Inlägg från: Pope Joan II |Visa alla inlägg
  • Pope Joan II

    Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?

    FDFMGA skrev 2019-06-14 12:34:45 följande:
    Nu tänkte jag inte direkt på dig som en av de "djupt bekymrade" men visst är det intressant med den missunnsamhet även du ger uttryck för när du gissar att hennes betyg är ett glädjebetyg som skolan satt medvetna om hennes roll som klimataktivist.

    Själv tror jag att Thunbergs egen förklaring är trovärdigare - att hon skulle fått högsta betyg i alla ämnen om hon inte hade engagerat sig som klimataktivist.

    Men till väsentlighterna: På vilket sätt är vuxenvärldens respons på Greta Thunbergs budskap kontarproduktiv?
    Jag missunnar inte Greta hennes goda betyg för att jag i tillägg till att jag är övertygad om  att hon visst det är begåvad misstänker att skolan lagt lite glasyr på kakan. Det är felaktigt antagande att försöka beslå mig med. 

    Du tror helt enkelt en sak medan jag tror en annan. Ingen av oss kan veta vad av det som ligger närmast sanningen. 

    På flera olika sätt. Att tillmäta en individ som fungerat som budskapsbärare och inspiratör orättmätigt stor betydelse är sällan en god idé. Att se genom fingrarna med något som andra inte tillåts göra - alla skulle knappast riva ner applåder för sin strejk om den var för något ändamål som inte kunde anses vara "godkänt" (och då finns det ändå oräknerliga andra saker som också är mycket viktiga och behjärtansvärda) - tycker jag för min del är att bete sig nonchalant med de kanaler vi annars brukar uppmuntra både unga och vuxna att använda. Det skulle även - i alla fall kan man leka med den tanken - kunna bli problematiskt ur ett vidare perspektiv om stora skaror unga organiserade sig och beslöt sig för att, av miljöskäl och domedagsprofetior, helt strunta i att gå i skolan och kanske fungera som miljöaktivistiska "rödgardister" i stället. Det har hänt förr, då visserligen av andra skäl, att stark övertygelse i förening med ungdomlig naivitet där bakomliggande politiska krafter som utnyttjat situationen har tagit sig destruktiva uttryck. 

    Men främst tycker jag att även om inget särskilt alls skulle hända att det mycket olyckligt att en ung människas engagemang och initiativ inte bemöts sakligt utan att påven, Arnold, Dalai Lama och Bono med flera ska gnida sig mot henne som vore hon en lyckobringande amulett eller en gullig maskot. Det hela har eskalerat till en väldigt smetig och patetisk reaktion från omvärlden. 

    Greta är ingen väckarklocka. Eller, det är hon förstås men bara för dem som inte redan visste hur mycket arbete som pågår och har pågått under lång tid. Det är ju inte alls så att inget har gjorts förrän en svensk tonåring satte sig ner framför riksdagshuset och började skolstrejka för miljön skull och det är och förblir därför ytterligt fjantigt av vuxenvärlden att behandla det initiativet som något det inte är. 
  • Pope Joan II
    klyban skrev 2019-06-17 11:05:37 följande:

    Intressant att det enda som kom som svar, var en ad hominem.
    Vill du försöka igen med saklighet?


    Det heter inte en ad hominem. Och det går inte att bemöta ditt svammel sakligt eftersom det du plitar ner till största delen saknar begripligt innehåll. 
    FDFMGA skrev 2019-06-17 14:25:58 följande:
    Hm, jag hoppas att jag sällan låter mina åsikter påverkas av vem som delar dem eller inte - ungefär som jag uppfattar att du resonerar/fungerar i trådar som behandlar relationer och/eller barn.

    Visst förstår jag att det är svårt att bortse från personen Greta Thunberg eftersom nyckeln till kampanjens framgång är hennes person - men just därför blir det så absurt när personer som förmodligen aldrig lyckats producera en självständig tanke framställer henne som en marionettdocka som dirigeras av en kampanjorganisation eftersom en av grunderna till hennes framgångsrika opinionsarbete är att hon är marionettdockans diametrala motsats.
    Har du förresten läst boken? Scener ut hjärtat? Det har jag gjort.
  • Pope Joan II
    FDFMGA skrev 2019-06-17 18:07:44 följande:
    Nej.

