Inlägg från: KlantSmurfen |Visa alla inlägg
  • KlantSmurfen

Varför accepterar inte vänsterfeminister andra feminister?

baralillatant skrev 2019-04-24 06:19:25 följande:

Av samma anledning som dom som röstar vänster stör sig på dom som röstar höger.

Dock finns det inget krig feminister emellan som antifeminister vill få det att se ut som.

Men självklart diskuteras det, allt annat vore ju märkligt.

"Dock finns det inget krig feminister emellan som antifeminister vill få det att se ut som."

Tuffa konflikter på feministiska Instagram | SVT Nyheter (2018)
    www.svt.se/opinion/tuffa-konflikter-pa-feministiska-instagram
    Så har turerna gått kring Kajsa Ekis Ekman och transfeminismbråket | SVT Nyheter (2018)
    www.svt.se/opinion/kajsa-ekis-ekman-och-transfeminismbraket-detta-har-hant
    Centerpartist: "Feminister måste sluta bråka med varandra"
    nyheter24.se/debatt/762823-centerpartist-feminister-maste-sluta-braka-med-varandra
    Gudrun Schyman avgår - vi feminister jublar - Blekinge Läns Tidning
    www.blt.se/ledare/gudrun-schyman-avgar-vi-feminister-jublar/
    Vissa feminister är för djävliga
    www.petraostergren.com/News.aspx
    1:54

Förvånad
  • KlantSmurfen
    Mimosa86 skrev 2019-04-25 09:32:01 följande:

Betraktas vänsterfeminism som den sanna feminismen?? Aldrig märkt. Pratar man med folk i sin omgivning så är väl majoritet liberalfeminister? Annars hade Fi varit ett större parti ön vad de är. Däremot jobbar mycket folk med vänstervärderingar inom media varpå de hörs extra mycket.

Det beror på vilka feminister man frågar.
  • KlantSmurfen
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-05-06 15:04:22 följande:
    Av de exempel du listar är det egentligen bara ett där konflikten delvis handlar om vänstefeminster vs liberala feminister eller vänsterfeminister vs högerfeminister. I de andra exemplen har feminster bråkat och varit oense om helt andra saker.

FI:s fixering vid det de kallar  normkritik och intersektionalitet  får och har fått mängder av kritik av såväl vänsterfeminister som liberala feminister och högerfeminister.

Konflikter relaterade till transfrågor är ingen vänster - högerfråga. Kajsa Ekis Ekman som blev anklagad för att vara transfobisk är någon form av vänsteranarkist och definitivt inte liberal eller höger. Många av de som angrep henne kom från en liknande utomparlamentarisk vänstermiljö.

Petra Östergrens tragiska erfarenheter av olika  kvinnoorganisationers syn på vilka sexuella tekniker som är ok-stämplade  har inget eller mycket mycket lite med vänster-höger att göra utan beror till stor del helt enkelt på en slags sekterism som tidis förekommit i vissa delar av vissa kvinnoorganisationer.

Instagrambråket, som verkligen var på dagisnivå hade inte heller det ett dugg med vänster-högerfrågor att göra.

Om du ser dessa exempel du listat som ett bevis på att det är "krig" mellan feminister så är det väl "krig" inom väldigt många andra rörelser också. Inte minst inom alt-rightrörelsen och inom Sverigedemokraterna...
    "Instagrambråket, som verkligen var på dagisnivå hade inte heller det ett dugg med vänster-högerfrågor att göra"

Jag svarade på meningen som var fetad Dock finns det inget krig feminister emellan som antifeminister vill få det att se ut som det har inget med vänster-liberal-höger att göra, eftersom vänsterfeminism är flera ideologier kan de förutom att bråka med andra feminister bråka en hel del med varandra.

