Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
Eftersom jag inte har HBO så har jag inte sett serien och kan inte kommentera hur pass verklighetstrogen den är. Däremot har jag läst flera rapporter från IAEA m.fl som beskriver händelseförloppet och varför det gick som det gick. Att som Strandhäll använda en tv-serie som argument mot modern kärnkraft visar bara på vilken nivå hennes okunnighet ligger. Förutsättningarna för en liknande olycka i en lättvattenreaktor av västerländsk konstruktion finns helt enkelt inte. Att bevisa sin okunnighet genom att basunera ut mantrat "100 000 år" ligger på samma nivå.
Man har helt enkelt inte bemödat sig att ta del av all öppen information om KBS-3, alternativt saknas förmåga att tolka den. Efter dessa "100 000 år" ligger radioaktiviteten i kapslarnas innehåll på samma nivå som hos den omgivande berggrunden. Det är inte samma sak som att det är livsfarligt i 100 000 år. Antar att de personer som känner skräck inför 100 000 år gammalt använt kärnbränsle inte ligger och solar på klipphällar i bohuslän, där den naturliga bakgrundsstrålningen isåfall motsvarar 10 000 år gammalt kärnbränsle. (läs om halveringstider...)
Med Gen IV reaktorer (läs om BN-800 och BN-1200) kan aktiniderna i använt konventionellt kärnbränsle "brännas ur" och åstadkomma en slutförvaringstid på 1000 år (tills avfallet håller samma aktivitet som omgivande berggrund) Dessutom utnyttjas energiinnehållet i bränslet till 95% istället för till 5% som idag.
Smartaste, bästa tjejgänget ser på TV och tycker sig ha hittar politiska argument.
Utöver det blir du alldeles för teknisk och faktaorienterad för de känslostyrda.