Inlägg från: Bagar Bengtsson |Visa alla inlägg
  • Bagar Bengtsson

Ska vi införa obligatoriskt faderskapstest vid alla födslar?

Det finns en del trådar här där man upptäckt att den pappan som tror sig vara pappan inte är det. Det medför att hela ens värld rasar samman när det uppdagas. Tycker du vi ska införa obligatoriskt faderskapstest? Det kan vara känsligt för mannen att fråga efter det då man misstänkligör mamman men om det är obligatoriskt så blir det ingen misstanke, bara en bekräftelse och mannen behöver inte vara oroad att barnet inte är hans.

Jag har hört statistik på att runt 5% "har fel pappa" vilket inte är kul vare sig för barn och pappa.

Vilka nackdelar finns det för ett obligatoriskt test? Kan den otrogna kvinnan känna sig tvungen genomgå abort?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska vi införa obligatoriskt faderskapstest vid alla födslar?
  • Bagar Bengtsson
    Tomelilla15 skrev 2019-05-05 23:10:41 följande:

Även om det skulle visa vissa oäktingar så kanske det bara skapar mer olycka. Får säga nej

Jag såg en tråd här inne om en pappa som trodde han var pappan. Efter över tre år vill mamman skilja sig och säger att han inte ska få någon delad vårdnad då han inte är biologisk pappa. Detta hade kunnats lösas vid ett test efter förlossningen.
  • Bagar Bengtsson
    Meriall skrev 2019-05-06 08:17:47 följande:

Sätt tråden i anonyma diskussioner så får du bättre svar. Känsligt ämne.

Bra idé men hur gör jag då?
  • Bagar Bengtsson

Angående dessa röstningstrådar med två grupper, i detta fall Man/Kvinna så blir det ju inte helt rätt med procenten. Som det är nu vill ungefär 50% av kvinnorna ha obligatoriskt men det visar ju bara dryga 30% och bland männen nästan 90% men visar bara 30%. Det beror ju på att alla läggs i samma grupp.

Visst, det är enkelt att räkna ut själv men det borde gå att lösa smidigare. Det är inte bara i denna tråd. 

• Bagar Bengtsson
    Cartjan1 skrev 2019-05-06 16:37:03 följande:

Jag ser faktiskt inte någon anledning till att inte göra det som väger tyngre än argumenten för. Dels för mannens skull men framförallt för barnet. Vi har redan lagar/regler om allas barns rätt till att veta sitt ursprung så att inte säkerställa faderskap är i min värld bara skevt. Efter den moraliska aspekten så finns också den ekonomiska. Vem som har underhålls - och/eller försörjningsskyldighet.

Det där argumentet är nog det bästa hittills! Att se till barnets bästa är väl att se till att barnet vet vem som är biologisk pappa?

Vilka fler argument har speciellt ni kvinnor mot att ha obligatoriska tester? Är det för varje kvinnas rätt att vara otrogen och ljuga mot sin man eller? På vilket sätt är det bra, förutom eventuellt för mamman, att INTE införa obligatoriskt faderskapstest?

• Bagar Bengtsson
    K Kalle skrev 2019-05-07 15:02:48 följande:
    Och vad händer med DNA-testet sen. Kanske det sparas för att man lättare ska kunna hitta förövare... eller sätta dit oliktänkande.

Alla födda 1975 och senare finns redan i ett sådant register. Har använts ett fåtal gånger bl.a. för att få fast Anna Lindhs mördare. Det krävs dock ett domstolsbeslut i varje ärende.

Jag stödjer att man kan få fast mördare och andra brottslingar med hjälp av DNA och jag tycker man ska ta DNA av alla personer som föds och kommer in i landet. Om det hjälper att klara upp brott så är det väl jättebra? Jag kan inte se annat att du är emot att få fast mördare med hjälp av DNA- varför K Kalle?

• Bagar Bengtsson
    BurningDiamond skrev 2019-05-07 16:04:53 följande:
    Fast det där är en helt annan fråga som inte ska blandas med faderskapstester.
    Nej men jag svarade en annan i tråden som verkade orolig för att det skulle kunna komma ut. 
  • Bagar Bengtsson
    louisa83 skrev 2019-05-07 23:36:14 följande:

En fråga: faderskapstestet skulle bara bevisa att just mannen i fråga inte är pappan, eller hur? Jag menar vad gör man om barnet kom till genom anonym spermadonation? Eller om mamman inte ens kan namnet på pappasuspekt nr 2? Då kan man ju inte hitta pappan eller hur?

Kan en spermadonator vara anonym? Har inte barnet rätt att veta vem som donerat sperma när barnet är 18 år? Om det är en spermadonator står väl det i pappren?

