar där läraena ju faktislt tjänar en hel del mer än undersköterskorna. Men jag har bara googlat lite snabbt. Socinomer är väl ett yrke som har låga löner, förmodligen på grund av sin kvinnodominans och för att de länge bara funnits i offentlig sektor.
Lärarlönerna har ju ökat mycket på senare tid. Som jag förstår tjänar grunskolelärare mer än de som utbildar grundskolelärare, dvs adjunkter på lärarhögskolorna. Om du värderar akademiska studier får jag anta att du tycker att det är fel? Det kanske är intressant att jämföra akdemikeryrken med varandra också?