• Meriall

Ska vi införa obligatoriskt faderskapstest vid alla födslar?

Sätt tråden i anonyma diskussioner så får du bättre svar. Känsligt ämne.

• Meriall
    Bagar Bengtsson skrev 2019-05-06 11:44:49 följande:

Bra idé men hur gör jag då?

Starta en till tråd.
  • Meriall

Jag tycker det vore jättebra med obligatoriska tester.

Var själv med om att mitt barn fick "fel" pappa för att familjerätten räknat fel på konceptionstiden. Skadade förstås bägge pappor men mest han som blev fråntagen det.

Tycker inte det är integritetskränkande, man kartlägger ju inte hela DNAt utan bara småbitar så man kan ju inte se något mer. Enda grejen som kan bli fel är väl när det använts äggdonation. Då går det inte att göra pga att mamman inte är genetisk mamma men enligt svensk lag är hon ändå biologisk mamma om hon föder barnet. Så vad gör man då liksom?

Otrogna kvinnor som inte vill att det ska avslöjas kan ju alltid göra abort. Sedan finns väl ingen anledning att de ska ha en utväg när inte otrogna män får det om de blir angivna som fader.

• Meriall
    Meriall skrev 2019-05-06 20:09:30 följande:

Jag tycker det vore jättebra med obligatoriska tester.

Var själv med om att mitt barn fick "fel" pappa för att familjerätten räknat fel på konceptionstiden. Skadade förstås bägge pappor men mest han som blev fråntagen det.

Tycker inte det är integritetskränkande, man kartlägger ju inte hela DNAt utan bara småbitar så man kan ju inte se något mer. Enda grejen som kan bli fel är väl när det använts äggdonation. Då går det inte att göra pga att mamman inte är genetisk mamma men enligt svensk lag är hon ändå biologisk mamma om hon föder barnet. Så vad gör man då liksom?

Otrogna kvinnor som inte vill att det ska avslöjas kan ju alltid göra abort. Sedan finns väl ingen anledning att de ska ha en utväg när inte otrogna män får det om de blir angivna som fader.

Menar att med dnatest vid födseln hade det ju blivit rätt direkt för mitt barn.
  • Meriall
    Hönshjärna skrev 2019-05-06 20:24:57 följande:

[quote=79609738][quote-nick]Meriall skrev 2019-05-06 20:10:33 följande:[/quote-nick]Menar att med dnatest vid födseln hade det ju blivit rätt direkt för mitt barn.[/

Fast det var ju för att du inte visste vilken man som var pappan. Om man har flera sexpartners så att man inte vet så kan man faktiskt bekosta ett dna-prov själv.

Typiskt Sverige att allting alltid är någon annans fel och ansvar. Var det dåligt av familjerätten att de räknade fel? Ja. Men vad hindrade dig att räkna på det?

Ska jag på grund av detta tvingas dna-prova mina barn för att bevisa att den enda man jag någonsin legat med är pappan? Rimligtvis är svaret nej.

Nej men både jag och familjerätten och min barnmorska räknade på det och trodde vi räknat rätt - att det bara fanns en möjlig. Så vi trodde att vi visste. Då fanns ju ingen anledning att göra ett. Är det oklart så gör familjerätten ett och man behöver inte betala själv. Familjerätten kom på över ett år senare att de räknat fel.

Varför vore det hemskt att dna-testa dina barn? Det gör ju inte ont. Och det är ingen som anklagar dig Ifall det hade gjorts på rutin. Själva grejen med rutintestningen på alla är ju att det inte längre handlar om att misstänkliggöra. Som att staten räknar ut ens deklaration fast man kan göra det själv och att det id-kollas när man besöker läkare fast ingen tror att man ljuger om sin identitet.
  • Meriall
    Vattumankillen skrev 2019-05-07 20:12:09 följande:

Det är ju kvinnorna själva som väljer att vara otrogna.

De har rätt till sin kropp när hon var otrogen och nu har barnen rätt att veta vilken pappa barnet har plus rätt man måste bli underhållsskyldig.

Hon lurar en man att betala för någon annans barn.

Syftet är inte att avslöja otrohet i sig utan vem som är pappan.

Det kan ju också ha skett förväxlingar.

Kan ju också vara så att hennes man är steril och är med på att lura av någon ett barn men inte vill stå för det inför släkten... Så behöver inte vara så att mannen är ovetande.
Svar på tråden Ska vi införa obligatoriskt faderskapstest vid alla födslar?