Inlägg från: Anonym (qwerty) |Visa alla inlägg
  • Anonym (qwerty)

Första resa utomlands! Vad bör jag tänka på?

Åh vad kul med Rhodos!
    Ta inte och missa fjärilsdalen och ett besök i Lindos.

Det enda du behöver är passet och flygbiljetten. Allt annat kan fixas på plats

• Anonym (qwerty)
    sugarfree skrev 2019-04-18 17:11:06 följande:

Jag skulle tagit ut lite pengar, många hotell är ju kontantlösa men lite till taxi osv är bra att ha! jag dricksar alltid städerskorna lite varje dag, då brukar de vara väldigt tillmötesgående om det skulle vara något :)

Ta med resorb och lite värktabletter, ibland kan apoteken ha begränsat urval och finnas en bit bort.

Hade en jättebra semester på Rhodos så det blir nog en jättebra förstaresa :D

Taxi? Du menar Uber? Den betalar man direkt från mobilen. Städerskorna är tillmötesgående fastän man inte dricksar och resorb finns precis överallt på ett så t partyställe som Rhodos
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (XV) skrev 2019-04-20 11:43:33 följande:

Hej, jag ska också åka utomlands, men är väldigt osäker angående flyg och incheckning. Det jag mest är orolig över är att jag att inte kommer med mitt flyg. Jag undrar därför hur tidigt man borde vara på plats? Hur funkar incheckning osv? Vilka olika avdelningar i flygplatsen måste man närvarande (om det gäller saker som t.ex. säkerhetskoll på pass och biljett)? Ska flygbiljetten vara utskrivet eller inte? Hur funkar det med att lämna bagage/resväska och hämta den? Tar man med sig mobiler/laptop/laddare/bälte med sig eller ska man lämna in dem nånstans? Detta är också första gången jag åker och känner mig verkligen nervös, kanske lite rädd t.o.m.

I din bokningsbekräftelse står det hur lång tid innan incheckningen stänger (vanligast är 1 timme, men inte alltid). Det är bra om du är på flygplatsen en halvtimme innan dess.
    Hur incheckning funkar beror på med vilket flygbolag du flyger. För en del behöver du gå till en disk. Där väskorna vägs, du får ditt boardingkort och personen i incheckningen sätter på en tag på väskan och skickar iväg den.
    För en del kan du göra det helt själv. Då går du som till en skärm, fyller i ditt bokningsnummer, scannar passet och så får du boardingkort och väsktags utskrivna. Du sätter på tagen själv, går och skickar iväg väskan själv. Allt är väldigt bra uppmärkt på flygplatsen, annars finns det personal precis överallt om du behöver fråga någon hur man gör.

Efter det går du igenom säkerhetskontrollen där du får visa pass och boardingkort. Allt i metall du har på dig måste du ta av dig, lägga i en plastlåda och röntga, tillsammans med större elektronik och väska.

Efter det går du till din gate där du måste visa boardingkort och pass igen innan du går på planet.

Trevlig resa!
Svar på tråden Första resa utomlands! Vad bör jag tänka på?