• Tiina87

Barn hos andra föräldern, utomlands

Anonym (Norge) skrev 2019-04-18 19:48:30 följande:

Gäller det Norge så krävs pass för att skriva barn i landet. Eftersom pass inte krävs för inresa kan du behålla dem hemma. Man måste också ange var den andra föräldern bor, så du kommer kontaktas om han försöker skriva dem hos sig. Utan att vara skriven i landet kan man inte börja skola/förskola.

Om han inte lämnar tillbaka barnen när det var bestämt kan du polisanmäla i Sverige. Polisen samarbetar både i Norden och Europa.

Eftersom pappan är vårdadshavare så behöver han inte pass för att registrera sina barn i norska folkeregistret. Jag behövde det inte och har också gemensam vårdnad.

Så ja, rent teknisk kan ha behålla barnen eftersom ts och han har gemensam vårdnad.

Hjälper inte med en polisanmälan om man har gemensam vårdnad.
  • Tiina87
    Anonym (Mamman) skrev 2019-04-18 21:18:07 följande:

Även då jag inte godkänner, och de både är folkbokförda och inskrivna i skola? Samt att vi har ett ömsesidigt avtal om vistelsens längd? Räknas det inte som egenmäktighet med barn även om vi har gemensa vårdnad?

Detta får en ju ej heller göra inom Sveriges gränser? Tjänstemannen som godkänt registrering av dina barn har gjort tjänstefel?

Att dem godkände min registrering är inte tjänstefel.

Nej, eftersom ni har gemensam vårdnad har han lika mycket rätt till barnen som du har. Och jo, självklart får man göra det även i Sverige med gemensam vårdnad.
  • Tiina87
    Anonym (Mamman) skrev 2019-04-18 21:59:06 följande:

Inom Sverige måste båda vårdnadshavare godkänna byte av folkbokföringsadress. Svårt att tro att det går rätt till om inte båda föräldrar utan speciella omständigheter godkänner flytt och inskrivning i skola och barnomsorg...

Ja, jag vet att båda ska godkänna i Sverige. Men det hjälper ju inte dig.
  • Tiina87
    Brumma skrev 2019-04-18 22:06:19 följande:

Man har - i sverige - inte rätt att flytta barns folkbokföring eller skriva in dem i skola utan båda bårdnadshavarnas tillstånd. Har svårt att tro att man i Norge skulle låta vårdnadshavarna leka "vilda västern" så, att en vårdnadshavare skulle kunna lyfta ett barn ur en skola och skriva in i en annan hur som helst, eller byta folkbokföringsadress, utan att kontroll görs med den andra vårdnadshavaren..

Så nej, SJÄLVKLART får man inte göra så i sverige vid gemensam vårdnad..

Nej, jag vet. Har inte påstått något annat.
  • Tiina87
    Brumma skrev 2019-04-18 22:10:59 följande:

Enligt norges version av skatteverket så krävs bevis på att man får flytta barnet för den andra föräldern.

www.skatteetaten.no/person/folkeregister/flytte/til-norge/

Det kan säkert ha ändrat det nu. Var länge sedan jag flyttade.

Men det hjälper inte ta få han fortfarande helt lagligt kan ha kvar barnen. Just för att de har gemensam vårdnad. Vilket han även kan i Sverige.
    Anonym (LL) skrev 2019-04-18 22:11:06 följande:

TS- bry dig inte om vad 87an skriver då vederbörande alltid ger "goda råd" som är helt uppåt väggarna.

Vad är ditt problem?
  • Tiina87
    Anonym (Mamman) skrev 2019-04-18 22:24:09 följande:

Tack, jag har noterat att hon kan allt och har upplevt allt så jag tar hennes visdom med en liten nypa salt :)

Kan allt? Nej, det kan jag inte. Men vet reglerna här.
  • Tiina87
    Anonym (Mamman) skrev 2019-04-18 22:29:37 följande:

Det blir ju olagligt när ett barn har skolplikt och uteblir från skolan och han ej kan skriva in (om reglerna följs) i annan skola. Både i Sverige och Norge. Om reglerna följs. Gör de inte det går det att rättsligt ifrågasätta och då är det inte lagligt.

Ja m, det är förvisso olagligt men ska förbjuda. Pappan har gemensam vårdnad, dvs är en av vårdnadshavarna för barnet.

Finns tyvärr alltid sätt att komma undan reglerna.
  • Tiina87
    Anonym (Norge) skrev 2019-04-18 22:54:55 följande:

Fast du skrev det som att det är helt ok och inget mamman kan göra något åt så länge pappan också är vårdnadshavare. Och så är det inte. Visst, det kan ta tid att få tillbaka barnen den vägen och han lär snarare bli av med vårdnaden än bli dömd, men det är inte ok att hålla barnen borta från en vårdnadshavare oavsett om man är vårdnadshavare själv.

Det finns inte mycket ts kan göra åt det om pappan vägrar lämna tillbaka barnen.

Självklart är det inte ok.
  • Tiina87
    Anonym (z) skrev 2019-04-20 00:26:53 följande:

Hahahahaha, årets efterkonstruktion.

Efterkonstruktion? Hur menar du då? Något säger mig att du antingen läser slarvigt eller inte förstår vad du har läst.
  • Tiina87
    Anonym (z) skrev 2019-04-20 13:26:41 följande:

Hehe, om du inte vet vad ordet efterkonstruktion betyder får du googla. Annars har du ett utmärkt exempel på det här i tråden-- ditt eget.

Jag vet precis vad det betyder. Min fråga gällde hur du fick det till efterkonstruktion.
  • Tiina87
    Anonym (z) skrev 2019-04-20 13:50:07 följande:

Du undrar hur jag fick en uppenbar efterkonstruktion till en efterkonstruktion? Det får du lista ut själv.:D

Jag undrar hur du fick det till efterkonstruktion. Kan du svara på det eller vet du inte?
  • Tiina87
    Anonym (Mamman) skrev 2019-04-21 15:07:01 följande:

Frågan ovan är inte riktad till mig men ja du efterkonstruerar genom att först slänga ur dig ett påstående som sedan motbevisas och då svarar du med johoo man får visst göra vad man vill haha. Ja och det stämmer ju bra, om en är beredd att ta konsekvenserna, och det är inte samma som att det är okej att göra så.

Det stämmer inte. Tror du det så har du inte förstått kommentaren.
Svar på tråden Barn hos andra föräldern, utomlands