    Jag är egentligen mer intresserad av reaktionerna på Greta Thunberg och hennes budskap än av familjehistorien.

    Hur var boken då - flummig?
    Nej, den är inte alls flummig. Det är en beskrivning över en familj i fritt fall där båda barnen har multipla diagnoser och som under långa tider mått mycket mycket dåligt. Greta gravt ätstörd, Aspergers, med OCD och selektiv mutism och systern ADHD med drag av Aspergers, OCD och trotssyndrom samt självdiagnosticerad Misofoni. De genomgår ett veritabelt helvete, föräldrarna förstås men framför allt de två flickorna. De mår otroligt dåligt. Efter diagnoser och stora anpassningar hittar familjen en sak att enas runt, en sak som dessutom innebär att Greta kan må mycket bättre på så vis att hon från att ha varit mobbad, udda och ensam visar sig kunna kämpa ner mycket av det som tidigare fjättrat henne. Hon kan prata med journalister, äta i sällskap av andra människor och ha en betydelse, en mening. Hon syns och hon kan kanalisera sin svåra ångest genom att ha hittat en ändamål för den. 

    Nu är du ju mer intresserad av annat så jag stannar där. Men jag tänkte mig citera ur boken, händelseförloppet direkt efter att Greta satte sig vid Riksdagshuset. 

    "Efter några minuter så kommer första delningen på Twitter.
    Det är Staffan Lindberg som retweetar hennes inlägg. 
    Sen kommer ytterligare två retweets.
    Och några till. 
    Pär Holmgren. Stefan Sundström. 
    Därefter går det fort. Hon har färre än tjugo följare på Instagram och inte särskilt många fler på Twitter. 
    Men nu ändras allting. 
    Nu finns det inte längre någon väg tillbaka. 

    Ett dokumentärfilmteam dyker upp.
    Det är filmaren Peter Modestij, som förra vecken genom en slump fått reda på vad som ska hända när han ringde upp mig för att fortsätta prata om ett filmmanus han håller på att skriva. Hela familjen läste hans första utkast i vintras och han var väldigt mån om vår input eftersom han genom tidningsartiklar hade läst sig till att Greta är väldigt lik huvudkaraktären i sin kommande långfilm. 
    Nu har han fått ett filmbolag att på vinst och förlust stå för två dagars filmning av Gretas skolstrejk.
    Peters kompis Nathan Grossman, som gjorde grisdokumentären på SVT med Henrik Schyffert, är med. Han hälsar på Greta och frågar om hon tycker att det är okej att de filmar. 
    Hon har inget emot det och de hjälper till att sätta på henne en mikrofon. 
    Kameran rullar. Från och med nu finns allt som sägs och görs dokumenterat i ljud och bild. 
    Men Greta är så gott som helt ointresserad av deras närvaro. Hon tänker bara att hon ska sitta där och se vad som händer. 
    Så hon sitter där hon sitter. 
    Ensam lutad mot den stora väggen.
    Ingen stannar.
    Nån kastar en besvärad blick med de flesta väljer att titta åt ett annat håll. 
    De har viktigare saker för sig. 
    Och det känns nog mest lite pinsamt allting. 
    Två tanter stannar till och förklarar att det råder skolplikt och att hon borde fokusera på skolan. De uttrycker sin oro för hennes framtid och hennes fortsatta studier. 

    En medelålders man som heter Ingemar Rentzhog kommer förbi och presenterar sig. Han filmar Greta och frågade om han får lägga upp filmen på Facebook. 
    Hon nickar. 
    Samtidigt har Gretas tweet och Instagramposter blrjat bli virala. 
    Svante ringer och berättar att Dagens ETC har hört av sig till honom och att de är på väg. Strax efter kommer Aftonbladet också och Greta blir väldigt förvånad över att allting går så fort. Glad och förvånad.
    Det här hade hon inte väntat sig."

