• Cartjan1

Ska vi införa obligatoriskt faderskapstest vid alla födslar?

Jag ser faktiskt inte någon anledning till att inte göra det som väger tyngre än argumenten för. Dels för mannens skull men framförallt för barnet. Vi har redan lagar/regler om allas barns rätt till att veta sitt ursprung så att inte säkerställa faderskap är i min värld bara skevt. Efter den moraliska aspekten så finns också den ekonomiska. Vem som har underhålls - och/eller försörjningsskyldighet.

• Cartjan1
    Mascaraklumpar skrev 2019-05-10 20:04:17 följande:

Nej, av två skäl. Det viktigaste är att människor aldrig bör tvingas till provtagning om det inte finns starka skäl för det. Att det finns en liten sannolikhet (siffran 5% stämmer för övrigt antagligen inte sett till befolkningen i stort) att man inte är biologisk förälder till sitt barn, är inte ett starkt skäl.

Det andra skälet är att när det finns två (eller fler) potentiella pappor så tror jag att mamman för det allra mesta väljer den man som är bäst lämpad att ta hand om ett barn. Därmed får barnet en större chans till en bra uppväxt. Att barnet inte vet sitt ursprung påverkar inte dess livskvalitet då barnet inte vet att det inte vet (och innan någon skriver det så nej, det kommer inte alls oftast fram).

På samma sätt påverkar det inte pappans livskvalitet, om det inte är så att detta är något han går runt och funderar över. Gör han det så har han alla möjligheter att ta ett test - med eller utan mammans vetskap.

Fast det är inte mammans rätt att bestämma vem som får vara pappa eller inte....och vad är det som gör oss kvinnor lämpade att göra det valet? Har vi fötts med någon superbrain som kan helt avgöra hur mannen kommer bli i sin föräldraroll? Hur aktiverar jag min ;) ?

Givetvis handlar det även om mannens rätt, han ska inte behöva ta ansvar i en föräldraroll som inte är hans om han inte vill, försörjningsdel samt underhåll spelar också in vid en eventuell separation.

Men främst så handlar det om barnet, oavsett om du/jag/vemsomhelst tycker annorlunda så här vi lagar och regler för barns rätt till sitt ursprung. Så att inte ha rutintester är konstigt och (enligt mig) väger barnens rätt tyngst i detta fall.

Menar inte att låta hård och du har givetvis rätt att tänka som du gör men jag måste erkänna att jag har svårt att köpa dina argument mot testet.
  • Cartjan1
    Mascaraklumpar skrev 2019-05-11 10:50:32 följande:

Jag håller med om det. Vill den påstådda pappan veta om han verkligen är pappan så ska han få veta - och så är det ju också idag. Men precis lika stor som rätten att få veta om man vill, är rätten att slippa få veta om man inte vill.Eftersom grundläggande mänskliga rättigheter regleras i grundlagen (regeringsformen) så tror jag för det första att de går före. Obligatoriska rutintester är inget som hör hemma i en demokrati, vilket som sagt är mitt viktigaste argument mot.

Du ger för övrigt sken av att ?samhället? anser att barnets rätt att veta sitt ursprung överskrider barnets rätt till en stabil familj. Jag är inte heller speciellt insatt, men känner till åtminstone två relativt nyliga domar gällande faderskapsutredningar där det sistnämnda bedömts överväga. Jag ska försöka leta på dem senare.

Försöker inte ge sken av att samhället tycker ngt speciellt, skrev bara att i Sverige har barn rätt att veta sitt ursprung vilket då borde innebära att jag som enskild kvinna inte har rätt att sätta mig över det och anse att jag är bättre lämpad att avgöra i dessa fall. Om jag finner att den biologiska fadern kan utgöra ostabilitet/oro/fara för vårt barn så finns det vägar att gå som är lagliga och inte innebär lögner och mörkande av härkomst. Alltså så anser jag inte att rätt till ursprung står i motsats till rätt till en stabil hemmiljö.

Vidare så skriver du att du inte anser dessa tester höra hemma i en demokrati - det tycker jag. I en demokrati bör man se till majoriteten och mannen tillsammans med barnets rätt överväger kvinnan i dessa fall kan jag tycka. Att vi lever i en demokrati innebär inte att allt kan vara utan känsla av orättvisa/obehag osv. Ibland så hamnar man i ett underläge för att motsatsen vore helt vanskligt. Se aborträtten tex. Jag önskar att det var möjligt för en man att ha samma beslutsrätt som en kvinna men det är fysiskt omöjligt då vi bär barnen. Alternativet skulle alltså vara tvångsaborter- och det hoppas jag att ingen 2019 är för! Alltså får männen leva med att kvinnan har denna rätt och kvinnor borde också kunna leva med att alla män och barn har rätt att veta sina biologiska band.
  • Cartjan1
    Amfitrite2 skrev 2019-05-11 18:54:46 följande:

Bra skrivet! Jag tror att DNA-testen som rutin redan på BB kommer att bli en verklighet mycket snart, och även att det kommer att bli jättevanligt att föräldrar lägger ut sina nyfödda barns DNA på speciella DNA-kartor på nätet, där de redan lagt ut sitt eget. Och så kan man se släktbanden växa fram till det nya barnet, och kanske okända släktingar också - som man kan kontakta om man vill. Det kommer i en snar framtid inte att vara möjligt för mammor att lura män på det här sättet längre, och det tycker jag är bara bra - fast jag är kvinna själv!

Tack så mycket :)

Ja, detta är vad jag hoppas på också, att det blir rutintester på BB. Då görs ju testet på alla barn och diskussionen gällande huruvida det skulle vara kränkande mot kvinnans kropp kan dö ut. För även om jag inte håller med så kan jag ju se vart de som tycker så kommer ifrån så att göra testet på alla nyfödda eliminerar genusfrågan i det hela.
Svar på tråden Ska vi införa obligatoriskt faderskapstest vid alla födslar?