Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Jag ångrar att jag blev förälder, trivs inte som mamma

Alla de saker du listar är ju bara för en kort period...livet går vidare och barnet växer upp, då kan du göra alla de där sakerna igen. 

Allt är inte så akut - en del saker kan man faktiskt skjuta upp till framtiden. Allt behöver inte ske på en gång. 

Det är kanske fördelen för mig eftersom jag fick barn sent, vid 40. Jag ser 5-10 år som en kort period, är man yngre kan man få panik och känna att man är låst, fast, ofri etc. Min son är 7 nu och jag känner mig helt fri. Dessutom är han en cool liten person som är kul att umgås med. Däremot längtar jag inte alls tillbaka till den tiden som du beskriver, småbarnsåren. Barn är kul i sig, men inte småbarn och bebisar. Det är det ju rätt många som tycker. 

Nu är barnet ändå här och du är förälder "for life" som du säger. Men de saker du beskriver är inte for life. De går snart över. 

Skaffa inte fler barn, bara. Ett barn är så lugnt och skönt! 

• Mrs Moneybags
    Seven Costanza skrev 2019-05-09 15:45:59 följande:
    Kloka ord. Får man fråga om det var tanken redan från början att stanna vid ett barn, eller om det växte fram efter ett tag när barnet fötts, eller om det bara inte blev fler eftersom du var lite äldre? Jag är 35 och velar fram och tillbaka om jag ska försöka få ett barn till. Lite ångest för att mitt barn sedan skulle efterfråga syskon och bli besviken om man svarade ärligt att man bara inte ville ha fler. Eller om man kommer på senare att man vill ha fler och så går det inte. Egentligen känner jag också som TS att livet är stressigt nog att få ihop med ett barn (även om det inte är samma saker som besvärar mig utan mer generellt att hinna med jobb och fritidsaktiviteter) och vill ha det så lugnt som möjligt. Svårt.
    Jag hade nog velat ha två barn från början, men det blev bara ett för maken ville bara ha ett. Men nu när jag bara har ett så ser jag ju klara fördelar med det. Jag hör många klaga på syskonbråk och tjafs hemma och svårt att få barnvakt osv. Det är ju hur enkelt som helst med ett barn förutom att man måste spela spel och göra saker med barnet som ett syskon annars kunde ha gjort...

Men vi har kul ihop i alla fall, sonen och jag. Och till skillnad från sin bästis som är ett av 4 barn, så pratar min son redan om sina framtida barn. Han ser att föräldraskapet kan vara kul och givande, medan kompisen ser hur jobbigt det kan vara. 

Nu är det ju tydligen även bra för miljön att ha få barn... haha! Glad
Svar på tråden Jag ångrar att jag blev förälder, trivs inte som mamma