    Ska inte ta upp mer plats med ett längre referat än så här, men slumpen gör att ännu fler för saken värdefulla inflytelserika personer har vägarna förbi. Både fotografer och Greenpeace och whatnot. 
  • Pope Joan II
    Pope Joan II skrev 2019-06-17 19:07:13 följande:
    Nej, den är inte alls flummig. Det är en beskrivning över en familj i fritt fall där båda barnen har multipla diagnoser och som under långa tider mått mycket mycket dåligt. Greta gravt ätstörd, Aspergers, med OCD och selektiv mutism och systern ADHD med drag av Aspergers, OCD och trotssyndrom samt självdiagnosticerad Misofoni. De genomgår ett veritabelt helvete, föräldrarna förstås men framför allt de två flickorna. De mår otroligt dåligt. Efter diagnoser och stora anpassningar hittar familjen en sak att enas runt, en sak som dessutom innebär att Greta kan må mycket bättre på så vis att hon från att ha varit mobbad, udda och ensam visar sig kunna kämpa ner mycket av det som tidigare fjättrat henne. Hon kan prata med journalister, äta i sällskap av andra människor och ha en betydelse, en mening. Hon syns och hon kan kanalisera sin svåra ångest genom att ha hittat en ändamål för den. 

    Nu är du ju mer intresserad av annat så jag stannar där. Men jag tänkte mig citera ur boken, händelseförloppet direkt efter att Greta satte sig vid Riksdagshuset. 

    "Efter några minuter så kommer första delningen på Twitter.
    Det är Staffan Lindberg som retweetar hennes inlägg. 
    Sen kommer ytterligare två retweets.
    Och några till. 
    Pär Holmgren. Stefan Sundström. 
    Därefter går det fort. Hon har färre än tjugo följare på Instagram och inte särskilt många fler på Twitter. 
    Men nu ändras allting. 
    Nu finns det inte längre någon väg tillbaka. 

    Ett dokumentärfilmteam dyker upp.
    Det är filmaren Peter Modestij, som förra vecken genom en slump fått reda på vad som ska hända när han ringde upp mig för att fortsätta prata om ett filmmanus han håller på att skriva. Hela familjen läste hans första utkast i vintras och han var väldigt mån om vår input eftersom han genom tidningsartiklar hade läst sig till att Greta är väldigt lik huvudkaraktären i sin kommande långfilm. 
    Nu har han fått ett filmbolag att på vinst och förlust stå för två dagars filmning av Gretas skolstrejk.
    Peters kompis Nathan Grossman, som gjorde grisdokumentären på SVT med Henrik Schyffert, är med. Han hälsar på Greta och frågar om hon tycker att det är okej att de filmar. 
    Hon har inget emot det och de hjälper till att sätta på henne en mikrofon. 
    Kameran rullar. Från och med nu finns allt som sägs och görs dokumenterat i ljud och bild. 
    Men Greta är så gott som helt ointresserad av deras närvaro. Hon tänker bara att hon ska sitta där och se vad som händer. 
    Så hon sitter där hon sitter. 
    Ensam lutad mot den stora väggen.
    Ingen stannar.
    Nån kastar en besvärad blick med de flesta väljer att titta åt ett annat håll. 
    De har viktigare saker för sig. 
    Och det känns nog mest lite pinsamt allting. 
    Två tanter stannar till och förklarar att det råder skolplikt och att hon borde fokusera på skolan. De uttrycker sin oro för hennes framtid och hennes fortsatta studier. 

    En medelålders man som heter Ingemar Rentzhog kommer förbi och presenterar sig. Han filmar Greta och frågade om han får lägga upp filmen på Facebook. 
    Hon nickar. 
    Samtidigt har Gretas tweet och Instagramposter blrjat bli virala. 
    Svante ringer och berättar att Dagens ETC har hört av sig till honom och att de är på väg. Strax efter kommer Aftonbladet också och Greta blir väldigt förvånad över att allting går så fort. Glad och förvånad.
    Det här hade hon inte väntat sig."

    Ska inte ta upp mer plats med ett längre referat än så här, men slumpen gör att ännu fler för saken värdefulla inflytelserika personer har vägarna förbi. Både fotografer och Greenpeace och whatnot. 
    Ett ändamål, inte en. 

