Inlägg från: Elefantmannen2 |Visa alla inlägg
  • Elefantmannen2

Vill knulla honom!!

Anonym (anonym) skrev 2019-04-18 23:15:13 följande:
    jahopp. har du personlig erfarenhet av en otrogen man?  verkar så.

är han trogen mot sin fru så visar han att han inte vill om jag närmar mig. enkelt. är det inte jag så är det nån på hans jobb. allt beror på hur han är funtad. jag är möjligheten och han är den som bestämmer hur han handlar. är han beredd att vara otrogen lär jag knappast vara den första eller sista möjligheten för honom.

Håller med, du visar vad du vill och lägger beslutet på honom. Kör på. Din approach är också vettig.

Det finns vissa svikna själar som tillbringar sin tid i forumet att läsa alla trådar om otrohet för att påminna sig själva om "sveket" de upplevt. Gängse förfarande är att se ned på och förmana andra människor från höga hästar. 
    De inser sällan det omoraliska i det beteendet i sin kamp att bekämpa den omoraliska otroheten och det faktum att livslång tvåsamhet inte direkt verkar vara något människor trivs med. 

• Elefantmannen2
    KlantSmurfen skrev 2019-04-19 18:05:33 följande:
    De flesta är seriemonogama medan andra är mer skapta för att ha öppna förhållanden. Det är någorlunda socialt accepterat med öppet förhållande, en bidragande orsak till det är accepterat är att det blir mindre otrohet som inte är särskilt accepterat. Trotts att man har moralen på sin sida om man väljer öppet förhållande så har vissa som inte kan vara monogama en tendens att hamna i ett förhållande med en parter som är monogam och har en överenskommelse om tvåsamhet, som de inte har lust att hålla, för att de inte är särskilt pålitliga och skiter i moralen. Eftersom de inte (vill)inse sin brist på lojalitet och det omoraliska i sitt eget beteende ser de sig själva som lojala personer.

I sin kamp att bekämpa det omoraliska i (sin egna) otrohet tillbringar vissa av de som varit notorisk otrogna hela livet tid i trådar om otrohet, de anser att det är omoraliskt att se otrohet som omoraliskt för (de själva) inte trivs i tvåsamhet och de lägger gärna ord som sveket inom situationstecken för att markera att man inte ser otrohet som ett riktigt svek.

Summan av resonemanget blir att de som tycker att otrohet är fel är omoraliska svikna själar på höga hästar.

Man skulle kunna tro att det handlar om projektion (en försvarsmekanism som en person begagnar sig av då den inte vill eller kan kännas vid sina egna svagheter tillskriver andra personer eller sin omgivning dessa egenskaper för att försvara sin självbild)

Just det. Seriemonogama. Man klarar alltså inte av livslång tvåsamhet. 
    Förhållanden i total tvåsamhet längre än 20 år är extremt ovanliga. De "lyckliga" ännu färre. De hålls oftast ihop av andra parametrar än kärlek och åtrå. Om man dessutom räknar in att en väldigt stor andel av förhållandena inkluderar någon typ av otrohet över tid blir det ännu tydligare.

Vem är otrogen utan att inse konsekvenserna? Vem tror sig vara lojal om de är otrogna i ett förhållande med utlovad tvåsamhet?

Att blanda ihop notoriskt otrogna med någon som haft den kort affär, ett ONS eller något av allt annat som kan anses vara otrohet hos många blir helt fel och en usel bas för en diskussion av det här slaget. 
    Notorisk otrohet är ett beroende. Ett beteende man tror sig kunna betvinga och ändra på i ett nytt förhållande. Precis som med andra beroenden misslyckas det ofta däremot.

I nästa stycke vänder du återigen på mitt resonemang och extrapolerar det. Jag skrev att de som skriver svartvitt och om vilket svek det är av partnern, inte att man inte anser att otrohet är ett svek, "citationstecken"(du gillar tydligen förklaringar inom parenteser. Man citerar någon, det har inget med situationer att göra) eller ej.

