Elefantmannen2 skrev 2019-05-09 12:08:03 följande:
Observera att jag varken påstått det eller annat. Folk definierar otrohet och dess grader på olika sätt.
Inte för att det spelar roll, men det skedde nog inte på forum, utan i en privat chatt? OCH även att tillbringa för mycket tid på sociala media anses av en del att vara otrohet. Partnern känner sig försummad.
Ditt sista stycke har jag försökt resonera kring i de här trådarna ett par gånger. Att olika partner kan ha olika definition på vad som räknas som otrohet och att det kan uppstå situationer kring det.
Ja, men försöker man styra sin partners FANTASIER så är man ju paranoid och extremt kontrollerande. Dessutom finns det ingen möjlighet att det skulle gå - hur skulle du kunna veta om din partner hade även andra fantasier, även om hon berättade om vissa för dig? Låter helt sjukt!
...och jag hävdar för övrigt fortfarande att man inte ska använda ord fel. Otrohet är sex, punkt. I den artikel som du länkade till förut (med de fem punkterna), menade ju artikelförfattaren att man kunde vara otrogen med Instagram om partnern kände sig försummad, och då har ju ordet "otrogen" förlorat sin laddning. Däremot kan man såklart säga till sin partner precis det, att "jag känner mig försummad om du sitter så mycket på nätet, spelar så mycket golf, är ute och fiskar så mycket, umgås så mycket med ditt grabbgäng, pratar så mycket hemligheter med din syster som inte jag får veta". Men det är fortfarande inte "otrohet".
Begreppet "känslomässig otrohet" kan jag dock acceptera, även om det inte förekommit sex, om det handlar om en man och en kvinna som har ett nära vänskapsförhållande och utvecklar romantiska känslor för varandra utan att "göra något". Och då inte bryter vänskapsförhållandet, utan i stället fortsätter att träffas och gottar sig i de romantiska känslorna, kanske till och med talar öppet om dem. Anförtror varandra saker som inte partnern därhemma fått veta, sådana saker.
Fast om ovanstående bara sker på nätet, och personerna aldrig träffat varandra IRL, så skulle jag inte kalla det ens för "känslomässig otrohet". Då är det bara en lek, en del av fantasilivet - som alla måste få ha. Höll min man på med sådant, skulle jag bara sucka och vänta tills det gick över... men ändå vara lite extra vaksam, ifall han skulle ha börjat träffa kvinnan IRL trots allt.