Inlägg från: Anonym (Arg bonuspappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arg bonuspappa)

Småkriminalitet hos biopappan.

Jag har alltid vetat om att barnens pappa är småkriminell men inte kunnat bevisa det. Svartarbetare på hans verkstad, skyddar och "gömmer" illegala invandrare. Skattefiffel med mera. Han förstör även barnens psyke med dålig uppfostran och bristande omvårdnad, saboterar barnens skolgång genom att skippa läxor på hans veckor för att få pluspoäng hos barnen och indoktrinerar dem att relativt strikt följa islams lagar och arabisk kultur.

Det är en pågående utredning hos soc som jag personligen hoppas ska leda till ett startskott med en jurist om boende, umgänge och vårdnad. Utredarna anser hittills att det skulle vara till barnens fördel att ta mer avstånd från deras pappa utifrån vad de kommit fram till ca 1 månad in i utredningen. Utredarna förliknar mycket utav pappans beteende med psykopatiska tendenser.

Min svärmor och han har en skev relation trots detta beteendet men åtminstone är han snäll mot henne och hjälper med hennes bil.

Nu idag fick svärmor låna hans bil för att han skulle försöka fixa hennes bil, varpå jag ser att det sitter ett handikappstillstånd i fönsterrutan i hans bil. Troligtvis är det någon pappa till en kusin eller kompis som utfärdat beviset men barnen känner inte alls mannen på kortet så det kan ju lika gärna vara stulet... Hur som helst, att aktivt använda det är urkundsförfalskning men svårt att bevisa m.m.

Jag tänker mig att jag kommer att ta tillståndet imorgon bitti och snarast möjligt lämn det till polisen och berätta hur jag kom över det. Detta kommer jag givetvis att även berätta för barnen. Jag vill att de ska veta att deras pappa har begått ett brott genom att lägga detta tillstånd i framrutan. Jag skäms inte för att göra "det rätta" även om det enbart skulle innebära en symbolisk ståndpunkt inför barnen. Men de behöver veta att det är fel. De tyckte det bara var kul att det nästan hade sett ut som deras pappa, fast äldre och att det var därför det hade fått ligga där (enligt vad pappan hade berättat för dem).

Skulle detta kunna användas som ett bevis i en vårdnadstvist? Eller gör jag mig en björntjänst i mitt agerande? Man ska ju inte försöka förstöra relationen mellan barn och en förälder men i detta fall anser iallafall jag att jag gör rätt. Kanske någon kan få mig att tänka annorlunda om det är fel av mig?

Det råder inga tvivel om att jag innerst inne önskar honom väck från våra liv men det är såklart inget jag öppet erkänner inför eventuella utredare eller så. Jag har svårt för att acceptera kriminalitet utav något slag men att det görs utav en människa jag hyser personligt agg emot gör det inte lindrigare.. Jag är fruktansvärt förbannad på hela situationen och hur oskyldigt och lätt både svärmor och min sambo reagerade.

• Svar på tråden Småkriminalitet hos biopappan.
    Pope Joan II skrev 2019-04-27 07:50:41 följande:

Ska du ta dig in i hans bil och plocka med dig det förfalskade tillståndet? Det låter som en väldigt dålig idé. 

Nej såklart inte. Svärmor fick låna den för användning medan hon var på besök hos oss. Så vi har full tillgång till bilen med nycklar osv.
    Anonym (.) skrev 2019-04-27 07:58:36 följande:

Förstår inte varför du inte bara tipsar polisen om tillståndet. Blir han ertappad med tillståndet av polisen får han väl böter med mera. Tar du tillståndet så försvinner ju bevisvärdet helt och du begår brott för att komma över tillståndet.

Gällande skattefiffel och gömda invandrare, varför inte bara tipsa berörda myndigheter? Det är ju allvarliga brott som de borde kunna upptäcka om de får gräva lite.