    Gode värld, det smittar. 
  • Pope Joan II
    Flash Gordon skrev 2019-06-18 09:24:57 följande:
    Det som framförallt kommer fram i boken är hur "klimatet" blir det projekt som familjen kan driva för att alla ska må bra igen. Det blir deras "räddning" ur ett kaos.

    Det hade lika gärna kunna bli raggarbilar eller golf eller fransk medletidshistora men då utan samma uppmärksamhet.
    Ja, det är min uppfattning också. Och det är klart att föräldrarna, säkert av flera olika anledningar, velat knuffa ödet - slumpen - i rätt riktning för att på så sätt hjälpa Greta (vars utveckling gick brant uppåt i och med att hon kunde förlägga sin ångest, oro och sina tvång på något utanför henne själv) nå framgång med sitt projekt.

    Det står också klart, i alla fall som jag ser det, hur familjen som tidigare enligt egen utsago levde i kaos, tvång, trots och panik äntligen hittade något som kunde knyta ihop dem. Kampen att få Greta att äta och prata och Beata att sluta agera ut och få båda barnen att må bättre kunde till stora delar bytas ut mot en annan kamp. På kuppen blev även föräldrarna experter på ett sätt som gör att de gråter över andras (till och med Rosling-trions) aningslöshet. Ingen vet något, ingen förstår något, ingen gör något - bara familjen Ernman/Thunberg. 
  • Pope Joan II
    FDFMGA skrev 2019-06-17 23:08:34 följande:
    Slumpen är en märklig företeelse och apropå den kan jag rekommendera Paul Austers "Månpalatset" som har slumpen som underliggande tema.

    Det är ganska vanligt att man ifrågasätter slumpens betydelse, men om man skalar bort psykologin från evolutionspsykologin som någon tog upp så visar ju just evolutionen att slumpen kan åstadkomma ganska mycket.

    Tack för sammanfattningen!
    Jag gillar inte Paul Austers författarskap. 
  • Pope Joan II
    FDFMGA skrev 2019-06-18 10:31:44 följande:
    Där ser man.

    Du ogillar kanske slumpens inverkan på våra liv.

    Men det kanske inte är en slump att du hamnar i samma åsiktslag som vissa andra i den här tråden, apropå din kommentar från igårSkrattande

    Ur mitt perspektiv var det ingen slump att du behövde poängtera möjligheten av att Greta Thunbergs betyg är sockrat av skolan som då vill få en del av hennes glans.
    Jag tycker inte att han skriver bra. 

    Angående slumpen så ogillar jag den om eller när den ställer till det för mig, annars inte. Jag accepterar alldeles oavsett att den finns. Jag tillmäter den däremot ringa eller ingen betydelse i just det sammahang och den kedja av händelser vi diskuterar i den här tråden. 

    Jag har aldrig vare sig påstått eller trott att skolans generositet handlade om att de själva ville få del av Thunbergeffekten. Det här gäller ett barn illa drabbat av grav psykisk ohälsa och funktionsnedsatthet. Generositeten är förstås riktad mot henne.

    Jag är helt övertygad om att föräldrarna använt sina kontakter och säkerligen också skapat nya för att få skjuts på Gretas initiativ. Det behöver de inte ha berättat för henne och det har de säkert heller inte gjort med tanke på att i princip vad som helst kunnat utlösa väldigt svåra anfall av panikångest och besvärliga tvångshandlingar/tankar. 

    Att Greta sedan klarade av att i hög grad bemästra sina svårigheter är förstås imponerande, men samma svårigheter och närmast såriga ångest är också vad som ligger till grund för en projektion som verkat mycket drabbande på många. 
  • Pope Joan II
    KlantSmurfen skrev 2019-06-18 16:42:30 följande:
    Finner inte du har argument faktiskt, utan du verkar lite besatt av att ad hominema alla meningsmotståndare. Känns mer som sista utvägen, för så konstig är den.
    Hear, hear. 
    klyban skrev 2019-06-18 16:05:31 följande:

    Ja, då är ju inte betygen nått som är på tapet då


    Men newflash igen, det är sak som hon får priset för, men det vill du inte diskutera tydlgien, som en sann högerextrem.


    "...det är en sak som hon får priset för..."