Det fetade: Nej, inte alls. Det blir absolut inte summan av mitt resonemang. Det står inte att man är en omoralisk sviken själ om man tycker att otrohet är fel, det står att VISSA svikna själar skriver i trådar likt denna. Att pracka på andra ett svartvitt resonemang, önska dem ont och annat är omoraliskt enligt mitt sätt att se det. 

Eftersom du, medvetet eller ej, valt att misstolka nära nog varenda rad i mitt inlägg handlar det absolut inte om någon typ av projicering. Men stort tack att du förklarar termen för alla som inte fattar något inom parentes.

• Elefantmannen2

P.S. Många har påtalat att just det här forumet har en väldigt dömande attityd rörande otrohet och extremt många trådar i ämnet. Det är min upplevelse också. Om man inte har för avsikt att diskutera på ett diskussionsforum är det märkligt i grunden? D.S.

• Elefantmannen2
    KlantSmurfen skrev 2019-04-20 02:34:19 följande:

citerar wiki så att vi inte börjar blanda ihop begrepp (det har hänt förr)

Vad betyder tvåsamhet?
    det att leva samman i par
    www.synonymer.se/sv-syn/tv%C3%A5samhet

Seriell monogami kallas en ordning där det inte är acceptabelt att ha mer än en sexualpartner åt gången (otrohet) men accepterat att ha flera partner under sin livstid. sv.wikipedia.org/wiki/Monogami

Med ett öppet förhållande menas ett kärleksförhållande där parterna är fria att ha sexuella förbindelser och vara intima med andra utanför relationen, utan att betrakta det som otrohet.
    sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96ppet_f%C3%B6rh%C3%A5llande

Människor har en klen förmåga att samarbeta med att hålla ett förhållande vid liv i många år, att det inte längre funkar att leva i par (tvåsamhet) råkar vara en vanlig orsak till att folk skiljer sig, är singel eller hittar en ny partner (seriemonogami). En orsak till att många är otrogna i långa förhållanden verkar vara att de av någon anledning inte vill skiljas, de vill fortsätta att leva som par och kryddar tillvaron med en tredje part i smyg. En annan orsak är att vissa är väldigt bekräftelsekåta.
    Tvåsamhet verkar vara något folk trivs med, speciellt de som är otrogna.
    En annan orsak är att några av de som inte kan/vill vara trogna envisas med att ha en partner som inte vill ha ett öppet förhållande.

Jag svarade på ditt inlägg där du försvarar otrohet med den dåliga ursäkten faktum livslång tvåsamhet inte direkt verkar vara något människor trivs med.
    Att inte trivas tillsammans är en dålig ursäkt för otrohet men det är en bra ursäkt för att skiljas.

"Just det. Seriemonogama. Man klarar alltså inte av livslång tvåsamhet. Förhållanden i total tvåsamhet längre än 20 år är extremt ovanliga."
    Är det en ursäkt för att vara otrogen eller ännu en ursäkt för att skiljas?

Längre ner i inlägget står det något om att pracka på andra ett svartvitt resonemang. Är inte ditt egna resonemang lite väl svartvitt?

Jag har varken försvarat eller ursäktat otrohet i de inlägg du citerar. Var läser du det?

Att jag skriver att människor sällan klarar av livslång tvåsamhet har det inget med otrohet att göra, det är du som för dit resonemanget. Antingen via att medvetna misstolkningar eller för att du helt enkelt inte läser vad som står.  

Ska du klistra in wiki-länkar kanske det är dags att klistra in dem där korrekt argumentationsteknik är listat. Fler än du som behöver läsa igenom det.

