Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
Innan jag kommer till kärnan med det här inlägget så har jag ett avslöjande att göra. Ni förstår jag bär på en hemlighet... en stor, stor hemlighet.
Jag är nämligen kränkt... och vit... och man. Jag är en kränkt vit man. Ni har säkert hört talas om sådana som mig; det finns facebook-sidor om sådana som mig. Det diskuteras om sådana som mig på diverse alternativa medier.
Alla dessa superintellektuella människor jag stött på har sagt till mig att jag är kränkt och kanske är det dags att inse att alla de människor har en poäng. Kanske är det mig felet ligger hos.
Ni förstår jag har nämligen en kontroversiell åsikt. Jag anser inte att Greta Thunberg förtjänar nobels fredspris. Jag har förklarat det på diverse forum och svaren är alltid det samma. Den enda anledningen till varför jag tycker det är för att jag är en kränkt, vit man. För den enda logiska förklaringen till varför man kan tycka att Greta Thunberg inte är en värdig nobelpristagare är för att man är just kränkt (och helst vit och man)
Så hur är det med dig? Är du också en kränkt vit man, eller kvinna för den delen, som delar mina åsikter om att Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. Eller tillhör du den rationella skaran som tycker det är helt logiskt att en 16-åring som skolkar från skolan varje fredag och vars aktivism inte ens lett till ens en liten minskning av koldioxidutsläpp.
Jag är också vit och man, till på råga på allt är jag löjligt förtjust i att köra bil, vilket innebär att jag äger en bil trots att vi gott skulle klara oss med att vara med i en bilpool. Vidare händer det att jag flyger och jag skulle dö av tristess om jag tvingades nöja mig med enbart vegansk kost.
Inte desto mindre blir jag varken kränkt om hon får fredspriset eller om hon inte får det, jag blir heller inte kränkt av att den samlade uppmärksamhet jag själv fått i medier är en flugskit i universum jämfört med den Thunberg fått.
Greta Thunbergs slutbetyg intresserar mig lika mycket som Kim Kardashians slutbetyg - det vill säga inte alls. DNs redaktion gjorde däremot en annan bedömning. De ansåg att hennes betyg var av så pass stor vikt att de valde att publicera nyheten på två språk. Tydligen tyckte de att även den engelskspråkiga delen av världen förtjänade att ta del av nyheten. Troligtvis för att det köpt narrativet att Gretas motståndare är småaktiga människor som är bekymrade upp till öronen för hennes betyg, medan verkligheten visar att det är ingen som bryr sig.
Så jag avslutar detta med en enkel fråga.
Är kritiker till Greta och klimatrörelsen kritiska för att de illsinnade mobbare, eller är de kritiker för att de har en poäng?
Det här tråden ger i sig en bra bild av "hatet" mot Greta Thunberg, eller att man kleggar fast sin oförmåga att skilja mellan sak och person på personen Greta Thunberg.
Jag tycker det är intressant att din tes plötsligt har förvandlats till "kritik mot klimatrörelsen" från att ha handlat om huruvida Thunberg är förtjänt av fredspriset.
Jag har läst en massa inlägg i den här tråden där personer anser att hon inte borde få priset utan att de vare sig är klimatförnekare eller att de kleggar fast vid Greta Thunberg.
Och självklart var det relevant av mig att kopiera in Thunbergs slutbetyg i ett inlägg - i och med att ett flertal personer inte bara varit djupt bekymrade över "klimathysterin" utan också över ett barn som försummar sin skolgång och utnyttjas av cyniska föräldrar.
Ett barn som är en nolla som någon hade behov att klassa henne som.