• Anonym (ppppp)

Fira julafton

Gästare skrev 2019-04-30 13:13:19 följande:

Jag och mitt ex har barnen varannan vecka sedan separation i juli 2018. Julafton hamnar alltid på hans vecka och han säger att jag aldrig kommer få fira julafton med dem pga det.

Jag känner mig rätt förtvivlad. Barnen har rätt att fira med mig också på julafton och träffa släkten på min sida.

Min önskan är att barnen firar var annat år med mig.

Finns det något jag kan göra el någon som kan hjälpa mig med det?

Många kör ju varannan så det där görs väl bara av taskighet. Hos oss har det varit lite så att min mans ex varit helt hyper över just jul så hon har tvingat till sig själva julafton ca 5 år i rad och min man inte tyckt det varit värt att bråka om det (eftersom hon verkligen blivit helt uppjagad över detta).  Nu har de haft en vårdnadstvist där man gjort upp om vartannat år. Kanske är det dit du också måste ta det om ditt ex inte kan lyssna? Tycker att det barnen själva säger borde åtminstone tas upp till eftertanke.
    Steg 1 är att boka ett gemensamt samtal i Familjerätten för att göra upp ett avtal där. Vägrar den nandra parten kan du ju förklara att det inte är rimligt och att du i så fall behöver överväga om du ska tvingas till en vårdnadstvist om just umgänget (inte säkert du vill ha vårdnadstvist om själva vårdnaden) och det är nog inget någon av er egentligen vill behöva göra, bara för att bestämma om julen. 
Svar på tråden Fira julafton