• Anatomy

Gravid BF juni 2019, del 2

Tiddelipom skrev 2019-07-02 01:05:58 följande:

Vi har det också kämpigt med amningen. Min tjej hade gått ner en hel del på återbesöket och är inte uppe i födelsevikten än, iallafall inte på 2 veckorsdagen. Det var lite knäckande för mig då jag kämpat som sjutton med amningen och såriga bröstvårtor första dagarna. Problemet är att hon somnar vid bröstet och inte suger ordentligt. Hon snuttar mest.

Nu ger vi ersättning efter amning och jag måste väcka henne så hon får mat var tredje timme och känner mig väldigt osäker på om hon får i sig det hon ska. Hon har också varit lite förstoppad och knappt bajsat överhuvudtaget.

Om det inte är så viktigt för dig med amningen så tycker jag inte du ger upp för lätt. Jag är själv så nära att strunta i amningen fast jag absolut helst vill amma.

Jsg hade flaggat för att jag skulle behöva hjälp med amningen i början mem tycker inte jag fick det stöd jag behövde ändå. Särskilt inte när jag ser hur dåligt det gått. Det känns tråkigt att hon varit hungrig och inte fått i sig när jag trodde att det gick ganska bra där i början.

Min bebis suger verkligen för kung och fosterland. Bra grepp och envis. Tänker samma som du. Jag trodde det gick bra men inser ju nu att hon varit konstant hungrig. I natt har hon sovit tre timmar på pappas bröst och mu 1 timme i min famn. Inte helt nöjd pga gaser men så mycket lugnare redan.
  • Anatomy
    Linda2barnsmamma skrev 2019-07-02 07:44:16 följande:

Kämpa om DU vill, inte för att bm och andra säger det. Ja ammade 1 vecka, pumpade 1 vecka, och ger nu enbart ersättning (Nan sensitive 1) till Saga.

Ja har ärrvävnad i vänster bröst så får ingen mjölk där. Så kände att ja kämpade och pumpade o gav i flaska så ja va helt öm i händerna och brösten.

De på BB visste om min problematik med amningen då det varit så med alla barnen utom ett av dom. De sa att ja skulle känna efter helt själv och göra valet själv.

Personligen tycker jag det är sån frihet just nu att kunna ge flaska då min man kan va lika delaktig och ja kan vara mer med min son under kvällen.

Vet att amning är det bästa, men mår man inte bra av det, kämpat ihjäl sig eller att det inte fungerar så ska man INTE känna skam eller att man misslyckas.

Du gör det du tycker känns bäst heja dig.

Tack så mycket! Hon är så nöjd och sover jättebra samt att min man är så lycklig över att kunna ge henne mat så det är inget att tveka om. Mätt och nöjd bebis, glad pappa och en mamma som fått sova 3 timmar sammanhängande två gånger i natt.
  • Anatomy
    Linda2barnsmamma skrev 2019-07-02 10:18:36 följande:

Så härligt så länge det känns bra för er så ska ni göra som ni vill.

Ja visst är det skönt när man får sova mer en 1 timme i sträck.. Hihi

Saga sover oftast från 22 - 03, o sen från 03.15 - 6.30 sen brukar ja sova en stund på förmiddagen med henne o sonen. Har gjort så dom sover samtidigt på förmiddagen. Så det är skönt.

Mår du bra o så efter allting nu då?? :)

Ja, jag mår jättebra! Från sekunden huvudet var ute så har jag varit jätteglad. Mådde så dåligt under graviditeten med all svullnad och så. Känner att jag och min man verkligen blivit starka tillsammans genom det hela också. Vi hade det superbra innan men nu är vi som oskiljaktiga.

Fick två minibristningar bara. Så har 4 stygn totalt. Blöder väldigt lite och kan börja gå korta promenader med hundarna imorgon sa de.
  • Anatomy
    Leeandra skrev 2019-07-02 10:30:01 följande:

Det är helt normalt för bebisar att gå ner i början, så det är inget att hänga upp sig på. Mjölken brukar ju inte rinna till förrän på 3:e dygnet ( ibland senare om man är stressad ) så det är heller inte konstigt att känna att de ammar och ammar utan att det kommer så mycket. En del barn tar tid på sig att komma upp i födelsevikt igen även om inget är fel.

