Inlägg från: josefiina |Visa alla inlägg
  • josefiina

Gravid BF Jan 2020

Blommande skrev 2019-06-15 11:49:31 följande:

Hej på er och grattis till alla graviditeter.

Jag väntar mitt andra barn, BF 19 januari. Mycket oro denna gången, efter förlossning med min son och en hel del annat som hände under hans första år drabbades jag av depression och panikångest. Nu finns oron över att det kommer hända igen. Är dessutom sjukskriven nu pga mkt illamående och yrsel.

Är gärna med i Facebook-gruppen, har skickat ett pm till dig hangonasec ????

Jag gissar att det kanske inte är så enkelt men vill ändå dela med mig från min förra grav. Jag blev så yr som i en fylla men bm sa att det bara var att sjukskriva sig medan min mor sa att jag skulle dricka mer vätska. Kan få lågt blodtryck av för lite. Då gick det över för mig. Den här graviditeten dricker jag mycket mer vätska o mår fint.
  • josefiina

Hur mår ni?

Själv har jag mått bra förutom trötthet. Startade med blodvärde(?) på 116 vilket är lågt med tanke på tröttheten jag kännt så har på eget bevåg börjat med niferex. Det tjatas om blodmat, broccoli o spenat men jag vill inte trö i mig ngt jag varken är förtjust eller sugen på + att man hellst inte ska dricka mjölk till för det hämmar upptaget. Vad lätt med en tablett tänker jag.

I övrigt spökveckor här

• josefiina
    Emmissss skrev 2019-06-28 07:06:25 följande:

Samma här! Vilken vecka är du i? Fick svar från de första proverna från inskrivningen. Hade järnvärde på 24 (20-60) så ska redan börja äta järntabletter då det var väldigt lågt så tidigt i graviditeten. Hade även UVI... Hoppas man blir piggare snart! Trodde aldrig man kunde bli såhär trött mitt i sommaren.

11+5

Ja jag hade ett järnvärde på 124 förra grav och gick ner till 112. Nu när jag startade på 116 konstaterade bm bara att det var ett normalt värde men jag rynkade lite på pannan inombords. Hon tyckte inte jag skulle börja med järntabletter men jag gör det ändå. Nä visst är det sjukt hur trött man kan va. Har legat i tung dvala vissa dagar. Nu känns det bättre här. Hoppas du får pigga på dig!
  • josefiina
    Tripp skrev 2019-06-28 07:13:09 följande:

Det är svårt det där med att äta sånt man inte är sugen på. Jag är inte sugen på kött för det mesta & det känns jättekonstigt när jag gillar det i vanliga fall. Sen är jag lite yr & var bekymrad när mitt blodtryck gick ner till 109 / 70, men fick förklarat att det blir så i början för alla. Riktigt stort drop neråt tycker jag! Hade 120 / 80 innan grav.

Ser du till att få i dig vätska? Det kan vara en faktor och påverka och ge lågt blodtryck. Det lärde min mamma mig efter yrselanfall förra grav. Nu dricker jag regelbundet och har mått bra. Om det nu beror på det.
  • josefiina
    Tripp skrev 2019-06-28 07:13:09 följande:

Det är svårt det där med att äta sånt man inte är sugen på. Jag är inte sugen på kött för det mesta & det känns jättekonstigt när jag gillar det i vanliga fall. Sen är jag lite yr & var bekymrad när mitt blodtryck gick ner till 109 / 70, men fick förklarat att det blir så i början för alla. Riktigt stort drop neråt tycker jag! Hade 120 / 80 innan grav.

Ser du till att få i dig vätska? Det kan vara en faktor och påverka och ge lågt blodtryck. Det lärde min mamma mig efter yrselanfall förra grav. Nu dricker jag regelbundet och har mått bra. Om det nu beror på det.
    Tripp skrev 2019-06-28 07:37:57 följande:

Ja, jag försöker dricka mer vatten men det kanske inte är tillräckligt. Det borde däremot vara en jätteskillnad eftersom jag drack hemskt mycket kaffe innan jag blev gravid och nu är det ju utbytt mot vatten.   Men sen är jag ganska lång också (177) så det påverkar såklart också. Försvinner inte yrseln så ska jag testa stödstrumpor också, fick det rådet av min bm.

Alla tips är tacksamma. Låter som du har en bra BM min sa bara att det var att sjukskriva sig utan att ge råd.
  • josefiina
    Tripp skrev 2019-06-28 08:10:34 följande:

josefi­ina:

Sjukskriva sig? What? Bara sådär? Ja alltså det är ris och ros med min bm, se tråden "förlossningsrädsla" under kategori "första barnet" om du vill kika in. Jag har börjat förstå att det gäller att inte ge sig tills man känner sig hjälpt. Har själv  problem med det eftersom jag är typen som inte vågar strida, men sen försöker jag tänka numera att det gäller ju inte bara mig längre. Har en liten som behöver en röst också!

Ja inga frågor, den gången hade jag ju bara vätskebrist. Jag är inte orolig av mig men klart jag hade frågor som förstföderska. Hon svarade som att hon talade till ett barn och jag tyckte mig kännas dum som hade undrat. Hon är väl inte riktigt min dröm bm men hon gör sitt jobb i övrigt och på landet får man gilla läget.
Svar på tråden Gravid BF Jan 2020