Anonym (Louise) skrev 2019-07-20 19:28:20 följande:
Ja, autism är irrelevant, hon har väl högfungerande asperger? Skulle man lyssna mindre på någon med asperger? Jag tycker det är bra att hon kämpar för miljön och framtiden för barn men problemet är ju att massan bara vill ha en stark ledare att glorifiera och okritiskt följa. Någon skrev att hon planterat en tanke i huvudet på folk och det är ju bra, det kan inte vara fel, men det kan det! För den tanken är inte ?älska din nästa?, ?alla människor är lika mycket värda?, ?vi ska ta hand om alla på planeten och skapa bra förutsättningar för kommande generationer?, tankarna är istället ?PANIK!!!! DET BRINNER!!!! ALLT GÅR ÅT HELVETE!!!! BORT MED ANDRA MÄNNISKOR, SLUTA FÖDA BARN! FÖRHINDRA ATT BARN FÖDS! SKAMBELÄGG FÖRÄLDRAR! SKAMBELÄGG FOLK SOM RESER PÅ SEMESTER! FÖR HELVETE!!! SKAMMA DOM ORDENTLIGT! DOM ÄR VÄRDELÖSA!! JAG VILL HA PLANETEN FÖR MIG SJÄLV OCH MIN SLÄKT, BORT MED ANDRA SÅ ATT VI FÅR PLATS, MATEN RÄCKER INTE TILL ALLA SÅ NI KAN DRA ÅT HELVETE!?
Du är väl medveten om att hon kan ha rätt? Och du känner väl till att en skenande växthuseffekt inte går att stoppa? Den riskerar att börja vid ca: 2 graders medeltemperatursökning. I den utsläppstakt som föreslås i pariskonventionen (som sannolikt inte hålls) kommer vi år 2100 ha 2,8 graders medeltemperatursökning.
Därtill tror vissa forskare att temperaturhöjningen går ännu snabbare på grund av att uppvärmningen i sig leder till större naturlig växthusgaser.
Om vi nu tänker oss att vi lyckas hålla tillbaka temperaturhöjningen så den bara ökar till 1,5 grader vilket är pariskonventionens mål (de hoppas kunna minska utsläppen ytterligare längre fram), vad händer då? Är allt toppen?
Nej, även om vi lyckas med det kommer vi få:
värmeböljor, torka och vattenbrist, översvämningar, stigande havsyta, kraftigare orkaner, blekta korallrev, minskade skördar, klimatflyktingar, etc.
Vi sitter i skiten helt enkelt, och MP har strax över 4% och i princip inga av de åtgärder som behöver sättas in har påbörjats. Om mänskligheten någon gång har behövt drabbas av panik och börja göra saker så är det nu. Det funkar inte längre att stoppa ner huvudet i sanden. Om inte rika länder som Sverige med högutbildad befolkning börjar agera, hur kan vi då begära av andra länder att de ska göra något? Greta behövs!