Om du verkligen vill amma ( oavsett vad din man och övrig sjukvårdspersonal tycker ) så tycker jag att du ska ringa Amningshjälpen för att få bra råd. Det finns alldeles för många inom vården med bristfälliga kunskaper om amning.

Det är inte alla som kan pumpa heller, det bästa är att bebisen får amma själv.

Är just det att om det kommit lite men inte tillräckligt hade jag nog kört på. Men det kommer absolut inget.

Att amma känns inte viktigt för mig. Att ha en unge som är mätt och nöjd är viktigt och just nu är det toppen. :)
  • Anatomy

Kommer säkert ångra att jag säger det här men jäklar vad ett spädbarn sover. :) Hon är vaken typ 2-3 timmar totalt.

• Anatomy
    värmlandsjänta skrev 2019-07-05 16:01:08 följande:

ojoj vad jag hört om det där... har dock ingen erfarenhet då min bebis verkar brås lite för mkt på sin mor. hon har svårt att komma till ro och somna och vissa dagar blir det en så sjukt jobbig och ond spiral. hon sover i princip alltid en tretimmarslur mitt på dagen men förutom det så han hon svårt att sova några längre perioder på dagen. de flesta dagar går bra ändå för hon får väl antagligen nog vila vid bröstet när hon "sov/ammar" länge. men igår hade vi en såndär krångel eftermiddag/kväll/natt där hon verkligen inte sov typ nånting... hon blir tröttare och tröttare och inte mätt efter hon ammat (tror hon är för trött för att få i sig tillräckligt? ibland får hon inte ens tag på bröstvårtan). jag erbjuder henne bröstet i princip konstant på kvällen men hon blir liksom inte nöjd och kommer inte till ro. HJÄLP oss gärna med tips om ni har. känns som vi provat allt, utom ersättning. idag har jag köpt flaska + ersättning så det finns hemma ifall det blir kris ikväll igen. vi kämpade med allt möjligt fram till ca 3 inatt då vi tog en nattpromenad i iskylan, efter den fick hon till slut ro, kunde amma ordentligt och somnade runt 4-snåret. sen sov hon ikapp fram till kl 13 (med korta pauser för amning och blöjbyten) och nu sover hon sin 3-timmarslur efter att ha varit vaken typ 1h mellan 13 och 14. stackars lilla tröttis :(

planen för resten av dagen är att försöka ha henne vaken max 2h i sträck och sen försöka natta henne för kvällen runt kl 20. har hon inte somnat innan 22-23 kanske jag provar ersättning?

Vi hade som du men gav snabbt upp och gav ersättning.
  • Anatomy
    Syndrom skrev 2019-07-03 18:02:07 följande:

Aa, kul att höra att det kan vara så med  Barnmorskan idag försökte övertyga mig om att en förlossning visst kan starta spontant trots hur det blev sist, jag såg nog lite skeptisk ut haha. Fortfarande rörligt huvud men kanske kanske var det lite åt ruckbart-hållet ändå. Allt fint annars med hjärtslag och blodtryck och navelsträng så det är ju bra.

Hur går det för dig?
  • Anatomy

Jag fick 4 stygn efter förlossningen. 8 dagar sedan. De kliar som tusan! När försvinner de? Sticks som att jag har barr i trosan. :)

• Anatomy
    Canama skrev 2019-07-08 08:55:22 följande:

Fick samma tror jag (minns inte om de va 4 el 5). Ha de klia hela tiden? Mina börja klia typ, 10-12 dagar efter och klia väl 1,5 dagar, sen sluta de. Misstänker att de börja klia precis när de är påväg att lossna? Håll ut! :D

Nej, de har kliar de senaste dagarna. BM sa att jag egentligen inte hade behövt sy för läkningens skull men det var för att det skulle svida mindre när jag kissade.
  • Anatomy
    Syndrom skrev 2019-07-10 08:28:50 följande:

Det hade varit kul om kroppen är med på en vaginal förlossning denna gång, men annars tycker jag nog att 2,5 dygn med pinvärkar är att gå till överdrift. Om jag på 4 försök inte öppnats något alls måste de väl ändå vilja byta plan liksom?

