Anonym (Nicht) skrev 2019-05-07 08:20:20 följande:
Även om du älskade din partner, och ni hade yngre barn och villa, bil etc?
Det var det som hände mig, min sambo blev allt sjukare och nu har vi inte haft sex på över fem år. Men det är ju då jag måste vara stark och ta hand om sambon och barnen. Att lämna alla i sticket för att få sex vore synnerligen egoistiskt.
Jag förstår inte vad yngre barn, villa och bil har med saken att göra?
Jag skulle ha svårt att i längden älska min partner om sexlivet (eller andra saker som för mig måste vara närvarande för att jag ska vilja leva med en annan människa) uteblev. Eller, älska skulle jag förmodligen göra men då på ett annat sätt - för att den romantiska kärleken ska finnas måste den, för mig, ha ett specifikt innehåll som skiljer sig från mina andra relationer.
Jag ser det inte som om jag lämnar - eller i förkommande fall - blir lämnad i sticket. För att uppleva det så måste det finnas med en parameter av hjälplöshet. Att man är i behovsställning på ett sätt som gör att man annars inte klarar sig. Det gör man förstås.
I en extrem situation som ett sjukdomsfall är det naturligtvis svårt att veta hur man väljer att agera. Kanske skulle min egen sexdrift vissna och annat upplevas som mycket viktigare - då skulle jag lyssna på och efterkomma det. Men att förhindra mig själv rätten till mitt liv för att jag har barn, villa och bil tillsammans med en partner, det skulle jag inte göra, precis som jag inte heller skulle söka tillfredsställelse genom att vara otrogen.
Jag har aldrig hemlighållit min inställning till relationer, otrohet eller det faktum att jag väljer att vara med min partner trots att jag skulle klara mig utmärkt utan honom. För mig är det sistnämnda väldigt mycket mer värt än att jag (eller han) inte skulle kunna leva utan varandra. Om eller när något eventuellt ändras, känslomässigt eller annat, så får vi se över förhållandet, prata om saken och se var vi landar.