Killar - feminist som tjej?
Vad exakt är din fråga?
Vad exakt är din fråga?
Nej, skulle aldrig kunna vara ihop med en feminist. Jag vill ha någon som tror på alla människors lika värde och jämställdhet, inte någon som tycker kvinnor är värda mer än män.
Vad du kallar dem för får stå för dig, jag tror som sagt INTE att feminismen kämpar för verklig jämställdhet utan snarare att de kämpar för rättvisa men enbart om kvinnor drabbas, får kvinnor det bättre än män så är det helt ok för feminismen. Har du någonsin hört en feminist stå upp för orättvisor som drabbar män?
Snarare är det du som verkar har noll koll på vad feminismen är och enbart gått på den allmänna och rätt felaktiga myten om att feminismen skulle stå för jämställdhet när verkligheten är att feminismen är splittrad i en mängd olika ideologier som alla har olika uppfattningar om vad jämställdhet betyder och hur den ska uppnås. Och där vissa av dem (tex radikalfeminismen) är väldigt extremistisk och strider mot alla demokratiska principer.
Att de inte vill skära halsen av mig vet jag redan, jag pratar om synen på jämställdhet och rättvisa inte om halshuggning.
Ingenting, och faktum är att såna processer redan finns för både män och kvinnor. För du tror väl inte att feminismen har patent på jämställdhet?
Men vi pratar om feminismen och eftersom feminismen INTE bryr sig om orättvisor som drabbar män (vilket du bekräftar när du säger att män får väl göra en egen rörelse) så är det fel att påstå att feminismen jobbar för jämställdhet.
Fel, feminismen jobbar för vad DE påstår är jämställdhet, men alla har olika uppfattningar av vad jämställdhet är. Däremot verkar varje feminist tro att just hennes version av jämställdhet är den enda rätta och alla andra har såklart fel.
Vad gör männen? Bara den frågan visar ju vilken svartvit könsdiskriminerande syn du har på världen. Om en stor del av männen inte samarbetat med kvinnor så hade det aldrig skett några förändringar, Du verkar tro att feminismen fixat jämställdhet helt på egen hand, du har väldig fel. Feminismen visade missnöjet och orättvisorna, själva förändringen genomfördes av både kvinnor OCH män. Man skulle nästan kunna säga framförallt män eftersom det var män som satt på så gott som all makt då.
Då har du nog totalt missuppfattat vad feminismen står för och vad den vill åstadkomma. Att vara feminist betyder INTE att vara stark. Feminismen är en rörelse som strävar efter att göra förändringar i samhället för att åstadkomma vad de påstår är jämställdhet. Det har alltså med ideologi att göra inte inre styrka. Det finns massor med starka och självständiga kvinnor som INTE är feminister, faktum är att majoriteten av alla kvinnor i Sverige och världen inte är feminister.
Det går, som du påstår här, inte veta att man är jämställd till 100 %. Det är den självgodheten som stör mig hos vissa feminister. Synd, för annars gillar jag dem och deras engagemang. Har dejtat flera f y i.
Även att man hänvisar till skolgången är bara en så onödig härskarteknik.
*Påstås* - det är just det förnekandet som gör att vi inte kommer någon vart. Vi är låsta i att *så här är det*, män är förtryckare och kvinnor är de förtryckta.
Förmodligen för att ingen påstått att kvinnor eller män inte förtycks, det som ifrågasätts är feminismen inte kvinnor. Majoriteten av alla kvinnor tar avstånd från feminismen. Hur förklarar du det?