Men nu är det nedräkning på riktigt söndag kl 9 är det dags :)

Spännande! Inte länge kvar!
  • Anatomy
    Syndrom skrev 2019-07-18 04:29:55 följande:

Hej! Ja det var igångsättning i söndags. Inte samma metod som förra gången, de har slutat med den för den gav så mkt pinvärkar. Jag hade hemska pinvärkar då så glad för min och alla andras skull (det är gel de slutat med). Så det blev cytotec ist. Öppnade mig faktiskt 1 cm första dagen, rekord för mig ^_^

I måndags vid 15 var jag öppen 4 cm, tagit hål på hinnorna så vattnet gick (grönt igen) och fick testa massa olika, roliga smärtstillande. Men så ville de ta lite tester för bebisens hjärtfrekvens var lite svajig, och bebisen hade för högt värde på något jag knappt förstod vad det var. Så det beslutades om snitt igen, och vid 17 i måndags kom det en liten tjej! Helt frisk, 4 kilo tung och urgullig.

Amningen fungerar jättefint från första stund och det är jag mycket tacksam över.

Så nu är väl alla junibebisar ute <3

Grattis till din lilla tjej!!
  • Anatomy

Imorgon blir vår lilla 3 veckor. Går sjukt fort fast att man gör så lite.

Hon vägde 3505 g vid födsel och väger nu 4000 g. Äter bara ersättning nu. Får just nu Lemolac och minifom pga massa gaser. Vi börjar få in nattrutiner bra och kör varannan natt. Hon äter två ggr på natten och sen vid 7-tiden så får rätt bra sömn. Har legat i babynest mellan oss men ska nu testa bedside crib i natt. Vill inte sova själv på dagtid. Bara på någon av oss. Jobbigt i den här värmen. Lägger vi ner henne vaknar hon efter 5-10 min.

Bärselen fungerar superbra men som sagt blir det varmt.

Hon fick lite problem med läkning av naveln men har läkartid 31/7 för att kolla det och diskutera silvernitrat. Någon som behövt behandla med det?

• Anatomy

Mössa hade vi hem från BB men inget mer sen. Är ju supervarmt!

Hur för ni nu med bad? Jag har minimalt med luktfritt gult avslag kvar. Endast typ på bindan på morgonen. Vill så gärna börja bada.

Dock ser jag något i slidöppningen. Vet inte om det fortfarande är livmodern eller om det är framfall? Har tid för återbesök hos BM 27/8. Men har ett stygn som vägrar släppa så funderar på att ringa gyn på måndag.

När kan man börja jogga igen?

• Anatomy

Så tycker vi också. Just det att folk verkar tro att det är omöjligt för oss att komma hem till dem. Så vill alla komma till oss istället, men det är mycket krångligare.

• Anatomy
    Omstart2019 skrev 2019-08-19 12:19:24 följande:

Halloj! Hur går det för er? Vi har haft några sämre nätter nu och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera sömnbristen. Jag är ett vrak som inte har lust att göra något. Vill helst inte träffa folk då heller. Däremot börjar kvällarna bli rätt bra. Jag nattar honom i vår säng vid 19.30 och så sover han där från 20-24 ca innan han äter för natten första gången. Det är mer framåt småtimmarna han strular mer så jag får inte mycket sammanhängande sömn.

Men i övrigt går det ju otroligt fort med allting. Så mycket leenden! Och idag är det skolstart för de stora, det underlättar ju.

Det rullar på. Första dagen min man jobbar nu igen. Nätterna går riktigt bra med sömn. Vi tar varannan natt så känner mig utvilad. Hon somnar runt 21.00 vaknar ca 04.00 och äter och sover sen till ca 07.00. Äter bara ersättning.

Hon orkar vara vaken 1,5-2 timmar i sträck dagtid och går man över det så blir hon jättesvårsövd. Skriker, rivs och vevar med både ben och armar. Kan då få gå runt och vagga henne i timmar.

