• lövet2

Hur gör andra hemmaföräldrar?

Jag var hemmamamma i ganska många år. Vi hade inget fast schema, men vissa rutiner blev det ändå. Öppna förskolan var en viss dag i veckan, så den dagen var vi dit. Min pappa var ledig en dag i veckan, och då gick vi oftast dit och hälsade på.

Jag hade som målsättning att vi skulle "träffa folk" varje dag. Ena dagen Öppen förskola, andra dagen hälsade vi på någon som var föräldraledig, tredje dagen en som var sjukpensionär, nästa dag barnens morfar. I bland tittade vi bara in på bibblan eller gick och handlade.

Vi var ute nästan varje dag, men hur mycket och hur planerat det var, hängde på vädret. Med fint väder kanske vi gick till en lekpark, men om det regnade så var vi bara en stund utanför huset här hemma.

Inomhus skötte jag hushållssysslorna och småbarnen var med mig. Jag hade en leksakslåda i köket, och så fanns alltid vispar, slevar och bunkar att leka med. De större barnen var mer i sina rum men kom in i köket om de var sällskapliga. Ungarna roade sig själva, så länge de hade mig inom synhåll.

Svar på tråden Hur gör andra hemmaföräldrar?