Bara lite sen/omogen eller onormalt? 12-åring
Om man skyler sig eller inte tror jag kommer mycket hemifrån. Varken jag eller min man är pryda av oss och behöver vi gå och hämta något nakna så gör vi det genom huset. Barnen är likadana. De är noll blyga inför familjen. Däremot skulle inte 15-åringen gå genom huset oklädd/lättklädd om det är besök. Han som är 13 fick vi säga åt på offentliga bad så sent som för 1.5 år sen att du får inte längre byta om hur som helst, nu är det omklädningsrummet som gäller för andra personer är inte lika obrydda som du är.
15-åringen är f ö helt ointresserad av smink och kläder. Hon gillar sköna kläder och förstår inte alls varför man sätter på sig kläder med hål i eller tröjor som inte når ner till naveln, det verkar ju onödigt enligt henne.
9-13-åringarna sover gärna med vuxen eller ihop. De behöver inte det men får de så tycker de att det är mysigt. Drar gärna in madrasser i varandras rum och sover ihop.
11-åringen börjar precis nu få till ansvarsbitar när det gäller att komma ihop saker på egen hand. Man får fortfarande påminna men nu börjar han själv tycka det är jobbigt när han inte har koll på gymnastikkläder, utflykter och annat så han har ofta börjat dubbelkolla. Det funkade inte för ett år sen, inte ens nära.
Personligen hade jag inte oroat mig för tjejen i fråga. Hellre barn som väljer att vara barn länge än de som är extrema åt andra hållet.