Bara vänskapen kvar?
Hej!
Ber på förhand ursäkt för enätt långt och eventuellt krångligt inlägg men ska försöka hålla de så kort och enkelt som möjligt.
Jag har varit tillsammans med min fru i 7år, vi har varit gifta i 1 år och har barn sedan 2. Vi har sedan dag 1 varit bästa vänner, vi tycker lika om de mesta, bråkar i princip aldrig, har extremt roligt tillsammans och har världens mest underbara son.
Vi har även samma värderingar om vad vi tycker är viktigt i livet och har därför väldigt lätt för att prata framtidsplaner osv. Men..
Jag har alltid varit en väldigt sexuell person som tycker att sex, närhet och attraktion är väldigt viktigt. Till saken hör att jag tror att jag separerar kärlek och sex, jag tycker liksom inte att de har med varandra att göra, förstår ni hur jag menar?
För mig är sex bara sex. Det är fysik attraktion och åtrå som jag knyter starkt till mina egna kroppsliga preferenser.
I början av vårt förhållande var sexet helt otroligt. Eller början och början, snarare de första 2 åren. Sen började min fru mer och mer sluta bry sig om sitt utseende. Hon slutade bland annat träna vilket såklart resulterade i viktökning.
I och med att vi har så lätt för att prata med varandra om allt så har vi såklart pratat om även detta. Jag har påtalat mängder av gånger att jag tycker att det är ett problem vilket har lett till att vi i perioder tillsammans har tränat på gym, varit ute och sprungit regelbundet samt kört diverse 5-2 metoder, GI-varianter och andra "metoder". Ett tillägg till detta är att jag själv inte är någon grekisk gud men jag tänker mig mkt för och är i lika bra eller bättre form än när vi träffades.
Problemet är att hon inte tycker att "problemet" är lika stort som jag vilket jag absolut respekterar (alla bestämmer så klart över sin egen kropp) men det skapar likväl ett problem i vår sexuella relation.
I dagsläget uppstår de ganska situationer där hon tar initiativ till sex men jag drar mig undan pga. att jag helt enkelt inte finner henne attraktiv. Jag gillar att ligga och mysa, hålla handen och sånt men just sexet har jag sjukt svårt att "tända på".
Jag har funderat på detta länge och tänkte till en början att lusten och attraktionen skulle komma tillbaka. Och när den inte gjorde de så övervägde jag starkt att försöka acceptera situationen och lägga mindre vikt vid det sexuella i relationen. Jag tänkte någonstans att kanske är de så här för alla? Klart att man inte kan ha samma attraktion som när man först träffades..
Men (ja ett till..) för 4 månader sen träffade jag en kollega som jag klickar med på alla plan. Vi träffas då och då och har helt otroligt sex (moraliska synpunkter om otrohet kanske vi kan lämna utanför denna tråden, tro mig jag har funderat "en del" på det också). I och med detta har jag åter igen insett hur viktigt sex och attraktion är i mitt liv.
Nu till frågan.. Jag förstår att alla relationer handlar om kompromisser då jag inser att man aldrig kan hitta någon som är "rätt" på alla plan. Jag hade om jag kunde kopplat bort mina tankar om det sexuella och levt resten av vårt liv i världens bästa kompisrelation. Men samtidigt tänker jag på henne och känner skuld över att jag inte känner som hon. Det måste kännas fruktansvärt att leva tillsamman med någon som inte känner någon attraktion gentemot dig.
Jag förstår att jag kommer få kommentaren "prata med henne om det" och tro mig det har jag gjort, mängder av gånger men det sker ingen förändring.
Hur har ni det i era relationer? Kompromissar ni med något som ni egentligen tycker är väldigt viktigt?
Sabbar jag något väldigt bra på grund utav en "petitess"?
Kan åtrån och attraktionen komma tillbaka?
Är det någon här med barn som lever i en "öppen relation" och får det att funka?