• Elefantmannen2
    KlantSmurfen skrev 2019-04-20 02:44:18 följande:
    "Jag skrev att de som skriver svartvitt och om vilket svek det är av partnern, inte att man inte anser att otrohet är ett svek"
    nepp, du skrev inte 'vilket svek det är av partnern' du skrev '"sveket" de upplevt'
    Det finns vissa svikna själar som tillbringar sin tid i forumet att läsa alla trådar om otrohet för att påminna sig själva om "sveket" de upplevt. Gängse förfarande är att se ned på och förmana andra människor från höga hästar. 
    De inser sällan det omoraliska i det beteendet i sin kamp att bekämpa den omoraliska otroheten och det faktum att livslång tvåsamhet inte direkt verkar vara något människor trivs med.
    "citationstecken...Man citerar någon, det har inget med situationer att göra"
    Jag har citerat det du skrev i en liten grå ruta ovanför, det är din beskrivning av de som läser trådar om otrohet och ordet inom citationstecken är din beskrivning av hur de upplevde någons otrohet. Du citerade inte någon/några, du beskrev.
    Att lägga ett ord inom citationstecken när ordet beskriver vad någon/några upplevt i en situation är att göra narr av upplevelsen, det skulle kunna tolkas som att du inte tycker att otrohet är ett svek.

Vem är det som sitter på en hög häst och ser ner på andra?

Du skrev "de lägger gärna ord som sveket inom situationstecken för att markera att man inte ser otrohet som ett riktigt svek."

Jag förklarade då att jag eller någon annan inte har påstått att otrohet inte är ett svek, det har du själv hittat på för att jag använde citationstecken. 
    Precis som du nu hittar på att det är att göra narr av någon eller något när man använder citationstecken. 
    Du vill så gärna läsa något annat än det jag vill förmedla för att angripa mig personligen med dessa lösa skott istället för att faktiskt besvara de frågor jag ställt. 

• Elefantmannen2
    KlantSmurfen skrev 2019-04-20 02:48:08 följande:
    Missbruk/beroende...
    Jag dricker ofta alkohol, jag har alltid misslyckats med att sluta för att jag är beroende. Det är ett beteende jag inte har förtroendet att förändra för att jag alltid misslyckas med att förändra det. Trotts att det finns personer som accepterar mitt drickande hamnar jag ofta i relationer med nykterister som inte accepterar det och då har jag helt plötsligt förtroendet att kunna lova det jag alltid misslyckats med.

Tror jag verkligen att jag kan förändra mig?
    Det finns två saker som kännetecknar personer som är beroende av droger. En är självklar men den andra inte.

1. De berusar sig på drogen/drogerna gång på gång, trots att det alldeles uppenbarligen är till skada för dem; socialt, ekonomiskt, kroppsligt, känslomässigt osv.

2. De ljuger.

Varför ljuger alkoholisten/narkomanen? Därför att det är det enda sättet som han/hon kan få ihop sin omöjliga ekvation. Kärleken till drogen och berusningen är stark, kanske starkare än kärleken till något annat. Samtidigt vill, och måste, vi alla leva i ett sammanhang. Vi behöver vårt jobb för pengarna och den sociala statusen, vi vill ha arbetskamrater, vi vill inte bli övergivna av vår familj. Förr eller senare inser omgivningen vad som håller på att ske med alkoholisten/narkomanen och agerar på olika vis mot missbruket. "Du måste sluta supa!" "Hittar jag en joint till i ditt rum åker du ut!" Då börjar den drogberoende ljuga. "Jag har inte druckit på en hel vecka." "Den där jointen är inte min, Sebbe la den där."

www.rns.se/2011/09/15/varf%C3%B6r-ljuger-alkoholister-och-narkomaner--27996557
    Nu finns det ju en väsentlig skillnad, notorisk otrohet är inte p.g.a en omöjlig ekvation det är konsekvensen av att välja en parter som inte vill ha ett öppet förhållande."Vem tror sig vara lojal om de är otrogna i ett förhållande med utlovad tvåsamhet?"
    Elefantmannen2 skrev 2017-07-06 19:01:18 följande:
    [...]Jag är en väldigt rak människa. Jag är inte egoistisk på det viset du menar, jag är i grunden lojal. Många nära vänner som jag alltid ställer upp för. Det är inte av egoism jag är otrogen mot partners. Det är definitivt inte min egoism som får motparten att ta sitt eget, vuxna, beslut. [...]

