Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
Exakt ingenstans skriver jag att vi inte har ett "klimatproblem". Det jag ifrågasätter är din och Gretas känsla av att nu är det PANIK!
När Malena laddar sin elbil med kolkraftsel i Tyskland så blir hennes bil en värre miljöbov än en vanlig dieselbil. Men så långt tänker inte Malena så hon flashar med sin Londonresa (för dotterns skull) i sin bok.
Det enda miljövänliga hade förstås varit att låta bli resan helt och hållet.
---
Och återigen undviker du att resonera kring mat till 250 miljoner afrikaner och el till 240 miljoner indier.
Så hur bråttom tror du att det är?
En elbil är bättre än en diesel oavsett hur du laddar den. Du är felinformerad. Dessutom är resan genom Tyskland inte speciellt lång när du kör till London, så totalt är det mycket bättre än om man kör på kolel hela vägen.
Med tanke på hur stor påverkan Greta, förhoppningsvis, får så lär den resan tjäna in sig i utsläpp flera gånger om. Så om man ska diskutera de komplexa frågorna, som du verkar vilja, så var resan nog miljövänligare oavsett transportsätt, än att inte göra den. Men men..., resonerar man så kan man ju inte peka på massa irrelevanta fel hos någon som faktiskt försöker åstadkomma något.
Jag har inte undvikit något, läs tråden. Allt handlar inte om dina inlägg.