Hur rak får man vara mot sina styvbarn?
Jag dyker på mannen så fort han gnäller om saker som han tycker våra barn ska klara av, men som hans betydligt äldre inte klarade av.
Hans egna ungar fick han själv ta hand om
Jag dyker på mannen så fort han gnäller om saker som han tycker våra barn ska klara av, men som hans betydligt äldre inte klarade av.
Hans egna ungar fick han själv ta hand om
Jag struntade i hans barn och vad de kunde och inte, men man blev ändå irriterad när de inte kunde ta bussen eller ens fixa en macka åt sig. men försökte att bara skaka det av mig eftersom det inte var mina ungar och min sak att skämmas över.
Våra yngre tar bussen och kan fixa nåt att äta själva. Men han är snabb att gnälla på dem när de inte plockar undan efter sig direkt, och tycker de ska hjälpa till mer än de gör. Då påminner jag honom om de stora gapande fågelholkarna som bara satt där......
Våra barn sitter inte och gapar, utan de klarar sig utmärkt själva utefter sin ålder.
Men precis som många andra deltidsföräldrar så ställs större krav på de barn som bor på heltid, när de andra gled fram i en gräddfil.
Man måste va lite realistisk också, man kan inte förvänta sig samma saker av en nioåring som av en sjuttonåring. Men jag är inte så säker på att du förstår det, det verkar rätt klent med den varan...?.
Jag utsattes inte för de bortskämda fågelholkarna förrän de var i övre tonåren, så i så fall raserades tidigare uppfostran rätt snabbt om de kompenserades för att jag inte tyckte om dem. Rätt osannolikt att de skulle backa till en 5 åringsnivå bara för det.
Självklart tycker jag mina egna barn är gulliga. Egna barn andras ungar, du vet...
Han har aldrig krävt något av dem för det har han berättat att han inte vågat, för att han var rädd att de inte skulle vilja komma då.
Det är bra att han lärt sig en läxa av fågelholkarna, men man måste ändå ställa åldersadekvata krav på barnen.
Skjutsade man högstadieungdomar till skolan för att det var jobbigt att masa sig ut på vägen, så ska man fan inte kräva att vår minsta i lågstadiet ska cykla ensam genom skogen i mörkret.
Hans äldsta vågade inte ens gå utanför dörren utan sällskap när det var mörkt, och då pratar vi om en 18 åring.
Anledningen till att jag kräver att han ska skjutsa till skolan är att jag jobbar udda tider. Lika bra att skriva det för annars hade du gnällt om varför jag inte skjutsar själv....
Det kanske är vanligt men det måste ta slut någon gång. Vi får inte gå utanför dörren utan henne, när hon var yngre så kunde jag tycka svartsjukan var normal och skulle att den lägga sig när hon blir äldre men den lägger sig aldrig. Hon är snart vuxen och vi får fortfarande inte gå utanför dörren jag och min man utan att hon är med.
Innan när vi hade varannan vecka så kunde jag iallafall andas ut däremellan men nu har hon valt att bo hos oss på heltid och det innebär att jag och våra små barn får sköta oss själva medans min man och hon sitter ihop.
Den här weekend resan bokade han för att jag har blivit sjukskriven för depression och utmattningssymptom. Jag har sagt till honom att jag inte längre står ut med att både ha en hektisk arbetsplats och leva i en krigszon hemma, att jag vill lämna om det inte blir bättre. Resan blir första gången som vi gör nåt själva och där vi får prata o reda ut våra problem.
Att hon nu har börjat bråka om vår resa är kanske nåt som jag annars skulle kunna bortse ifrån men den blev bara toppen på isberget för mig eftersom hon och min man bidrar med så mycket negativa energier hemma. Jag känner att jag är frustrerad på henne också och har stor lust till att ta konfrontationen en gång för alla. Det får bära eller brista helt enkelt.
Var kanske lite otydlig i trådstarten. Det handlar inte bara om lite gnäll från en tonåring som vill med på resa utan det är mer infekterat än så.
Riktigt korkat inlägg.
MAN SKA STÄLLA ÅLDERSADEKVATA KRAV PÅ BARNEN!!
Jag vet att han är problemet och det är han jag bråkar om det med. Han tar diskussionen till en viss del med henne men givetvis går han inte till kärnan.
Känner bara att jag skulle vilja ta diskussioner med henne också. Är inte lätt att gå hemma och aldrig ha rätt att säga åt en annan människa som beter sig illa.
Varför inte be 13 åringen att sätta sig i bilen och köra iväg och köpa mjölk....
Det är precis lika korkat som det du skriver!
Det är kärnan som han vägrar se och ta åt sig utav. Hans egna mamma sa en rätt klockren kommentar som var mitt i prick. Hon sa till honom att han lever som den där gubben i programmet Sister wives som går på TLC. Jag och hans dotter kunde lika gärna vara jag och hans andra fru.
Han ville kräkas när hon sa det där och det är många fler som dragit liknande paralleller men där sätter han på hörselkåpor o skygglappar.
Jag kan må sämre av att säga nåt men känner samtidigt att jag inte har nåt att förlora heller. Vi är redan vid ruinens brant så varför inte lägga alla kort på bordet?
Jag drog till med en idiotgrej för att DU inte verkar ha koll på vad åldersadekvata krav är.
Han har skjutsat henne till skolan hela den mörka säsongen. Han insåg själv också det orimliga i att hon skulle cykla ensam genom skogen.
Ehhh, nej. Han sätter familjen först. Men du har ju sån insyn att du säkert vet bäst hur det ligger till med allt....
Hade du gjort hålet i din fågelholk större så kanske din hjärna fått lite syre och börjat fungera som den ska.