Jag är ganska så principfast. Ser jag ett fel så åtgärdar jag det på en gång. Skulle det röra sig om ett stulet eller till och med upphittat bankkort så klipper jag det på en gång så att ingen kan använda det. Jag vill inte fortsätta låta barnens pappa använda detta parkeringstillstånd i hopp om att han kanske blir ertappad. Det är ju lätt för honom att bara gömma tillståndet om han blir stoppad av polis. Jag tänker även på den gamla mannen vars foto är på tillståndet. Lite respektlöst. Sedan är det givetvis att lära barnen att det är såpass fel och inte bara en kul grej. De ska veta att det är olagligt och att sånt inte tolereras.

Gällande skattefifflet är det redan anmält. Dock skickar de väl bara en revisor att kolla igenom bokföringen och det hjälper ju inget om han betalar svart till några utav arbetarna som kommer in då och då. Jag har bara barnens uttalande om detta som "bevis" och det håller ju inte. Det krävs en mer "på bar gärning" situation för att det ska leda någon vart. Som sagt småkriminalitet är svårt att få någon dömd eller bötfälld på. Det han sysslar med går alltid att prata sig ur.
    Anonym (H) skrev 2019-04-27 07:59:29 följande:

Varför har du skaffat barn med en man du visste var småkriminell?

Det har jag inte. Jag är inte förälder till barnen utan sambo med deras mamma. Hon är inte småkriminell, men hennes ex, barnens pappa, är det.
    Anonym (eee) skrev 2019-04-27 08:02:59 följande:

Du kanske kan fota att tillståndet ligger i hans bil så att man ser att det verkligen ligger i hans bil? Detta foto kan du ta med till polisen och göra en anmälan om. Då har du själv inte stulit något. 

Detta kommer jag att göra och ta med det till polisen tillsammans med tillståndet på måndag. Jag kommer att ringa polisen redan idag och fråga om jag ska klippa kortet i väntan på att lämna in det olovliga tillståndet eller inte.
    Anonym (.) skrev 2019-04-27 09:15:41 följande:

Men om du lämnar in ett handikapptillstånd, och påstår att din sambos ex nyttjat detta tillstånd, tror du bara polisen kommer att tro på dig? Varför skulle det inte blir en ord mot ord situation där han frias?

Om du tipsar polisen, och polisen besöker honom på hans jobb så kommer de ju direkt se tillståndet om det ligger i rutan. Och då åker han ju dit.

Optimalt vore om han blir tagen på bar gärning såklart. Men på hans jobb så skulle han lätt kunna dra en vals att han glömt tagit bort det för att han hjälpte gubben på kortet hem, som kanske lämnat bilen på hans verkstad. Eller något sånt. Men vi får se vad polisen rekommenderar när jag ringer dem sen. Då ser han ju inte bara oskyldig ut utan även som en god samarit. Han kör med mycket sådana taktiker i övrigt.
    Pope Joan II skrev 2019-04-27 09:40:24 följande:

Håller du ordning bland och privatspanar på andra människor också, eller är det mest din sambos före dettas ageranden som du viger din tid åt?

Självklart inte. Men ser jag någon snatta i en affär så säger jag till. Ser jag en våldtäkt stoppar jag det. Ser jag någon tappa sin plånbok ser jag till att de får tillbaka den eller lämna till polis. Ser jag någon felaktigt använda ett handikappstillstånd så säger jag till eller ber dem att sluta. Nu ogillar jag redan denna människan som gjort detta så jag ser gärna till att ta det steget längre. För jag accepterar inte att han lär barnen som bor halvtid hos oss att det är okej med denna småkriminaliteten.
    WilksOwns skrev 2019-04-27 09:48:55 följande:

Kunde inte ditt dumskalle till kvinna skaffa barn med någon vettig?

Varför är du ihop med ett sådant dumhuvud?

Hon var svag och han var stark. Han lurade sig in i hennes blåögda liv för att få stanna i sverige. Sedan blev hon stark och kastade ut skiten till karl när hon väl samlade sig mod till det och pusselbitarna föll på plats.

Var det dumt att ha den relationen och skaffa barn med en sådan man. Ja självklart. Vi kan ju alla göra misstag men jag dömer henne för sitt förflutna.
    Pope Joan II skrev 2019-04-27 09:52:22 följande:

Den principfaste är styvfar till barnen, och irriterar sig tydligen mer på den biologiske fadern - i texten beskriven som av arabiskt ursprung - än vad hans sambo och svärmor gör. Därav är han vigilant. 

