• Cnowle

Killar - feminist som tjej?

Jag är man och trygg i det, känner mig inte ett dugg hotad av starka kvinnor. Tvärtom vill jag ha ett jämställt förhållande med ömsesidig respekt och kärlek, och där var och en kan bära huvudansvaret för saker de är bra på. Sen om man kallar det feminism eller vanligt kommunalt folkvett gör mig detsamma.

• Cnowle

YouGov är totalt opålitligt. Använd aldrig den som källa. Tro aldrig på någon undersökning som bygger på den.

• Cnowle
    Anonym (kille) skrev 2019-04-20 02:59:33 följande:

Hur jag ska ha det? Precis som jag skriver, sen hur du väljer att TOLKA det är upp till dig.

Jag har redan angett källa till att enbart 27% av befolkningen är feminister. Om du klarat matten i grundskolan borde du kunna räkna ut att 73% är mer än 27%. Och eftersom 73% av befolkningen även inefattar kvinnor så betyder det att majoriteten av sveriges kvinnor inte är feminister.

Jag har inte skrivit att femiinismen förtrycker män, jag har skrivit att feminismen enbart bryr sig om kvinnor och skiter i orättvisor som drabbar män och kan alltdså inte kallas för jämställd

Du kan fortfarande inte dra såna slutsatser av en ?undersökning? från YouGov. Eftersom vem som helst kan anmäla sig till den finns det ingen som helst representativitet för befolkningen, och den blir synnerligen lätt att påverka. Andelen feminister i Sverige kan vara i princip vad som helst, vi vet helt enkelt inte.
  • Cnowle
    Anonym (kille) skrev 2019-04-20 18:15:54 följande:

Ja men självklart duger ju aldrig undersökningar när de inte säger det man vill, så är det ju. Nu har du fått iaf min källa, kan du presentera något som styrker att det inte skulle vara så?

För att en undersökning ska vara trovärdig krävs ett slumpmässigt representativt urval av befolkningen, och dessutom ett minsta antal svarande (i Sverige minst 1000 pers). Dessa kriterier uppfyller inte YouGov. Man anmäler sig frivilligt dit, så ingen kan veta vilka som svarat. Dessutom går det lätt att manipulera en sån undersökning genom att flera likasinnade registrerar sig.

Om du t ex frågar runt på Familjeliv hur många som använder dator, surfplatta eller mobiltelefon regelbundet, så blir svaret 100%, eftersom det är en förutsättning för att använda sajten. Men det betyder inte nödvändigtvis att 100% av hela svenska folket gör det, eller hur?

Det finns inte heller någon anledning för någon att ?bevisa att det INTE är som jag påstår?. Den som påstår något har bevisbördan. Om det enda beviset är en undersökning utan trovärdighet så räcker det inte - oavsett om det är sant eller ej.
  • Cnowle
    Anonym (kille) skrev 2019-04-20 18:15:54 följande:

Ja men självklart duger ju aldrig undersökningar när de inte säger det man vill, så är det ju. Nu har du fått iaf min källa, kan du presentera något som styrker att det inte skulle vara så?

För att en undersökning ska vara trovärdig krävs ett slumpmässigt representativt urval av befolkningen, och dessutom ett minsta antal svarande (i Sverige minst 1000 pers). Dessa kriterier uppfyller inte YouGov. Man anmäler sig frivilligt dit, så ingen kan veta vilka som svarat. Dessutom går det lätt att manipulera en sån undersökning genom att flera likasinnade registrerar sig.

Om du t ex frågar runt på Familjeliv hur många som använder dator, surfplatta eller mobiltelefon regelbundet, så blir svaret 100%, eftersom det är en förutsättning för att använda sajten. Men det betyder inte nödvändigtvis att 100% av hela svenska folket gör det, eller hur?

Det finns inte heller någon anledning för någon att ?bevisa att det INTE är som jag påstår?. Den som påstår något har bevisbördan. Om det enda beviset är en undersökning utan trovärdighet så räcker det inte - oavsett om det är sant eller ej.
Svar på tråden Killar - feminist som tjej?