Inlägg från: Anonym (Kvackkvack) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kvackkvack)

Greta Thunberg är överskattad

Anonym (Xx) skrev 2019-07-13 18:19:44 följande:

Ja hon är överskattad. Hon är ett barn och bör på en hel del diagnoser. Jag ifrågasätter verkligen lämpligheten för det och att media hela tiden ska hålla henne vid liv.

Så du ifrågasätter lämpligheten för diagnoser. Själv tycker jag att det är bra att läkarvetenskapen ställer diagnoser.

Efter vad jag har läst hade Greta Thunberg högsta betyg i nästan alla ämnen - vill man påverka så är det en fördel att man lär sig grundläggande språkhantering. 
  • Anonym (Kvackkvack)

Närmare en fjärdedel av tyska väljare uppger att Greta Thunberg och Fridays for Future-rörelsen har påverkat deras inställning till klimatet, visar en färsk opinionsundersökning. 

Tyskarna kan inte ha tagit till sig snattret från ankdammen om att hennes betydelse är överskattad.

• Anonym (Kvackkvack)
    Tow2Mater skrev 2019-08-23 17:50:05 följande:
    på vilket sätt har hon påverkat deras inställning till klimatet?
    Gissar att så gott som alla påverkats såtillvida att de blir mer medvetna om att vi måste begränsa människaans påverkan på klimatet. När jag läste igenom den här tråden såg jag att det fanns någon som påverkades i motsatt riktning, och visst kan det finnas personer som aldrig tagit sig igenom trotsåldern även i Tyskland - men särskilt många kan det inte vara.

Artikeln om det här fanns förresten i Svenska Dagbladet - där framgick det att bland sympatisörer till De Gröna så var andelen som sa sig ha påverkats betydligt högre än 25 procent. Gissar att andelen är lägst bland dem som sympatiserar med AFD.
  • Anonym (Kvackkvack)
    Rataxes skrev 2019-11-04 09:53:46 följande:
    Det var väl omtänksamt att bjuda klimatmessias på flygresan? Segla över Atlanten i november är knappast att rekommendera. Annars kan hon väl få skjuts med teslan längst upp i Canada och åka över nordpolen med slädhundar? Väl framme i Sibirien möter en ny tesla upp för vidarebefordran av profeten till Madrid.
    Har du bara segelbåtar och flygplan i din badbalja.

Jag har vid sidan om min badanka även ett fraktfartyg och ett passagerarfartyg.

Inget leksaksfartyg men ett riktigt fraktfartyg som ändå ska till Spanien är nog mer passande för en person som inte flyger.
  • Anonym (Kvackkvack)
    Mentat skrev 2019-11-04 16:04:38 följande:
    Hmmm, hur mycket CO2 släpper ett fartyg ut vid en resa över Atlanten och hur mycket släpper ett flygplan ut...?
    Det har jag svårt att uppskatta, men det verkar som du tror att jag tycker att man ska chartra ett fraktfartyg för att köra Greta Thunberg till Spanien.

Det var inte riktigt min tanke utan att man i stället låter hene resa med ett fartyg som ändå ska frakta gods från Amerika till Spanien övriga Europa.

Hur mycket extra koldioxid som skulle förbrukas om man ligger till hennes vikt till ett fraktfartygs vikt när det är lastat. Låt mig svara så här: Brukar du känna dig nedtyngd om det kommer ett extra dammkorn som fastnar på din axel?
  • Anonym (Kvackkvack)
    Mentat skrev 2019-11-04 18:13:58 följande:
    Anonym (Kvackkvack) skrev 2019-11-04 18:00:19 följande:
    Det har jag svårt att uppskatta, men det verkar som du tror att jag tycker att man ska chartra ett fraktfartyg för att köra Greta Thunberg till Spanien.

Det var inte riktigt min tanke utan att man i stället låter hene resa med ett fartyg som ändå ska frakta gods från Amerika till Spanien övriga Europa.