Många bäckar små gör den biologiska pappan till den han är i mitt anseende. Jag dömer inte ut varken muslimer eller araber men nu råkar denne karl vara just dessa saker och anväder dessa saker som sin ståndpunkt att få göra som han vill.

Självklart är jag förbannad på styvmodern och min sambo som fortsatt försöker försvara karln och hitta lindrigare förklaringar till att låta det fortgå. Detta vet de om.

Det räckte att igår få höra från barnen att tillståndet varit i bilen en längre stund, och att de inte har kännedom om vem mannen på bilden är mer än att det ser ut som en äldre version utav deras pappa. De tyckte det var kul och lite bra att pappa nu kunde använda det för att få bättre parkering.

Jag tar här tillfället i akt att tillrättavisa ett brott, även om det är ringa. Och samtidigt lära barnen rätt och fel i detta avseendet. Man ska inte kasta skit på biologiska föräldrar i för barnen, det vet jag, och det gör jag huvudsakligen inte utan fullkomligt rimlig anledning. Nu har jag chansen och tar den mer än gärna.

Svärmor tog exet i försvar och ansåg att det var hans ansvar att sköta sig, inte vårat. Hon sa att om han vill göra sådana "dumheter" (hon vägrade acceptera att det var brottsligt med urkundsbedrägeri) så är det upp till honom. Men hon var mest rädd att det skulle drabba henne och hans relation "för barnens skull". Jag accepterade att hon ville hålla god fot men jag sa att jag måste ändå tipsa polis om det, för det är brottsligt och jag tänker inte acceptera att någon i min närhet sysslar med sånt där det kan påverka barnen. Medan svärmor ansåg att det är för barnens bästa som man låter det vara. "Agree to disagree" sa jag och ringde polis som mer än gärna tog emot tipset och tyckte att det var ett bra initiativ trots motgpngarna hemifrån. "Vi kan inte tillåta att lagar bryts, hur små brotten än tycks vara, för det leder till allt fler snedsteg och till slut är det ingen som respekterar de regler som satts. Och det är ju även synd om de rörelsehindrade som faktiskt är i behov utav parkeringarna. De blir ju mest drabbade.", och poliskvinnan meddelade att de kommer att hålla utkik efter bilen samt att det kan finnas ett olovligt handikappstillstånd i bilen.

Sambon ville bara hålla sig utanför och orkar inte ta tag i något. Så därför blir det inte hellre någon ändring i situationen.

Jag lägger till det som ett minus på relationskontot, men ändå väger plussen fortfarande tyngre :)

Zakopane skrev 2019-04-27 16:46:34 följande:

Säkert fler som sagt det, men hans drag måste ju ha varit kända av dig när ni levde ihop och skaffade barn. Dessutom fler än ett barn. Du valde en kriminell arab som far till dina barn och nu har du ledsnat på att han är en kriminell arab?

On topic så har jag svårt att se att du skulle få ensam vårdnad för att han är en fifflare. Det krävs ju snarast att han är livsfarlig mot dig eller barnen, alternativt att ni har så enorma samarbetsproblem att nån av er måste ha ensam vårdnad för att barnen inte ska hamna i kläm.

Det är inte jag, ts, som skaffat barn med honom och nej, min sambo hade inte kännedom om hans beteende innan det blommade ut på helt fel sätt, efter att barnen kom till. Denna händelse är givetvis inte det enda som skulle väga till vid en vårdnadstvist. Mycket handlar om sammarbetssvårigheter där det ska ske på hans sätt eller inte alls. Innan jag kom in som extra vuxen var det han som regerade över barnen och deras mamma och mamman hade inte sgyrkan att stå emot. Han var psykiskt påfrestande och tryckte ner henne vid varje tillfälle som gavs och hon hade ingenstanns att hämta styrka ifrån förutom från barnen. Det var det som resulterade i skilsmässa men självklart vänder exet det till hans fördel och trycker ner och kontrollerade barnens mamma i flera år efter separationen. Stödet från hennes familj var inte rätt för de såg inte problemet. Det pratades inte ut på rätt sätt. De vägrade få till en jobbig skilsmässa för barnens skull vilket har resulterat i att barnen idag är mer utsatta och mer hjärntvättade än förr. Nu är jag med i bilden sedan några pr tillbak och sätter stopp för denna skiten.
    uhsumkat skrev 2019-04-27 17:02:10 följande:

Du kommer att begå ett brott för att bevisa ett annat?