Men de vakna timmarna är hon på bra humör. Så länge man umgås aktivt med henne. Tittar men en stund på något annat blir hon sur. :)
  • Anatomy
    Linda2barnsmamma skrev 2019-08-19 13:20:34 följande:

Hej.

Här går det bara bra. Saga sover från ca 21 - 07, slutat äta nattetid. Någon enstaka natt hon vaknar och vill äta. Så sömnen är mer en bra.

Kan inte ens föreställa mig hur det är att inte få sova mer en nån enstaka timme i streck.

Alla lina 4 har sovit hela nätter från ca 8 veckor. Men kan ju bero på att ja bara ger ersättning?!

Hon ler och jollrar för fullt. Hittat sina händer som är såå goda.. Vänder sig från rygg över till mage.. Speciellt om hon har lite lutning där hon ligger.. Fick byta liggdel mot sittdel i vagnen då hon tjurar ihop om hon inte kan se över kanten. Haha. Så bestämd liten dam, precis som sina systrar o sin bror.

Fick mensen i söndags. Mindre kul.. :)

Ja skönt när manfår in lite rutin igen. Min man är fortfarande ledig. Han börjar 2 sep så där har ja ju extra mycket Hjälp just nu

Hur lyckas du få henne hela natten? Min tjej blev 7 veckor i lördags. Hur mycket äter Saga? Väger? Hur ofta?

Tycker det är trixigt att få rätt mängd. Folk påpekar att min tjej är så rund. Hon väger ca 5200g men hon är riktigt lång.
  • Anatomy
    Linda2barnsmamma skrev 2019-08-28 09:01:51 följande:

Hur går det för alla? hur mår ni i denna värme.. Hur mår era bebisar?! Tiden går så fort. Herrejisses

Värmeutslag i mängder på min lilla tjej.. :( Allt går jättebra förutom sömn på dagarna och läggning på kvällen. Det är omöjligt att få henne att sova mer än 30 min på dagen. Och läggningen på kvällen tar ca 2 timmar. Men sen på natten sover hon jättebra.
  • Anatomy

[quote=79862299][quote-nick]Linda2barnsmamma skrev 2019-08-28 16:28:36 följande:[/quote-nick]Stackars liten. Inte kul med utslag. Smörjer ni med något? :)

Okej, är de att hon blir ledsen på kvällen då?

Saga somnar inom 10 minuter när vi lägger henne, och sover nu hela nätter från 20.00 till 08. 00

Hon kliar mycket i munnen så får inskaffa bitringar nu :)[/

Utslagen försvinner så fort hon blir sval igen, smörjer bara med miniderm.

Hon är inte ledsen men kommer inte till ro. Rör sig, biter på händerna och gnyr ett tag och skriker sen rakt ut tills vi tar upp henne, då blir allt bra igen. Så somnar hon om och så fort vi inte gungar henne eller lägger ner henne så börjar det om igen. Till slut blir hon övertrött.

När hon väl somnat så sover hon nu hela natten ca 22.00-07.00. Vaknar till vid ca 03.00 men då räcker det att klappa lite på henne.

Hur har ni lärt Saga det? :) Kan man lämna bebis hos dig på träningsläger... :D

• Anatomy
    Linda2barnsmamma skrev 2019-08-28 19:18:38 följande:

Okej men räcker de nog med den krämen :) saga har ofta torr hud, som jag. Så Smörjer 1 gång om dagen med den krämen vi med.

Ja hon har varit så sen födseln. Ja alla mina har varit så, sen från 8 veckor har dom sovit hela nätter är Nog ganska bortskämd på det sättet.. :) hihi

Mannen börjar jobba på måndag igen, så då blir ser tillbaka till alla rutiner.

Ja är en rutinmänniska, så trivs bäst när ja har kontroll på allt och allt går som det ska varje morgon. Haha

Ska börja på en lite mer strikt diet nu, eller ja, den 1 september har ja sagt att ja ska börja. :) haha herregud. Vet inte vem ja försöker lura.. Mig själv eller alla andra.

Nåja, ja ska försöka ialf..

Hehe jo lättare sagt än gjort. Var på återbesök hos MVC igår så tänkte börja jogga igen så fort det är lite svalare.
Svar på tråden Gravid BF juni 2019, del 2