Inlägg från: Daphodil |Visa alla inlägg
  • Daphodil

Kan hon ha dödat mitt barn?

BurningDiamond skrev 2019-04-05 19:12:35 följande:

Det är inte att "sparka på någon som ligger" när man oroar sig för någons mentala välmående. TS tankar är oroväckande, hon drar mystiska och vetenskapligt omöjliga slutsatser.

Inte särskilt oroväckande, låter fullt naturligt att leta orsaker i sin sorg. Det är inte så snyggt av er att uttala er om en nätfrämlings psykiska hälsa, den vet ni inget om.
  • Daphodil
    BurningDiamond skrev 2019-04-05 21:28:09 följande:

Det finns inget naturligt i att fundera på om ett gen-fel som uppstår vid befruktelsen kan ha orsakats av en kräm eller en dryck, eller ännu värre, av magi. Det är ett irrationellt beteende oavsett vad som föranlett tankarna, och eftersom det handlar om en förlorad graviditet är det inte helt otänkbart att traumat kan ha drivit TS in i en ohälsosam tankevärld.

Det är långt bättre att TS söker hjälp i "onödan" och får en psykiatriker eller psykolog att som kan ge henne mer stöd och ev medicinering om hon behöver, än att folk sitter och gullar med henne på ett anonymt forum och så visar kanske det visar sig en dag eller en vecka eller en månad senare att jo, det här var upptakten till en mental kris som hade kunnat stävjas.

Jag värjer mig mot att människor på ett anonymt forum uttalar sig om andras hälsa, grundat på en kort text. Det går inte att göra. TS fråga gällde om trisomi kan orsakas av mediciner. Vet man inget om tillståndets orsak, utan ser det som en missbildning uns, är det inte en konstig fråga alls. Pågår upptakten till en psykos tror jag inte kommentarer på Familjeliv kommer hjälpa TS åt rätt håll. Däremot kan det såra otroligt att felaktigt bli kallad psykotisk i en redan tung situation. Är du verkligen genuint orolig för TS föreslår jag att du skickar ett privat meddelande till henne istället.
  • Daphodil
    BurningDiamond skrev 2019-04-05 22:10:13 följande:

TS undrar om hennes svägerskor har dödat hennes barn. Det är en konstig fråga. Att inte veta/ta reda på vad sjukdomen är som orsakat forstrets bortgång, utan tro/misstänka att det är svägerskans som dödat fostret,  är irrationellt.

Jag anser inte att det är fel att råda någon som befinner sig i kris att söka hjälp, och du anser att det är fel väg att gå. Jag tror inte vi kommer längre i den diskussionen.

Nej, det är inte irrationellt. TS presenterar en logisk tankekedja med osämja, mediciner, buksmärta och därefter dystra besked om barnet. Frågan är inte konstig i det här skedet. Jag värjer mig inte mot allmänna råd utan mot onlinebedömningar om psykiatriska diagnoser.
  • Daphodil
    EmberEyes skrev 2019-04-06 23:30:32 följande:

Hur är det "en logisk tankekedja" att tro att en defekt som skapas vid befruktning och inget annat tillfälle har orsakats flera månader in i graviditeten, av svägerskans krämer och drycker? TS visar starka indikationer på att hon behöver psykisk hjälp, inte "hjälp" från familjeliv.

Läs tidigare svar. Vet man inte om hur trisomier uppstår är det inte underligt. Ta det lugnt, och som jag tidigare skrivit: de som är oroliga för TS kan skriva till henne privat. Men jag gissar mer att man bara vill vara översittare mot en person som redan har det svårt.
  • Daphodil
    EmberEyes skrev 2019-04-07 09:55:26 följande:

Det handlar inte om huruvida TS lider av psykisk ohälsa eller inte. Jag har läst hela tråden, och ditt argument att det  skulle vara "rimligt" eller "normalt" eller "logiskt" att tro att trisomier18 beror på svägerskorna håller inte.

Vill man inte diskutera vad man skriver om i sin trådstart så ska man nog undvika

att skriva en trådstart alls. Så länge man skriver sin TS under ett anonym-nick får man finna sig i att saker skrivs direkt i tråden, det går inte att PMa ett sådant nick direkt annars. Eftersom TS har valt ett anonym-nick så får hon (och du) finna er i att diskussionen kommer hållas i tråden.

Äsch, du överdriver och verkar inte kunna se logiken som skulle leda till en sån slutsats, utan att för den skull innebära en psykos. Reaktionerna här ser allra mest ut som försök att trycka ner TS, dåligt maskerat till omtanke.
  • Daphodil
    EmberEyes skrev 2019-04-07 10:32:34 följande:

Men det är ju du som inte kan släppa tanken om psykisk ohälsa. Släpp alla tankar på det och förklara hur en normalbegåvad individ på rimlig, logisk, rationell väg kan få trisomier18 till att bero på svägerskan.

Och du kan inte prata om en person i kris eller trauma (=psykisk ohälsa), utan förklara det ur ett perspektiv där individen är psykiskt stabil (och jag förmodar normalbegåvad).

Lugn. Vilka tankar jag kan och kan släppa kan du inte uttala dig om för du känner inte mig. En person i kris kan tänka irrationellt, men det betyder inte psykos, vilket lekmännen här inne verkar tro.
  • Daphodil
    EmberEyes skrev 2019-04-07 16:54:51 följande:

Och du återvänder konstant till psykos, du kan inte ge understöd till ditt uttalande utan att prata om psykos.

Nu ställer jag frågan igen och skulle uppskatta om du kan svara UTAN att diskutera vad som sagts tidigare om psykos eller psykisk ohälsa (=kris, trauma).

Förklara hur en normalbegåvad individ på rimlig, logisk, rationell väg kan få trisomier18 till att bero på svägerskan.

Du verkar inte läsa. Jag pratar om psykos för att jag starkt motsätter mig att användare på sidan säger till TS att hon har en sådan. Hur tankekedjan skulle kunna förlöpa har jag också redan skrivit. Läs bättre.
  • Daphodil
    EmberEyes skrev 2019-04-07 17:29:00 följande:

Detta är i princip vad du skriver genom hela tråden.

Jag tolkar dina uttalande som att "när en person är i djup sorg/kris/trauma så kan hen vara oförmögen att ta till sig hur en defekt uppkommer och då kan det te sig logiskt att tro att svägerskan förgiftat hen".

Vilket inte är samma sak som att säga att en normalbegåvad individ fri från psykisk ohälsa (=djup sorg/kris/trauma) i normala fall gör detta (enligt dig) logiska och rationella antagande.

Det spelar ingen roll hur jag förklarar, min ståndpunkt går inte i hos dig. Det blir ganska tråkigt för mig att fortsätta diskutera, så jag gör inte det.
Svar på tråden Kan hon ha dödat mitt barn?