Snäll men inte tråkig skrev 2019-05-06 23:23:59 följande:
Eftersom trådstarten handlar just om vänsterfeminister vs liberala feminister /högerfeminister tycker jag det är ett rimligt antagande att anta att skribenten syftade just på den typen av konflikter.
Angående betydelsen av ordet krig i det här sammanhanget vet jag inte om du försöker vara rolig eller inte, men jag tvivlar starkt på att någon som läste verkligen associerade till handgranater och kalashnikov. Jag gjorde det definitivt inte .
Handgripligheter och våldsamheter är betydligt vanligare vid interna konflikter inom andra samhällsrörelser än inom feminsmen, ja. Om du inte kan associera till annat än kalashnikovs och handgranater när du läser orden handgripligheter och våldsamheter är det upp till dig.
Inom svensk arbetarrörelse för att ta ett exempel har fysiska slagsmål mellan företrädare för olika falanger ur arbetarrörelsen varit hyfsat vanligt förekommande under stora delar av 90-talet.
Fysiskt våld grundat på interna meningskiljaktligheter inom högerextrema kretsar har varit minst lika vanligt förekommande.
Nu är det i och för sig svenska förhållanden vi diskuterar men om vi nu ska tala om vapen så är det globalt sett inte särskilt ovanligt vid interna konflikter inom politiska eller religiösa rörelser. Dock är just feminismen även globalt sett ganska fredlig och våld eller hot om våld vid interna stridigheter ovanligt.
Att en viss falang av dagens svenska feminister i så stor utsträckning lever sina liv bakom tagentbordet är problematiskt . Ofta är det symboliska skitfrågor som deras konflikter handlar om. Skitfrågor som inte ens majoriteten i den förtryckta minoritetsgrupp (transpersoner, rasifierade, npf-personer eller what so ever) bryr sig ett dyft om. Att mycket av käbblandet sker på plattformar som twitter och instagram där man måste uttrycka sig kortfattat och kärnfullt gör saken än värre.
Men att den här gruppen finns, och syns och hörs väldigt mycket betyder inte att det inte finns några feminister, inklusive vänsterfeminister som är ute i det verkliga livet och gör något mer konstruktivt av sitt feministiska engagemang.
Det finns mängder av feminister som lever större delen av sitt liv IRL och kämpar för att förbättra arbetsvillkoren inom vården, jobbar för en bättre förlossningsvård, engegerar sig ideellt på tjej- och kvinnojourer, eller hjälper offer för hedersrelaterat våld och förtryck. Med mera.
"
Eftersom trådstarten handlar just om vänsterfeminister vs liberala feminister /högerfeminister tycker jag det är ett rimligt antagande att anta att skribenten syftade just på den typen av konflikter."
ja, i den första meningen
Av samma anledning som dom som röstar vänster stör sig på dom som röstar höger.*
i den andra meningen står det:
Dock finns det inget krig feminister emellan som antifeminister vill få det att se ut som.
Men självklart diskuteras det, allt annat vore ju märkligt.
Jag tycker det är ett rimligt antagande att anta att skribenten syftade på att kriget
feminister emellan är påhittade av antifeminister.
Jag tog upp några exempel för att visa att h*n har fel, du gnäller på att exemplen inte bara var höger-vänster frågor, spelar det någon roll?
Snäll men inte tråkig skrev 2019-05-06 23:23:59 följande:
[...]Angående betydelsen av ordet krig i det här sammanhanget vet jag inte om du försöker vara rolig eller inte, men jag tvivlar starkt på att någon som läste verkligen associerade till handgranater och kalashnikov. Jag gjorde det definitivt inte ..[...]
Vem var det som tog upp handgripligheter och regelrätta våldshandlingar?
Jag tänkte att jag kanske måste vara mer tydlig.
"
Dock är just feminismen även globalt sett ganska fredlig och våld eller hot om våld vid interna stridigheter ovanligt"
Jag tror inte baralillatant menade krig med knytnävar & hot om fysiskt våld.
"
Att en viss falang av dagens svenska feminister i så stor utsträckning lever sina liv bakom tagentbordet är problematiskt "
En våg av feminism på sociala medier är inte samma sak som att feminister lever sina liv bakom tangentbordet.