Hur mycket extra koldioxid som skulle förbrukas om man ligger till hennes vikt till ett fraktfartygs vikt när det är lastat. Låt mig svara så här: Brukar du känna dig nedtyngd om det kommer ett extra dammkorn som fastnar på din axel?
    Definitionsmässigt är planet inte fullt, annars hade hon inte fått plats. Jag har svårt att tänka mig att ni faktiskt inte förstår analogin så den troligaste slutsatsen är att ni helt enkelt inte vill förstå:
    Greta vägrar att flyga pga utsläppen av CO2. Må vara. Men att då föreslå att hon skall ta ett fraktfartyg över Atlanten, som rimligen släpper ut långt mer än ett flygplan är ju då inte särskilt lyckat, eller hur?

Både båten och planet skall korsa Atlanten i vilket fall som helst, det är ingen skillnad så långt. Om nu Sara Skyttedals erbjudande om att köpa en biljett till henne var ett hån så är ju det här förslaget i så fall ett betydligt större hån.

Har inga problem att vare sig följa ditt resonemang eller förstå varför du tänker fel.
  • Anonym (Kvackkvack)
    Mentat skrev 2019-11-04 20:00:38 följande:
    klyban skrev 2019-11-04 19:23:51 följande:

Ett fartyg tar resan ändå, och kostar inget extra.
    Men på sikt så ska den trafiken bort, ja!

Ett svart och vitt argumentation berättar bara du ingen diskussion vill ha.

Det var ju bra att ni förstår analogin. Synd att det inte märks bara. Både planet och fartyget kommer att korsa Atlanten i vilket fall som helst. Fartyget släpper rimligtvis ut bra mycket mer CO2/km än planet gör.

Exakt varför är det då ett hån mot Greta att föreslå att hon följer med ett av dessa plan men inte något hån att föreslå att hon följer med ett av fartygen? Resonemanget går inte ihop. (däremot är det förstås konsekvent att kräva att både flyg och motordriven båttrafik skall bort. Realismen kan diskuteras, liksom följderna bleve det verklighet, men det är konsekvent.)
    Blev så stum av beundrar inför din argumentaion att jag behövde en god natts sömn med den som huvudkudde.

I fortsättningen kan ju alla som anser att flyget bidrar till klimatförändringen trösta sig med att de med gott samvete ändå kan köpa en biljett, planet skulle ju ändå ha flugit.

Så här när julen snart är i antågande kan ditt argument finslipas i tomteverkstaden och man kan kanske snart förvänta sig att propåer kommer att utgå därifrån och riktas till Greta där hon uppmanas att vara mer miljöpolitiskt korrekt och sluta trilskas med att inte vilja flyga.
  • Anonym (Kvackkvack)
    Hassefrasse skrev 2020-03-21 16:29:11 följande:
    Det går dock att kontrollera sin kost så man fjärtar mindre. Men Greta verkar föredra att fjärta på för glatta livet, så hon får äta sina bönor.
    Hmm, fjärthögern är en smula närgånget anal i sin framtoning.

Men du har en poäng. Fjärtaspekten kan ju bli högerns forskningsområde med avseende på klimateffekter.
  • Anonym (Kvackkvack)
    Hassefrasse skrev 2020-03-21 16:01:16 följande:
    Hon verkar äta mycket bönor också, vilket gör att hon släpper ut mycket metangas. Vilket ju också är dåligt för miljön.

Fjärt fjärt stäpp stäpp he he he
    Till exempel skulle ju din slogan kunna användas vif högerns klimatanknutna demonstrationer.

Det skulle vara en upplevelse att få se ett demonstrationståg som skanderade utifrån dina forskningsrön: "Fjärt, fjärt, stäpp, stäpp he he he.

Skrattande
  • Anonym (Kvackkvack)
    Flash Gordon skrev 2022-02-17 11:42:31 följande:
    Se, redan bättre, om än med en del felaktigheter fortfarande.
    Ska du bli svenskalärare när du blir stor - eller har du inte valt ämnesinriktning än.

Ämnet för tråden är dock Greta Thunberg, inte rättstavning.
  • Anonym (Kvackkvack)
    Anonym (Orsa) skrev 2022-02-17 13:50:40 följande:
    Jag är ert nya svenskaläraret, jag har aldrig varit i Sverige, en gång var jag där två gånger.
    Du kan säkert  utmana hen som aspirerar på att bli svenskalärare när hen blir stor.

Det kan bli en minnesvärd batalj.
Svar på tråden Greta Thunberg är överskattad