Är betald skatt en offentlig handling?
Är en individs betald/avdragen skatt en offentlig handling som andra kan begära ut...? Tacksam för svar!
Är en individs betald/avdragen skatt en offentlig handling som andra kan begära ut...? Tacksam för svar!
Självdeklarationen är en offentlig handling.
[quote=79630584][quote-nick]ecologic skrev 2019-05-17 01:31:58 följande:[/quote-nick]Det stämmer inte, lagen har ändrats. Däremot är benämningen på deklarationen "Allmän handling" vilket inte är samma som offentlig handling!
Så hela deklarationen kan man inte få ut enligt Skatteverket. Enligt skatteverket så kan man få reda på fastställd förvärvsinkomst samt om som vederbörande har överskott eller underskott av kapital och hur stor klumpsumman, men det går inte att få detta specificerat.Däremot vet jag inte om man kan få redan på vad en enskild individ (privatperson) har betalat i skatt. Och det är specifikt detta jag efterfrågar.
Mvh[/
Om du har dessa uppgifter kan du väl räkna ut skatten baklänges? Exakt hur ett underskott eller överskott i kapital har uppstått har ingen med att göra utom skatteverket.
Jag har varit i kontakt med Skattemyndigheten och kollat upp saken. Enligt svar så är deklarationen inte en offentlig handling. Däremot kan man begära ut slutskattebeskedet (som är en offentlig handling) när väl deklarationen är granskad och godkänd/fastställd. Det som står i slutskattebeskedet är Fastställd förvärvsinkomst samt om vederbörande har över- eller underskott av kapital (endast klumpsumma, inget specificerat). Det står också hur mycket personen skall betala i skatt. OBS! Men det står inte hur mycket personen har betalat i skatt eller om skatt betalats överhuvudtaget. Vad jag förstod så fanns detta med tidigare.