Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
Själv tror jag att Thunbergs egen förklaring är trovärdigare - att hon skulle fått högsta betyg i alla ämnen om hon inte hade engagerat sig som klimataktivist.
Men till väsentlighterna: På vilket sätt är vuxenvärldens respons på Greta Thunbergs budskap kontarproduktiv?
Du tror helt enkelt en sak medan jag tror en annan. Ingen av oss kan veta vad av det som ligger närmast sanningen.
På flera olika sätt. Att tillmäta en individ som fungerat som budskapsbärare och inspiratör orättmätigt stor betydelse är sällan en god idé. Att se genom fingrarna med något som andra inte tillåts göra - alla skulle knappast riva ner applåder för sin strejk om den var för något ändamål som inte kunde anses vara "godkänt" (och då finns det ändå oräknerliga andra saker som också är mycket viktiga och behjärtansvärda) - tycker jag för min del är att bete sig nonchalant med de kanaler vi annars brukar uppmuntra både unga och vuxna att använda. Det skulle även - i alla fall kan man leka med den tanken - kunna bli problematiskt ur ett vidare perspektiv om stora skaror unga organiserade sig och beslöt sig för att, av miljöskäl och domedagsprofetior, helt strunta i att gå i skolan och kanske fungera som miljöaktivistiska "rödgardister" i stället. Det har hänt förr, då visserligen av andra skäl, att stark övertygelse i förening med ungdomlig naivitet där bakomliggande politiska krafter som utnyttjat situationen har tagit sig destruktiva uttryck.
Men främst tycker jag att även om inget särskilt alls skulle hända att det mycket olyckligt att en ung människas engagemang och initiativ inte bemöts sakligt utan att påven, Arnold, Dalai Lama och Bono med flera ska gnida sig mot henne som vore hon en lyckobringande amulett eller en gullig maskot. Det hela har eskalerat till en väldigt smetig och patetisk reaktion från omvärlden.
Greta är ingen väckarklocka. Eller, det är hon förstås men bara för dem som inte redan visste hur mycket arbete som pågår och har pågått under lång tid. Det är ju inte alls så att inget har gjorts förrän en svensk tonåring satte sig ner framför riksdagshuset och började skolstrejka för miljön skull och det är och förblir därför ytterligt fjantigt av vuxenvärlden att behandla det initiativet som något det inte är.