    Hon är nominerad, hon har inte fått fredpriset. 

    Och det är hon som är saken, fenomenet - det är alla utom möjligen du överens om. Om anonyma Anna Andersson 46 år från Sumpan satt sig ner utanför Riksdagshuset och strejkat från sitt jobb som personlig assistent till förmån för att väcka opinion rörande att vi måste få panik över klimat- och hållbarhetskrisen så hade det förstås inte blivit någon mediauppståndelse. Det hade det inte blivit ens om Anna hungerstrejkat för samma syfte. Det här fungerar just för att Greta är Greta - för att hon är ung och kämpar mot och har övervunnit några av alla sina svårigheter. Det funkar också för att många för saken viktiga aktörer med många egna följare råkade ha vägarna förbi precis när hon satt sig ner och inlett sin skolstrejk.

    Så Gretas person har förstås i allra högsta grad med det här att göra. 
  • Pope Joan II
    FDFMGA skrev 2019-06-18 18:43:00 följande:
    Det var väl bra att jag gav dig en ingång till förståelse av växthuseffekten. Jag anser att detta räcker - kunskap är inget man kan begära att andra ska proppa i en i färdigtuggade portioner. 

    Nåväl - Greta Thunberg tycks inte vara bortskämd på detta område utan beredd att kämpa för såväl betyg som för klimat.

    Nej, jag har inte förväntat mig att du med egna ord skulle kunna beskriva hur marknadsföring numer bedrivs utifrån ett evolutionspsykologiskt grepp. Men det är fint att du skriver att du försökt förklara skillnader mellan könen. Hoppas bara att du inte gör det för ofta. De flesta brukar se skillnaden direktDrömmer

    Apropå din och Påven Johannas språkkampanj så stavas svamla med ett m, inte två. Det kan jag ju tycka att du borde känna till mot bakgrund av din praktiska erfarenhet inom områdetSkrattande
    Jag skrev "svammel" - det stavas med två m. 
    FDFMGA skrev 2019-06-19 11:29:46 följande:
    Aha, Youtubeklippet ska föreställa din egen förklaring av hur marknadsföring av idag tar hänsyn till evolutionspsykologiska teorier - till skillnad från gammal husmorsreklamTomte

    Apropå språkkultur så kan jag med egna ord berätta en stavningsregel som jag tror är så gott som absolut pålitlig. I svenskan blir det aldrig dubbelkonsonant för "m" när det finns en direkt efterföljande konsonant. Typ:

    Svamla, humla, mumla, hymla,dymla, hamla, ramla, famla. 

    Vad jag också med egna ord försöker berätta är att det i värsta fall kan te sig en aning löjeväckande om någon som hånar Klybans språkhantering inte lärt sig stava till svamla.

    Nåja, fenomenet med att kommunicera via ideologiskt eller religiöst korrekta semaforer är inte nytt - men har fått ett enormt uppsving i och med länkningsmöjligheten.

    Inte sällan kan man om man följer länkarna i en ideologiskt korrekt semaforsamling konstatera att vissa av länkarna sedan åratal leder rakt ut i tomma intet - och detta utan att någon av dem som byter semaforsamlingar med varandra upptäckt detta, det vill säga försökt läsa innehållet i semaforenSkrattande
    Som sagt. 

    Jag kan förstås också stava fel och gör i hastigheten så ibland. Det är emellertid något helt annat än hur det står till med klybans förmåga att författa inlägg. 
  • Pope Joan II
    FDFMGA skrev 2019-06-19 13:09:56 följande:
    Javisst, ingen efterföljande konsonant där. E är en vokal.

    Det var heller inte du som skrev "svammla".

    Min tes är att om man har behov att håna andras språk så kan man åtminstone försöka lära sig enkla stavningsregler.

    Själv brukar jag för övrigt ha någon form av gränssättning nedåt när jag med roat löje betraktar somligas försök att kommunicera. 

    Hamnar man tre våningar under "källarnivå" blir det bara plågsamt och pinsamt. Så jag går aldrig lägre än två våningar under.
    Så varför var jag alls omnämnd i inlägget jag citerade då? 

