Inlägg från: Xenia |Visa alla inlägg
  • Xenia

Vad tänker ni om namnet Vanessa?

Vanessa låter väldigt amerikanskt (anglosaxiskt). Åas är det ett fint namn i sig. (Själv föredrar jag Vanna, som kanske är en kortform av Giovanna.) Jag tycker Vanessa låter fint och mjukt och Nessa vore ett sött smeknamn.

Vanessa är ett namn som uppfanns av författaren Jonathan Swift för ett poem. Han tog namnet ESther VANhomrigh (en kvinna han känder) och förvandlade det till Vanessa. Jag tycker den litterära referensen gör namnet intressantare.

• Xenia
    Jag gillar namnet Vanessa i sig (lite samma stil som t ex Melissa).

Men det låter lite wannabeeamerican. Kan ju iofs vara att en förälder är icke-svensk.

Vanessa Lind skulle låta fint. Vanessa Jonsson eller Vanessa Nilsson  (Johnson och Nelson finns ju i USA), fast väl mycket S.

Men med blandade familjer så blir det logiskt att förnamnet och efternamnet inte alltid "passar ihop".

Det är faktiskt ett litterärt namn, inte alls WT. Enligt Wikipedia:

"Vanessa är ett kvinnonamn. Namnet är ett litterärt påfund av domprosten och författaren Jonathan Swift(1667-1745) smeknamnet på hans kvinnliga bekantskap Esther Vanhomrigh (cirka 1688-1723).
    ---
    Namnsdag i Finland: 25 februari både i finska kalendern och i finlandssvenska kalendern."

Men vad säger ni om Vaness för en kille då? Det finns faktiskt men det är ett namn han tagit själv och det är inte i Sverige.
Svar på tråden Vad tänker ni om namnet Vanessa?