John22 skrev 2019-05-03 16:02:11 följande:
De har högre moral och en gnutta självkontroll. Talar av egen erfarenhet.
Någon som ägnar sig åt en ätstörning eller annat självskadebeteende har också självkontroll. Men frågan är om det per automatik innebär att dom är bättre än alla andra.....
Om min partner hämtar kraft hos en annan där jag kan åtnjuta en lyckligare kvinna som har mer ork och har nya variationer med sig in i sängkammaren. Är jag då en förlorare? Jag vinner på alla plan i livskvalitet men förlorar "kontroll" över en annan människas liv.
Varför anser vissa att man äger rätten till hur andra lever sitt liv? Där man plötsligt är förlorare om partnern gör något den blir glad och utvecklas av? Varför är det så fullt att ge andra, särskilt den man älskar. Utrymme att utvecklas, ha roligt känna uppskattning?
De som lider av otrohet lider mest för att man förlorat kontrollen över någon som man själv vill äga 8ch styra över. Dvs man har ett uttalat kontrollbehov där man i sin otrygghet känner sig som förlorare trots allt positivt som tillförs.
Men visst, man kan inte rå för att man är svartsjuk. Lika lite som man har tex ångest. Det är nått som bara finns. Men går att arbeta bort.
Med det tillägget att vissa otrogna är notoriskt otrogna med nya hela tiden för att söka egen bekräftelse. Den kattegorin lämnar jag därhän i den här diskursen. För det är något helt annat.