Om mamman nu haft två olika karlar så är det väl bra att få det bekräftat vem som är dadern. Nu har ju mamman 50% iaf att det är "rätt" man. Jag blev så illa berörd av pappan som tydligen inte var biologisk pappa som blev tvungen att "skiljas" från barnet efter över tre år. Barnet var nog inte heller så glad.

• Bagar Bengtsson

Nu har det röstats en hel del och sammanfattningsvis kan man säga: 

- Två av tre kvinnor vill ha obligatoriska tester.

- 85 % av männen vill ha obligatoriska tester.

Jag vet inte vad jag hade förväntat mig. Att fler kvinnor (procentuellt sett) inte vill ha obligatoriska tester hade jag anat då det är deras otrohet som kommer fram.

Någon skrev att vi lever i en demokrati och därför ville inte denna person se obligatoriska tester. Då kom jag att tänka på detta scenario. Ingen "pappa" får skriva under att han är pappa förrän han har genomgått faderskapstestet. Det finns såklart nackdelar med det också men då har man iaf ett val.

Fler synpunkter hur vi kan lösa problemet med att så många barn tror sig ha "rätt" pappa.

• Bagar Bengtsson
    Amfitrite2 skrev 2019-05-18 18:21:24 följande:
    Det funkar inte heller, eftersom ofrivilliga pappor i så fall skulle komma undan att betala underhåll, genom att vägra låta sig testas. I dessa fall görs för övrigt tvångstester redan idag. Om mannen inte inställer sig till provtagning, kommer polisen och hämtar honom. Det måste ju vara så, för annars måste samhället stå för underhållsstöd i stället, samt att barnet har rätt till sitt ursprung. 

I de fallen som kvinnan vägrar att uppge faderns namn, så får hon för övrigt inget underhållsstöd, och går hon till soc så räknar soc bort beloppet för underhålsstöd i beloppet som hon får från dem. (Eftersom hon haft möjlighet att erhålla detta från annan myndighet.) Så en fattig kvinna har inte lyxen att undanhålla samhället barnafaderns namn. 

Självklart blir de tvungna att testas, varför skulle de inte kunna det? En nackdel jag kan se är om båda vet om att det inte är partnern som ÄR pappan men här är det ju ändå barnets rätt som måste gå före. Sen kan ju föräldrarna vägra att säga vem som är biologisk pappa men det kan man inte göra så mycket åt än.

• Bagar Bengtsson

Denna tråd känns återigen aktuell då en populär tråd återigen beskriver en stackars pappa som fått reda på att han inte är far till de barn han har uppfostrat i 3 år respektive 5 år. 

I denna enka omröstning vill över en tredjedel av kvinnorna inte ha DNA-prov vid födseln medan "bara" en av sex män inte vill ha det. Varför vill ni inte?

• Bagar Bengtsson
    Mascaraklumpar skrev 2020-01-28 09:59:58 följande:
    Jag har inte hängt med i den nya tråden, men den gamla (där mannen får reda på att fruns chef är pappan i samband med att hon lämnar honom för chefen, och där han sedan förlorar vårdnaden samt all rätt till umgänge med barnen) berörde mig oerhört starkt. Det är jätteviktigt, tycker jag, att man ser till att sådana här scenarion inte kan inträffa, men jag kan fortfarande inte se hur obligatoriska faderskapstest skulle vara den bästa lösningen.

I fallet ovan hade det, om obligatoriska tester införts, uppdagats att mannen inte var pappan redan från start. Han hade då kanske lämnat på en gång och aldrig skapat någon anknytning till barnen. Barnen hade aldrig haft honom i sitt liv, utan deras familj hade bestått av en frånvarande pappa och en idiot till mamma. Detta hade varit ett sämre alternativ för barnen än om mannen hade fått fortsatt vårdnad om dem efter att allt kom fram. I tråden så uttryckte för övrigt mannen en stark önskan att få behålla barnen, inte att aldrig ha fått ha dem i sitt liv över huvud taget.

Dessutom hade han kunnat göra ett annat val än att lämna, även om han fått veta från början att barnen inte var hans. Han hade kunnat välja att stanna kvar och behandla barnen som om de var hans egna. I det fallet hade historian fått ett lika olyckligt slut i alla fall, så införandet av faderskapstest är inte tillräckligt för att förhindra att sådana här saker inträffar.

Är du säker? I den tråden så verkade det som att mamman och den biologiska pappan nu skulle flytta ihop. Detta hade de isf kunnat gjort redan när faderskapstestet stod klart. 

Det som hänt nu är bara tragiskt.

Svar på tråden Ska vi införa obligatoriskt faderskapstest vid alla födslar?