Leeandra skrev 2019-06-17 19:19:22 följande:
Jag skulle inte oroa mig så mycket, det är ditt första barn och om du inte har diabetes eller ni har en vana att få stora barn i släkten så kommer ditt barn med största sannolikhet att vara alldeles lagom stort för dig.
BM brukar ha hyfsad koll på om bebisen är stor och TUL är inte så pålitliga såhär i slutet.
Sen kan jag förstå att det känns som stor skillnad att föda ett barn på 3 kg eller ett på 4 kg, men jag som har fött barn som vägt både 3, 4 och 5 kg kan ärligt säga att det inte är någon större skillnad. Utdrivningsskedet med barnet som vägde 5 kg var faktiskt trevligare än det med 3 kilos barnet.
Min systers båda har legat runt 4,2 kg. Jag var på CTG för några veckor sedan och den läkaren tyckte inte det kändes som ett stort barn. Snarare åt det mindre hållet eftersom den sent hade plats att göra kullerbytta fortfarande.
Hoppas i vilket fall på att tappen har mognat sen sist (8 dagar sedan) då var den mjuk men lutad bakåt fortfarande. Har känt mycket tryck nedåt sen i fredags. Trodde det skulle dra igång då men det har varit helt lugnt sen dess.