Det är väldigt, väldigt svårt att bryta ett alkoholmissbruk. Och andra beroenden. Om det är frågan?

"Vem tror sig vara lojal om de är otrogna i ett förhållande med utlovad tvåsamhet?"

Elefantmannen2 skrev 2017-07-06 19:01:18 följande:
    [...]Jag är en väldigt rak människa. Jag är inte egoistisk på det viset du menar, jag är i grunden lojal. Många nära vänner som jag alltid ställer upp för. Det är inte av egoism jag är otrogen mot partners. Det är definitivt inte min egoism som får motparten att ta sitt eget, vuxna, beslut. [...]

Spännande med någon som korsklipper från andra trådar. Fast det är mer än fult att klippa bort delar av resonemanget.
    Jag menar exakt det jag skrev. Jag är inte illojal som person, men jag är det givetvis mot en partner jag bedrar. Det står inget annat än så. Det är inte heller egoism som ligger till grund för otroheten i mitt fall, som jag också beskrev. 
    Fast jag är beroende. Och har inte använt mig själv som exempel i den här tråden eftersom det inte har med diskussionen att göra.

Vet inte varför drar in "öppna förhållanden" när du citerar mig? Jag har inte skrivit en bokstav om det. 
  • Elefantmannen2
    KlantSmurfen skrev 2019-04-20 03:14:48 följande:
    De som sitter på en hög häst med en väldigt dömande attityd mot de som sitter på en hög häst dömande attityd är ju sååå mycket bättre än de som sitter på en hög häst med en väldigt dömande attityd.

Inte heller någon som påstått. Det enda jag nämnt är att en del inte tycks se paradoxen när de på ett, vad jag anser vara, ett omoraliskt vis vill köra ned deras version av moral i halsen på andra. 
    Lite som korsriddarna som kunde slakta och tortera och bryta alla budorden i tron om att de var de enda med den sanna moralen och tron. Religion ö.h.t. även i dagsläget. 

• Elefantmannen2
    Anonym (Pinsamt) skrev 2019-04-21 11:20:20 följande:

När jag var 20 haglade det av 50-åriga äckel som ville vara otrogna med mig. Jag avvisade ALLTID. Avvisade även kompisars pojkvänner och alla jag visste var upptagna. Men jag var en otroligt vacker 20-åring också som inte var så desperat som du ;)

Gissar att ingen i din ålder är intresserad så du måste kompensera MYCKET med ålder för att ens hoppas att nån ska vilja ha dig.

Fast nu är det ju tvärtom. Hon tycker helt uppenbarligen inte att han är ett äckel och det är hon som vill. Många föredrar äldre i den åldern. Det vet du med, men klarar inte av att avstå från en personlig och töntig kommentar.

• Elefantmannen2
    KlantSmurfen skrev 2019-04-20 12:54:57 följande:
    "Precis som du nu hittar på att det är att göra narr av någon eller något när man använder citationstecken. "
    Du skriver att man använder citationstecken när man citerar men du hade inte citerat någon så det kan inte vara orsaken till ett ord inom citationstecken, hur ska man tolka det?
    Elefantmannen2 skrev 2019-04-20 11:50:01 följande:

Jag har varken försvarat eller ursäktat otrohet i de inlägg du citerar. Var läser du det?

Att jag skriver att människor sällan klarar av livslång tvåsamhet har det inget med otrohet att göra, det är du som för dit resonemanget. Antingen via att medvetna misstolkningar eller för att du helt enkelt inte läser vad som står.  

Ska du klistra in wiki-länkar kanske det är dags att klistra in dem där korrekt argumentationsteknik är listat. Fler än du som behöver läsa igenom det.

