Jsv17 skrev 2019-05-15 19:54:55 följande:
Vill flika in i skade-debatten
Först vill jag säga att givetvis sitter mitt barn bakåtvänt, jag åt inte en enda bit opastöriserad ost under graviditeten trots att riskerna är minimala att få listeria, så även om det är minimala riskskillnader så chansar iaf inte jag med mitt barn.
MEN orsaken till att många andra länder har så dålig statistik är inte för att de sitter framåtvända i bilstol, utan för att många sitter inte i bilstol över huvudtaget utan i knät på någon vuxen och liknande. Titta er runt omkring när ni är utomlands så kommer ni se att det är rätt vanligt, vilket är extremt ovanligt i Sverige. Det viktigaste är att åtminstone ha bilstol, säkraste är att ha den bakåtvänd så länge som möjligt, men förstår vad många menar. Kan tycka det börjar bli trångt för min 1,5åring och har undrat många ggr HUR han ska kunna sitta i den när han är 3-4år, trots att det står att det ska gå, känns som att det kanske skulle gå att utveckla bättre komfort i de bakåtvända stolarna givetvis utan att tumma på säkerheten då...
Extremt ovanligt är det ju inte. Jag ser alldeles för ofta ungar som sitter i knät eller utan bilstol.
I vissa länder använder man ju inte bilstolar, men i Europa har man ju samma lag som vi, i tex Tyskland åker ju de flesta i bilstol, vänds tidigt och 5 gånger så många barn skadas.