Ja det var inte den skarpaste sillen i burken...

Det är inte brottsligt att omhänderta ett olagligt parkeringstillstånd från en bil man har tillåtelse av ägaren att bruka. Snarare en tjänst att man städar upp onödigt skräp, som även i detta fall kan leda till böter för innehavaren.
    Anonym (jur) skrev 2019-04-27 19:22:57 följande:

Ditt beteende skapar större problem för dig i en kommande vårdnadstvist.

Fokusera på vad du gör bra, inte på vad han gör fel

Det är inte helt omöjligt att det skapar bekymmer där jag behöver försvara mitt agerande men detta handlar om att förhindra ett brott, inget annat. Jag manipulerar inte fakta, jag tänjer inte sanningen. Sedan att det indirekt kan leda till en negativ impakt för barnens pappa vid en vårdnadstvist ser jag som en "happy little accident".
    Pope Joan II skrev 2019-04-28 09:15:53 följande:

Jag är också principfast och absolut hederlig, men det gäller min egen person. Jag skulle aldrig själv tillskansa mig fördelar på olagliga sätt eller bryta mot rättssamhällets uppsatta regler. 

I den situation du beskriver skulle jag emellertid avstå från att agera, jag kan inte alls se hur något gott ska kunna komma ur din förföljelse av pappan. Det är bättre för barnen och för dig och för er relation att du föregår med gott exempel och uppvisar ett annat och bättre sätt att vara på än det är om du envisas med att leta efter handlanden från pappans sida som du kan angripa och försöka sabla ner honom genom. 

Jag vet att mycket handlar om sammarbetssvårigheter och den pågpende utredningen av socialen leder till att barnens pappa frivilligt måste avstå vårdnad/umgänge och boende. Det kommer han aldrig att gå med på. Därför kommer nästa steg att vara en vårdnadstvist. Tyvärr finns det inte så mycket hårda bevis för att det ska vara säkert att ta det i en rättegång så jag dokumenterar och anmäler alla snedsteg.

Alternativet är ju att man får barnens pappa att ändra på sig genom att visa att ingen i hans närvaro accepterar hans leverne. Det skulle också gynna barnen i slutändan och det är det som är mitt fokus. Barnen ska ha det bra oavsett vem de bor hos och en förändring måste ske.

Självklart hade det varit bättre om mamman själv tagit hand om detta men hon är som sagt konflikträdd när det gäller hennes ex.
    Anonym (Hmm.) skrev 2019-04-28 12:21:09 följande:

Alltså om du har otur kan ditt jagande leda till att mamman får problem i sin vårdnadstvist. Om det inte finns faktiska bevis som kan påvisa brottslig verksamhet så kommer du ses som ett problem och inte som en hjälp, vilket kan leda till att det är han som får vårdnaden och inte mamman.

Fast tror du verkligen det? Skulle det vara en negativ sak att tillrättavisa ett brott mot lagen? Bara för att han råkar vara min sambos ex gör det ju inte han immun för regler och lagar och det borde förvisso vara en separat händelse att ta tag i, men det säger ju ett och annat om hans moral och värderingar som han prackar på barnen. Det är ju rent utav farligt att avdramatisera sådana lagbrott i för barn, när man är en förebild för barnen, och dessutom deras förälder.

Rent bevismässigt så har jag foto på bilen med parkeringstillståndet i framrutan. Det lämnades även ett tips till polisen som nu har kännedom att det kan finnas ett sådan tillstånd i bilen om de skulle stoppa bilen för kontroll. 2 vuxna vittnen som kan intyga att det jag säger stämmer, även barnen kan bekräfta det, men det är inte schysst mot dem att de ska behöva ta den biten såklart men jag tvivlar på att det skulle gå så långt. Det är så mycket mer än denna enskilda händelse som talar för att han inte passar som barnens vårdnadshavare.
    Anonym (jur) skrev 2019-04-29 20:41:57 följande:

Vill du hjälpa biomamman så fokusera på allt som ni gör bra och bry er inte så mycket om det som biopappan gör fel.

