• nihka

Hur rak får man vara mot sina styvbarn?

Anonym (Erica) skrev 2019-04-30 14:11:28 följande:

Hur hård o rak får man vara?

Aldrig rakare och hårdare än föräldern eller du har fått i mandat från föräldern att vara. Om du inte vill ta dig an rollen som storskurk förstås.
  • nihka
    Anonym (Erica) skrev 2019-05-01 11:11:29 följande:
    I längden kommer det bli så för jag står inte ut mycket mer.

Han gjorde ett tappert försök med resan men det räcker inte för vi ska inte behöva fly till utlandet för att få egentid tillsammans.

Skurken blir man oavsett vad man än gör som styvmorsa, får jag nog så kan jag lika gärna leva upp till den rollen på riktigt. Inte vidare konstruktivt och rationellt kanske men alla människor har gränser.
    Så du vill gå ut with a bang.

Jag tror det skulle kännas skönt en kort stund och sedan jobbigt en lång stund. Det är risk för att du skulle bli både besviken på dig själv och inför dina barn om du efter så här lång tid gav efter för dina lägre instinkter. Men om du måste ha det, spara det där utbrottet till din man.
  • nihka
    Anonym (Erica) skrev 2019-05-01 15:53:26 följande:
    Då blir det svårt eftersom han aldrig säger nej till henne! Storskurken är jag ändå så det spelar ingen roll.
    nihka skrev 2019-05-01 13:43:15 följande:

Jag tror det skulle kännas skönt en kort stund och sedan jobbigt en lång stund. Det är risk för att du skulle bli både besviken på dig själv och inför dina barn om du efter så här lång tid gav efter för dina lägre instinkter. Men om du måste ha det, spara det där utbrottet till din man.

Jag tycker att jag sviker våra barn genom att också gå runt och vara en mes. Dessutom är jag just nu svårt deprimerad och barnen hade behövt lite extra fokus från sin pappa. Men inte då, han fortsätter lägga fokus på den enda personen hemma hos oss som kräver fullständig uppmärksamhet från honom. Hans mamma har faktiskt sagt åt honom att med tanke på hur krävande hon är så borde hon bara bo varannan vecka hos oss men inte ens det lyssnar han på.

Att han och jag bråkar hela tiden sen en bra tid tillbaks är nåt som jag inte orkar gå in mer på här. Vi är vid vägskälet nu, får se om resan hjälper.
    Storskurken kan bli en ännu större skurk och det kan kanske vara värt att undvika.

Låter faktiskt lite olösbart. Där det inte finns en vilja finns det inget hopp, om inte viljan kan kickstartas förstås. Resan är låter som den där sista chansen som man egentligen inte tror på.

Vad tror du om att vara särbo? Det låter ju inte som du får ut någon positivt från ditt förhållande.
  • nihka
    Anonym (Erica) skrev 2019-05-01 15:53:26 följande:
    Då blir det svårt eftersom han aldrig säger nej till henne! Storskurken är jag ändå så det spelar ingen roll.
    nihka skrev 2019-05-01 13:43:15 följande:

Jag tycker att jag sviker våra barn genom att också gå runt och vara en mes. Dessutom är jag just nu svårt deprimerad och barnen hade behövt lite extra fokus från sin pappa. Men inte då, han fortsätter lägga fokus på den enda personen hemma hos oss som kräver fullständig uppmärksamhet från honom. Hans mamma har faktiskt sagt åt honom att med tanke på hur krävande hon är så borde hon bara bo varannan vecka hos oss men inte ens det lyssnar han på.

Att han och jag bråkar hela tiden sen en bra tid tillbaks är nåt som jag inte orkar gå in mer på här. Vi är vid vägskälet nu, får se om resan hjälper.
    Storskurken kan undvika att bli en ännu större skurk och det kanske är värt att uppnå. Ibland är det svårt att föreställa sig vad "Ur askan in i elden" kan innebära innan det är för sent och man är där.

Låter olösligt eftersom det behövs en vilja till att få till stånd en förändring och viljan verkar inte finnas hos pappan, om den inte kickstartar under er helg. Helgen låter mest som en sista utväg som ingen tror på men att man ändå hoppas på ett mirakel.

Vad tror du om att bli särbo? Eller är det bo ihop eller gå isär som gäller för dig?
  • nihka

Hoppsan. Blev nåt fel där. Trodde inte jag hade postat och gick iväg och kom tillbaka och skrev "klart" Glad

Svar på tråden Hur rak får man vara mot sina styvbarn?