Det här med att skicka med godispåsar..
Jag tror att det där har att göra med vad man har för regler hemma. Hemma hos oss äter vi godis på lördagar och vid kalas. När min 4-åring var på sitt första barnkalas för ett tag sedan - på en lördag - så åt han lite av godiset på kalaset och sedan gav han godispåsen till mig vid hemgång och bad mig att lägga den i min väska och spara resten till nästa lördag. Han fick godiset lördagen därpå. Besvikelsen blev att han trodde att han skulle få MER godis än det som var kvar i påsen (för det var ju kalasgodis och inte lördagsgodis). Vi gick till affären och köpte en klubba för fridens skull (det hör lite till lördagsritualen att köpa godis - men det var ju verkligen inget snack om ett kinderägg här, eftersom han hade en hel godispåse från kalaset.)
Hade kalaset varit på en söndag så är jag säker på att han hade ätit lite av det under kalaset och sedan sparat resten till lördagen.
Vi hade en period kring 3-årsåldern då det var MYCKET godistjat. Sedan körde vi strikt på lördagsgodis och den striktheten har blivit så pass strikt att han ibland glömmer bort att det är lördag och därmed glömmer bort godiset. (Nåja, i ett år gjorde han det - nu vid 4,5 år så har han själv efterfrågat en almanacka för att inte glömma bort lördagsgodiset så den håller han stenkoll på.)