Inlägg från: Hönshjärna |Visa alla inlägg
  • Hönshjärna

Ska vi införa obligatoriskt faderskapstest vid alla födslar?

nirakanna2 skrev 2019-05-06 05:25:34 följande:

Första steget kan ju vara likabehandling av faderskap oavsett civilstånd och relation. Det känns som 1800-tal att sambos ska till soc och skriva på, medan gifta slipper. Vi hade gjort IVF där sambon accepterat faderskapet för 9 mån sedan och likt förbannat skulle vi nagelfaras av soc. Det hade nog varit lite svårare för gifta att undanhålla misstankar om annan genetisk pappa om det vore tvång på att skriva på faderskapet.

Samboskap är inte jämställt med äktenskap. Vill man ha de äktenskapliga fördelarna får man gifta sig. Hade samboskap haft samma innehåll hade det ju varit ett äktenskap. Eftersom många i samboskap inte vill gifta sig hade det antagligen fått som följd att färre ingått samboskap. Nu är det typ ett äktenskap light för de som inte vill vara gifta.
  • Hönshjärna
    Bagar Bengtsson skrev 2019-05-06 19:24:31 följande:

Det där argumentet är nog det bästa hittills! Att se till barnets bästa är väl att se till att barnet vet vem som är biologisk pappa?

Vilka fler argument har speciellt ni kvinnor mot att ha obligatoriska tester? Är det för varje kvinnas rätt att vara otrogen och ljuga mot sin man eller? På vilket sätt är det bra, förutom eventuellt för mamman, att INTE införa obligatoriskt faderskapstest?

Tja, kanske för att det är integritetskränkande med obligatoriska dna-test?

Det låter lite som något som skulle kunna hända i diktaturens Kina. Man hade ju förfasats om man hört att alla nyblivna föräldrar varit tvingade till obligatoriska dna-prov för att bevisa sitt föräldraskap.

Folk i samboförhållanden brukar gnälla över att de måste skriva på papper för att pappans faderskap ska erkännas. Er lösning är att _alla_ måste dna-testas? Det känns ju lite som att införa obligatorisk kontroll av hela befolkningen för prostatacancer... att det minskar stigmat för att testa sig är liksom inget bra argument.
  • Hönshjärna

[quote=79609738][quote-nick]Meriall skrev 2019-05-06 20:10:33 följande:[/quote-nick]Menar att med dnatest vid födseln hade det ju blivit rätt direkt för mitt barn.[/

Fast det var ju för att du inte visste vilken man som var pappan. Om man har flera sexpartners så att man inte vet så kan man faktiskt bekosta ett dna-prov själv.

Typiskt Sverige att allting alltid är någon annans fel och ansvar. Var det dåligt av familjerätten att de räknade fel? Ja. Men vad hindrade dig att räkna på det?

Ska jag på grund av detta tvingas dna-prova mina barn för att bevisa att den enda man jag någonsin legat med är pappan? Rimligtvis är svaret nej.

Svar på tråden Ska vi införa obligatoriskt faderskapstest vid alla födslar?