Inlägg från: Mandelskorpan |Visa alla inlägg
  • Mandelskorpan

Bara lite sen/omogen eller onormalt? 12-åring

Känner nu igen detta eller låter det onormalt/sent?

Flicka 12 år.

Inga problem med skolarbetet. Möjligen lite väl slarvig....

Leker sällan med kompisar. Kan ibland leka barnsliga lekar med yngre barn tex i sanden.

Sover helst bredvid förälder. Sover alltidmed gosedjur.

Ingen blygsel/skyler sig inte.

Leker gärna med vuxna, Tex ordlekar, gissningslekar, pussel osv. Lugna lekar.

Kan ?flippa? på ett barnsligt, uppspelt sätt. Till exempel vid läggdags. Som små barn ofta gör.

Tar inte mycket eget ansvar, allt måste påminnas om, eller göras av förälder, vanliga saker som borsta hår/tänder, jympapåse funkar inte utan förälder.

Har fortfarande sällskap av förälder på morgonen.

Har hoppat av tidigare sport-/fritidsaktiviteter, inga särskilda intressen.

Totalt ointresserad av kläder och smink.

Hon kanske bara är lite sen?

• Svar på tråden Bara lite sen/omogen eller onormalt? 12-åring
  • Mandelskorpan
    Drottningen1970 skrev 2019-05-02 09:59:14 följande:

Så jäkla mycket bättre att vara ovanligt barnslig vid 12 än tvärtom. Andra 12 åringar ska ha stringtrosor, röka och börjar dricka och ligga..

Nej, extremt åt andra håller är förstås inte alls bra. Hon är så extremt olik mina egna barn i den åldern bara.

Men det kanske inte är ovanligt att vara så pass barnslig vid 12? Känner du flickor som varit så i den åldern?
  • Mandelskorpan
    Alexi skrev 2019-05-04 09:54:06 följande:

Varför leker hon sällan med kompisar? Har hon inga? Vad beror det på i så fall? Det kan ju finnas orsaker där som tyder på att hon behöver hjälp.

Jag vet faktiskt inte. De flesta verkar ju tycka att hon verkar vara en vanlig tjej men mina egna flickor i den åldern har varit väldigt olikt denna tjej. De har lekt mycket med kompisar - kompisar har varit väldigt viktigt - de har haft flera fritidsaktiviteter som också varit viktiga och de har varit noga/intresserade av kläder och stil.

De har också varit varit självständiga och har inte accepterat alltför mycket inblandning av oss föräldrar. Ingen av dem har sovit i vår säng (undantag mardrömmar). Vardagsrutiner flyter, tand/hårborstning, jympapåsar, utflykter, fritidsaktiviteter...

Antagligen inget fel på denna flicka men hon är så olik mina egna barn i den åldern.
Svar på tråden Bara lite sen/omogen eller onormalt? 12-åring