Feminism's Toxic Twitter Wars | The Nation
    www.thenation.com/article/feminisms-toxic-twitter-wars/
  • KlantSmurfen
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-05-06 17:56:01 följande:
    Skribenten du svarade menade förmodligen att det inte finns något krig mellan vänsterfeminister och liberala feminister /högerfeminister eftersom det ju faktiskt är det som är trådens ämne.

Att det finns feminister som virtuellt och verbalt krigar med varandra  (och att krigen då främst handlar om andra saker än vänster - höger) och att dessa krig ofta tar sig otroligt barnsliga uttryck ovärdiga vuxna människor behöver du inte upplysa eller informera mig om, för det är jag helt medveten om. 

Den typen av krig är dock ingenting som på något sätt är unikt för just feminismen utan det förekommer inom i princip alla rörelser , inte minst hos manliga antifeminister.

Om det nu finns någon skillnad alls mellan de krig feminster utkämpar mot varandra och de krig som utkämpas inom andra samhällsrörelser så skulle det väl isåfall vara att det ytterst sällan går till handgripligheter och regelrätta våldshandlingar när feminister krigar mot varandra.
    barali­llatan­t menade antagligen precis som h*n skrev att kriget mellan feminister är påhittad av antifeminister (det stämmer inte), räknas inte konflikter mellan vänsterfeminister för att det blir OT om man tar TS ordagrant?

"....så skulle det väl isåfall vara att det ytterst sällan går till handgripligheter och regelrätta våldshandlingar när feminister krigar mot varandra."
    Jag tror inte barali­llatan­t menade krig med handgranater & kalashnikov.
    Fjärde vågens feminism är som en våg av feminism på sociala medier, de sitter tryggt vid tangentbordet när de kastar skit på varandra.

• KlantSmurfen
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-05-06 23:23:59 följande:
    Eftersom trådstarten handlar just om vänsterfeminister vs liberala feminister /högerfeminister tycker jag det är ett rimligt antagande att anta att skribenten syftade just på den typen av konflikter.

Angående betydelsen av ordet krig i det här sammanhanget vet jag inte om du försöker vara rolig eller inte, men jag tvivlar starkt på att någon som läste verkligen associerade till handgranater och kalashnikov. Jag gjorde det definitivt inte .

Handgripligheter och våldsamheter är betydligt vanligare vid interna konflikter inom andra samhällsrörelser än inom feminsmen, ja. Om du inte kan associera till annat än kalashnikovs och handgranater när du läser orden handgripligheter och våldsamheter är det upp till dig. 

Inom svensk arbetarrörelse  för att ta ett exempel har fysiska slagsmål mellan företrädare för olika falanger ur arbetarrörelsen varit hyfsat vanligt förekommande under stora delar av 90-talet.

Fysiskt våld grundat på  interna meningskiljaktligheter inom högerextrema kretsar har varit minst lika vanligt förekommande.

Nu är det i och för sig  svenska förhållanden vi diskuterar men om vi nu ska tala om vapen så är det globalt sett inte särskilt ovanligt vid  interna konflikter inom politiska eller religiösa rörelser. Dock är just feminismen även globalt sett ganska fredlig och våld eller hot om våld vid interna stridigheter ovanligt.

Att en viss falang  av dagens svenska feminister i så stor utsträckning lever sina liv bakom tagentbordet är problematiskt . Ofta är det symboliska skitfrågor  som deras konflikter  handlar om. Skitfrågor som inte ens majoriteten i den förtryckta minoritetsgrupp (transpersoner, rasifierade, npf-personer eller what so ever) bryr sig ett dyft om. Att mycket av käbblandet sker på plattformar som twitter och instagram där man måste uttrycka sig kortfattat och kärnfullt gör saken än värre.

Men att den här gruppen finns, och  syns och hörs väldigt mycket betyder inte att det inte finns några feminister, inklusive vänsterfeminister som är ute i det verkliga livet och gör något mer konstruktivt av sitt feministiska engagemang.