    Om du på allvar uppfattar mig som en person som behöver påminnas om att E är en vokal så ser jag ingen som helst mening att fortsätta interagera med dig vare sig i den här tråden eller i någon annan. 
  • Pope Joan II
    FDFMGA skrev 2019-06-19 15:48:19 följande:
    Nej, det förstår jag.

    Jag uppfattar dig som en av de personer på FL som har lättast att förmedla sina tankar i ord på ett förståeligt och korrekt sätt - oavsett ämne.

    Min princip att avstå från att kommentera sådant som jag uppfattar som mer än två nivåer under källarplan i fråga om språkförmåga - omsatt i min syn på din språkhantering anser jag väl närmast att du inte behöver kommentera sådant som ligger under markplan.

    Och så finns det ju också annat som jag tycker att man av rena anständighetsskäl kan låta bli att kommentera, som t ex de dagliga inläggen i den här tråden.

    https://www.familjeliv.se/forum/thread/78187832-religosa-liv-efter-doden
    Sant. Jag håller med dig. Men alla har vi väl något/någon vi provoceras svårt av och för min del är det den självgode fragmentarikern.
  • Pope Joan II
    Padirac skrev 2019-06-29 15:18:32 följande:
    Tja - inte att han menar som venus eller som mars? 

    Men det behöver jag inte tro, det finns ju andra som tror det
    Så vad tror du då? Det var väl det Flash frågade dig. 
  • Pope Joan II
    klyban skrev 2019-06-30 19:51:34 följande:

    Ledsen det är ditt påhitt, jag bara återger agendan och narrativt, som är lika klart som consommé


     


    Och här med forskningen är det värt och nämna att de faktiskt var i ~100%  konsensus, före Republikanerna skulle skydda fossilindustrin.
    Och idag är det "bara" en ~93-95% konsensus.


    Och ja, detta är en Amerikansk högeragenda du springer med, som helt ignorerar forskningen.
    Kanske därför de upprepat "I am no scientist, but...", och efter buttet så är man just detta tror man.

    Och Exxon har redan gjort klimatmodellerna och forskningen för detta och om vi fortsätter med fossila bränslen, och för flera decennier sedan.


     


    Du kan aldrig gömma dig bakom denna mening du hittat på själv.
    Du bevisar det även var gång du svarar mig och genom aldrig bemöta nått.


    Har du läst Expressen eller vad? 
  • Pope Joan II
    klyban skrev 2019-07-01 10:19:46 följande:

    Nej!

    Har vetat om Exxons klimatforskning i 10år.

    Resten är egna test,och precis under här ser du ett perfekt exempel på vad det jag sa.

    Och när de har fel så är det bara ad hominem kvar, jag är så van att jag inte ens reagerar på det, utan bara noterar.


    Kan du länka till deras egen forskning? Själv har jag nämligen bara läst CNNs rapportering från 2017 där Exxon vid en granskning som gjordes då bedömdes ha haft en intern kommunikation som inte var i överensstämmelse med vad de förmedlade utåt. Inget av det byggde dock på någon egen forskning från deras håll så du som uppenbarligen är mycket mer insatt kan väl vara bussig och dela med dig?
  • Pope Joan II
    klyban skrev 2019-07-01 11:19:22 följande:

    Nej, det får du leta själv, lägger ingen tid på detta, då det alltid slutar på samma punkt = Total förnekelse.
    Detta med klimatet är som med McCain och hur det helt plötsligt blev hans fel att flera dog på hangarfartyget.
    Sen blev det höger agenda, och man kan redan se dagen när det startade, men förnekelse är enda som kommer tillbaka.
    Och finns viktigare saker än att leka med dig, för det är det enda detta är av dig.


     


    Så du vet inte var du fått dina uppgifter ifrån? Du har ju hänvisats till Exxons egen forskning i ganska många inlägg nu och jag skulle gärna vilja ta del av den. Det kan du väl bjuda på?
  • Pope Joan II
    nihka skrev 2019-10-12 10:33:43 följande:
    Hatet mot Greta är bland våra SD-vurmare ändå såpass oöverträffat att man nu talar uppskattande om en Ahmed från MENA. Ja, jävlar!
    Är Etiopien ett MENA-land?
Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?