"Att jag skriver att människor sällan klarar av livslång tvåsamhet har det inget med otrohet att göra, det är du som för dit resonemanget"
    Inlägg #26 handlar om otrohet, på vilket annat sätt är livslång tvåsamhet relevant i samma mening som kampen att bekämpa den omoraliska otroheten?

Skriver du medvetet så att dina inlägg ska kunna tolkas på olika sätt?

Hela inlägg 26:

"Håller med, du visar vad du vill och lägger beslutet på honom. Kör på. Din approach är också vettig.

De inser sällan det omoraliska i det beteendet i sin kamp att bekämpa den omoraliska otroheten och det faktum att livslång tvåsamhet inte direkt verkar vara något människor trivs med."

Ett av orden är vissa tillbringar sin tid i dessa trådar med att upprepa sin tes, att det är rent förkastligt och ett stort svek att vara otrogna? Vill du påstå att det INTE är så i dessa trådar? 

Har vi inte fastställt att livslång tvåsamhet inte verkar vara något människor trivs med i stor utsträckning? En av anledningarna, inte ursäkterna, för otrohet.

Eftersom det endast är du som hakar upp dig och det är ganska glasklart skriver jag inte så att det kan misstolkas. Om man inte vill. Om man vägrar svara på frågor om helheten, föra en diskussion, och istället fokuserar på att citera text och misstolka?

Citationstecken gentemot "situationstecken" var poäng ett. För det andra vet du att det används i ett bredare perspektiv numer. Dessutom är det ett ord som dyker upp hela tiden i dessa trådar, så det är ett citat.

Huvudpoängen är att vissa väljer att leva kvar i den känslan istället för att gå vidare. Och vissa av dessa är det som ideligen fördömer andras beteende i dessa trådar. Som ett urverk.  

• Elefantmannen2

P.S. "Citationstecken gentemot "situationstecken" var poäng ett. För det andra vet du att det används i ett bredare perspektiv numer. Dessutom är det ett ord som dyker upp hela tiden i dessa trådar, så det är ett citat."

Ingen av nytolkningarna av citationstecken betyder att man gör narr av någon. Absolut inte i min kontext. Fast du kanske kan hitta något som påvisar att det är så generellt? D.S.

• Elefantmannen2
    KlantSmurfen skrev 2019-04-21 19:18:26 följande:
    TS vill inte att vi ska jiddra mer i tråden
    Anonym (anonym) skrev 2019-04-20 14:51:42 följande:

tack ni som faktiskt håller er till ämnet!

ni som diskuterar nåt helt annat får gärna ta det i pm men inte här! :)

han har inte svarat sen igår kväll och är lite nojig ifall han ångrat sig. återkommer..

Det har ju inte hindrat dig tidigare i tråden?

Om du svarade på mina frågor som styr mot en argumentation istället för att haka upp dig på vad du vill att det jag skriver ska betyda eller till och med klippa in från andra trådar håller vi oss till ämnet.

• Elefantmannen2
    KlantSmurfen skrev 2019-04-21 23:35:53 följande:
    Det gjorde ju inte det men TS markerade vad hon tycker om våran diskussion i #56, ska jag bara skita i det? Är det så viktigt att diskutera får du skapa en ny tråd.

Hur många som helst markerar mot dömande kommentarer, förutom TS, utan att någon bryr sig. 

Det är ett diskussionsforum, inte en privat vägg på sociala media. Där bestämmer givetvis inte TS vad som får och inte får skrivas. 

Du har inte behandlat ämnet i tråden. Din första insats var att citera mig, misstolka inlägget och antyda att det var projicering. I det spåret har det fortsatt. Du har inte svarat på mina frågor rörande ämnet när jag försökt gå in på det spåret eller plockat upp de förklaringar jag försökt ge dig varför jag skrivit som jag skrivit, tangerande just ämnet. 

Att du vill fly fältet fattar jag, men en bättre anledning än att TS inte vill att du förklarar dina utfall kan du väl komma med?

Svar på tråden Vill knulla honom!!