Det finns mängder av feminister som lever större delen av sitt liv IRL och kämpar för att förbättra arbetsvillkoren inom vården, jobbar  för en bättre förlossningsvård, engegerar sig ideellt på tjej- och kvinnojourer, eller  hjälper offer för hedersrelaterat våld och förtryck. Med mera.
    "Eftersom trådstarten handlar just om vänsterfeminister vs liberala feminister /högerfeminister tycker jag det är ett rimligt antagande att anta att skribenten syftade just på den typen av konflikter."

ja, i den första meningen

Av samma anledning som dom som röstar vänster stör sig på dom som röstar höger.*

i den andra meningen står det:

Dock finns det inget krig feminister emellan som antifeminister vill få det att se ut som.

Men självklart diskuteras det, allt annat vore ju märkligt.

Jag tycker det är ett rimligt antagande att anta att skribenten syftade på att kriget feminister emellan är påhittade av antifeminister.

Jag tog upp några exempel för att visa att h*n har fel, du gnäller på att exemplen  inte bara var höger-vänster frågor, spelar det någon roll?
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-05-06 23:23:59 följande:
    [...]Angående betydelsen av ordet krig i det här sammanhanget vet jag inte om du försöker vara rolig eller inte, men jag tvivlar starkt på att någon som läste verkligen associerade till handgranater och kalashnikov. Jag gjorde det definitivt inte ..[...]
    Vem var det som tog upp handgripligheter och regelrätta våldshandlingar?
    Jag tänkte att jag kanske måste vara mer tydlig.

"Dock är just feminismen även globalt sett ganska fredlig och våld eller hot om våld vid interna stridigheter ovanligt"
    Jag tror inte barali­llatan­t menade krig med knytnävar & hot om fysiskt våld.

"Att en viss falang  av dagens svenska feminister i så stor utsträckning lever sina liv bakom tagentbordet är problematiskt "
    En våg av feminism på sociala medier är inte samma sak som att feminister lever sina liv bakom tangentbordet.
  • KlantSmurfen
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-05-08 13:16:31 följande:
    Ja, det spelar roll eftersom det tråden handlar om är konflikter mellan vänsterfeminster och liberala feminister / högerfeminister och du exemplifierar med en rad exempel på helt andra typer av konflikter mellan feminister.

Ingen har förnekat att det förekommer konflikter mellan feminister. Varför skulle det inte göra det? Varför skulle just feminismen vara fri från interna konflikter när ingen annan rörelse är det?

Att någon skriver att det inte existerar ett krig , och det jag skriver nu är tillämpligt både på krig mellan vänsterfeminister och liberalfminister /högerfeminister och krig mellan andra feministiska falanger betyder inte att den personen nekar till att det förekommer konflikter mellan olika grupper av feminister.

Krig är för många ett betydligt mer laddat ord än konflikt.
    "Ja, det spelar roll eftersom det tråden handlar om..."
    Vänsterfeminism är ett paraplybegrepp för olika feministiska vänsterideologier det blir smurfigt att tjata om höger vänster när det finns mer än bara höger vänster. Vet du ens vad du svamlar om?

"...och du exemplifierar med en rad exempel på helt andra typer av konflikter mellan feminister."
    jepp, var ju feminister emellan jag svarade på och inte höger vs vänster så jag fattar inte varför du fortsätter att tjata om höger vänster. Missförstår du med flit?

"Att någon skriver att det inte existerar ett krig....betyder inte att den personen nekar till att det förekommer konflikter mellan olika grupper av feminister"
    det står ju klart och tydligt i inlägget att h*n inte förnekar konflikter mellan höger vänster, kanske var det krig feminister emellan h*n förnekade...

"Krig är för många ett betydligt mer laddat ord än konflikt."
    Mer laddat än konflikt? jepp
    Är det påhittat av antifeminister? nepp
    Handlar det bara om höger vänster? nepp
Svar på tråden Varför accepterar inte vänsterfeminister andra feminister?