FDFMGA skrev 2019-09-30 18:46:34 följande:
#765 Tja, inlägg 742 lär knappast ha förändrat sig sen jag läste det senast, inte heller kommer det att förändra sig om jag så läser det 514 gånger. Det var någon som hade fått för sig att det fanns en alarmerande domedagsrapport som 98 procent av klimatforskarna enligt den personen påstås stå bakom.
Det blir så mycket känslor inblandade från vissa håll när mänsklig klimatpåverkan diskuteras att det inte bara blir domedagsrapporter utan också alarmerande sådana. Som vän av ordning undrar jag vilka domedagsrapporter man kan sortera in under rubriken ickealarmerande sådana.
Nu har jag inte precis läst och bedömt alla klimatrapporter eftersom jag inte har de kunskaper som krävs för att jag ska kunna göra det - och heller inte är så inbilsk att jag tror mig kunna göra detta - till skillnad från vissa andra
Nåja, min tolkning av publiciteten kring forskningarapporterna är att forskarna är eniga om att människan påverkar klimatet, att denna påverkan accelererar, att vi för att försöka begränsa vår påverkan borde försöka begränsa utsläppen av växthusgaser.
Om inte jag minns fel så var det cirka 35 miljoner år sen hela planeten var isfri. Jag var iofs inte med då, men jag tror mig ha läst uppgiften
Det vore trist om vi sätter igång en irreversibel process som innebär att simskolan blir obligatorisk för alla barn om några tusen år eller så
Men jag är väl medveten om att det kan vara svårt att känna empati för alla dem som redan idag drababs av klimatförändringarna och kanske ännu svårare att bry sig om framtida generationer. Och detta gäller i synnerhet personer som aldrig fått lära sig vad personligt ansvar är.
Just ja, inlägg 742. Testa gärna att läsa det ett par gånger och försök förstå varför det kan uppfattas som gnälligt ironiserande.
KlantSmurfen skrev 2019-09-30 09:38:58 följande:
Ni som hela tiden hävdat att Greta bara säger det vetenskapen säger, jag antar att ni samtliga har läst den alarmerande domedagsraporten som 98% av alla forskare är överens om så att ni vet att det verkligen finns en bra anledning att klimathetsa barn välden över. Det har inte jag och jag orkar inte leta så ni kan ju få länka den.
Jag var väldigt väldigt tydlig med att det var länk till domedagsraporten jag ville ha sen undrade jag varför du öht svarade på inlägget och länkade trotts att du inte känner till någon domedagsraport men det verkar inte som att du förstått det inlägget heller, jag ser en massa text men inget i stil med "jag förstod inte frågan", "jag sket inte lite i vad du skrev", "dålig impulskontroll"