Det som kommer att ligga Er till last vid en vårdnadstvist är att ni fokuserar för mycket på biopappas brister, kanske till den graden att de skulle kunna ses som en mani.

Låt biopappan göra sina egna misstag utan att ni är med i den processen.

En vårdnadsprocess är inte samma som en brottmålsprocess

Han får begå alla misstag han vill och merparten utav hans snedsteg blundar vi för då det är han själv som sätter skägget i brevlådan.

Men nu i denna situation handlade det om att pappan som en förebild för barnen förminskar auktoriteter och avdramatiserar regelbrott. Undermedvetet lär han barnen att det är okej att bryta sociala och faktiska regler och lagar ibland för egen vinning. Jag skiter fullstäbdigt om han gör det utan barnens vetskap men nu gör han barnen delaktig i de värderingarna. Genom att vara passiva när detta har kommit till vår kännedom, och att man där och då har förmågan att sätta stopp för fortsatt lagbrott men inte gör det, så anser jag att man är lika mycket en del utav problemet som barnens pappa är.

Och så lite ventilering!

Det har blivit fullkomligt hål i huvudet mellan svärmor och mig. Hon har vänt svägerskan och hennes sambo emot mig, fått min egen sambo att känna en rädsla för vår framtid och svärmor uppgav även en tanke på att säga upp kontakten med mig. Jag tolererar en massa skit och även detta. Jag förstår att de är arga på mig. Jag tycker det är fullkomligt hål i huvudet men jag förstår det. Vad är det för fega kräk jag har i familjen egentligen? Ser de inte att deras agerande är en stor orsak till att barnen är så rädda att uttrycka sina känslor och tankar, om allt ska läggas lock på hela tiden? Fokus på helt fel saker än att göra det vi kan som vuxna, för att sätta stopp för att brott begås öppet inför barnen i pappans omgivning. Om de är så rädda för pappans reaktioner, men så skydda barnen då!? Håll dem hemma tills det känns tryggt att släppa iväg dem. Svårare är det inte... Man har rätt att göra det och ingen myndighet skulle se det som något negativt, snarare tvärt om när all fakta kommer fram på bordet. Att gång efter annan släppa iväg barnen till den typen utav miljö är inte bättre men ändå är det jag som får skit för att jag vill skydda barnen. Skeva jädrans kultur att man som bonusförälder ska behöva utstå denna skiten medan en biologisk förälder har tillåtelse att leka rövare.
    Pope Joan II skrev 2019-05-03 08:06:55 följande:

Är det pappans reaktioner visavi barnen de är rädda för då? Av dina beskrivning att döma verkar de ju snarast ha överseende med vad de betraktar som mindre förseelser från pappans sida för att de tycker att han trots allt är en bra pappa till barnen. 

Kanske är det snarare dina relationer de tycker är överilade och bombastiska? Du gör ett ganska agiterat intryck här också, men upprördheten är kanske mer kontrollerad i verkligheten?

Självklart är jag mer sansad i verkligheten men jag är rak, och vet med mig att jag kan låta både hård och okänslig när det gäller frågor om rätt och fel. Jag tar kommunikation på allvar och låter inte könslor stängas inne allt för ofta. Är jag upprörd över något så är det klart och tydligt varför, oavsett om det är pk eller inte.

Det är som sagt en pågående utredning hos socialen där allt kommer fram och även om jag var med och gav medhåll för anmälan så var det inte jag som var den drivande. Jag är med som stöd. Men denna resa har de gjort tidigare och även om allt var glasklart då, lät de sig luras av pappans beteende och lovord att bättra sig. Så fort det var klart och bestämt att han skulle bättra sig och alla var nöjda, dröjde det inte mer än bara någon vecka innan han var tillbaka i sig själv.

Resten utav familjen är fullt medvetna om vad han ställer till för barnen, men ändå verkar det som att mitt försök att tillrättavisa hans dåliga beteende är mer giftigt enligt dem.
Svar på tråden Småkriminalitet hos biopappan.