Inlägg från: Minigrisen01 |Visa alla inlägg
  • Minigrisen01

Enda pojken i klassen

Hej!

Jag skulle behöva lite input hur ni andra skulle gjort/tänkt om ni var i samma situation.

Min son ska börja förskoleklass till hösten och vi har valt en mindre privat skola med bra rykte i staden som vi bor. Vi har alltså valt bort den kommunala skolan. Allt känns toppen på nya ?lilla? skolan allt verkar så genomtänkt men vi fick reda på att vår son kommer att vara enda killen i sin klass. 12 barn i gruppen och han är enda pojken. Skolan ser inget större problem med detta, men vi undrar hur detta ska gå?

Skulle ni valt den kommunala skola med två klasser med 20 barn i varje grupp och en pedagog (!) i varje klass eller skulle ni försökt på den andra skolan fast han är enda killen? Vill säga att den privata skolan känns verkligen bra men skon klämmer här att han kommer vara enda killen.

• Svar på tråden Enda pojken i klassen
  • Minigrisen01

Ok varför hade du valt den kommunala?

Anonym (v) skrev 2019-05-20 16:58:55 följande:

Jag skulle valt den kommunala skolan.

Men inte pga könsfördelningen.

• Minigrisen01

Tack för ditt svar! De kommer att ha en stödpedagog i båda klasserna. Hur upplever du fritids? Jag har själv så dålig erfarenhet av fritids det var mer förvaring minns jag det som. Känns som att det lätt blir det i stora skolor?

Babymama skrev 2019-05-20 17:28:36 följande:

Jag hade nog valt den kommunala skolan. Även om pojkar och flickor kan leka jättebra ihop så tycker jag att de ofta söker sig till samma kön när de får välja, eller så gör mina barn åtminstone. Jag tror inte att det har någon betydelse för din son under de första åren men sen när han närmar sig 9-10 år kanske han kommer sakna killkompisar.

Vårt äldsta barn går i kommunal F-klass nu, de har 2 lärare på 24 barn. Det funkar hur bra som helst trots stor klass. Vet du om den kommunala skolan har stödpersonal utöver förskoleläraren i klassen? Ofta är det ju mer personal än klassläraren närvarande i klassen.

• Minigrisen01

Menar alltså en ensa stödpedagog till båda klasserna, den kommer att rotera på något sätt.

Tack för ditt svar! De kommer att ha en stödpedagog i båda klasserna. Hur upplever du fritids? Jag har själv så dålig erfarenhet av fritids det var mer förvaring minns jag det som. Känns som att det lätt blir det i stora skolor?

Jag hade nog valt den kommunala skolan. Även om pojkar och flickor kan leka jättebra ihop så tycker jag att de ofta söker sig till samma kön när de får välja, eller så gör mina barn åtminstone. Jag tror inte att det har någon betydelse för din son under de första åren men sen när han närmar sig 9-10 år kanske han kommer sakna killkompisar.

Vårt äldsta barn går i kommunal F-klass nu, de har 2 lärare på 24 barn. Det funkar hur bra som helst trots stor klass. Vet du om den kommunala skolan har stödpersonal utöver förskoleläraren i klassen? Ofta är det ju mer personal än klassläraren närvarande i klassen.

• Minigrisen01

Tack för alla svar! Underbart att den här sidan finns ibland när man behöver lite råd!! Det finns för och nackdelar med allt.

Det är raster samtidigt och samarbete över klasserna då det är en liten skola. Problemet är att han dels är ensam pojke men också en stor del i det hela är att han kommer gå i en del av staden än dem vi bor idag så han kommer ju inte känna någon. Vi har i framtiden tänkt flytta i närheten där skolan kommer att vara så vår plan är att han ska börja aktivitet, typ fotboll där alla hans klasskamrater kommer att gå så att han kommer in i gänget. Men om han går i privata skolan och sedan går i tex fotboll kommer han vara enda pojken i laget som inte går i den kommunala skola. Det känns som att det är jobbigt nog att börja i ny skola utan att känna någon men att han riskerar att bli än mer utanför om han dessutom går i en annan skola än alla andra pojkar i samma ålder.

Jag utan tvekan valt privata skolan om det hade funnits några fler pojkar men nu känns det som att han riskerar att bli utanför. Vi lutar åt den kommunal just nu, tänker att om det är för stökigt så byter vi till den privata.

Svar på tråden Enda pojken i klassen