Inlägg från: EmberEyes |Visa alla inlägg
  • EmberEyes

Kan hon ha dödat mitt barn?

Daphodil skrev 2019-04-05 22:26:09 följande:
    Nej, det är inte irrationellt. TS presenterar en logisk tankekedja med osämja, mediciner, buksmärta och därefter dystra besked om barnet. Frågan är inte konstig i det här skedet. Jag värjer mig inte mot allmänna råd utan mot onlinebedömningar om psykiatriska diagnoser.
    Hur är det "en logisk tankekedja" att tro att en defekt som skapas vid befruktning och inget annat tillfälle har orsakats flera månader in i graviditeten, av svägerskans krämer och drycker? TS visar starka indikationer på att hon behöver psykisk hjälp, inte "hjälp" från familjeliv.
  • EmberEyes
    Daphodil skrev 2019-04-07 08:41:33 följande:
    Läs tidigare svar. Vet man inte om hur trisomier uppstår är det inte underligt. Ta det lugnt, och som jag tidigare skrivit: de som är oroliga för TS kan skriva till henne privat. Men jag gissar mer att man bara vill vara översittare mot en person som redan har det svårt.
    Det handlar inte om huruvida TS lider av psykisk ohälsa eller inte. Jag har läst hela tråden, och ditt argument att det  skulle vara "rimligt" eller "normalt" eller "logiskt" att tro att trisomier18 beror på svägerskorna håller inte.

Vill man inte diskutera vad man skriver om i sin trådstart så ska man nog undvika
    att skriva en trådstart alls. Så länge man skriver sin TS under ett anonym-nick får man finna sig i att saker skrivs direkt i tråden, det går inte att PMa ett sådant nick direkt annars. Eftersom TS har valt ett anonym-nick så får hon (och du) finna er i att diskussionen kommer hållas i tråden.
  • EmberEyes
    Daphodil skrev 2019-04-07 10:22:11 följande:
    Äsch, du överdriver och verkar inte kunna se logiken som skulle leda till en sån slutsats, utan att för den skull innebära en psykos. Reaktionerna här ser allra mest ut som försök att trycka ner TS, dåligt maskerat till omtanke.
    Men det är ju du som inte kan släppa tanken om psykisk ohälsa. Släpp alla tankar på det och förklara hur en normalbegåvad individ på rimlig, logisk, rationell väg kan få trisomier18 till att bero på svägerskan.

Och du kan inte prata om en person i kris eller trauma (=psykisk ohälsa), utan förklara det ur ett perspektiv där individen är psykiskt stabil (och jag förmodar normalbegåvad).
  • EmberEyes
    Daphodil skrev 2019-04-07 11:11:36 följande:
    Lugn. Vilka tankar jag kan och kan släppa kan du inte uttala dig om för du känner inte mig. En person i kris kan tänka irrationellt, men det betyder inte psykos, vilket lekmännen här inne verkar tro.
    Och du återvänder konstant till psykos, du kan inte ge understöd till ditt uttalande utan att prata om psykos.

Nu ställer jag frågan igen och skulle uppskatta om du kan svara UTAN att diskutera vad som sagts tidigare om psykos eller psykisk ohälsa (=kris, trauma).

Förklara hur en normalbegåvad individ på rimlig, logisk, rationell väg kan få trisomier18 till att bero på svägerskan.
  • EmberEyes
    Daphodil skrev 2019-04-05 19:34:07 följande:
    Inte särskilt oroväckande, låter fullt naturligt att leta orsaker i sin sorg.
    Daphodil skrev 2019-04-05 21:55:13 följande:
     TS fråga gällde om trisomi kan orsakas av mediciner. Vet man inget om tillståndets orsak, utan ser det som en missbildning uns, är det inte en konstig fråga alls.
    Daphodil skrev 2019-04-05 22:26:09 följande:
    Nej, det är inte irrationellt. TS presenterar en logisk tankekedja med osämja, mediciner, buksmärta och därefter dystra besked om barnet. Frågan är inte konstig i det här skedet.
    Detta är i princip vad du skriver genom hela tråden.

Jag tolkar dina uttalande som att "när en person är i djup sorg/kris/trauma så kan hen vara oförmögen att ta till sig hur en defekt uppkommer och då kan det te sig logiskt att tro att svägerskan förgiftat hen".

Vilket inte är samma sak som att säga att en normalbegåvad individ fri från psykisk ohälsa (=djup sorg/kris/trauma) i normala fall gör detta (enligt dig) logiska och rationella antagande.
  • EmberEyes
    Daphodil skrev 2019-04-07 17:51:22 följande:
    Det spelar ingen roll hur jag förklarar, min ståndpunkt går inte i hos dig. Det blir ganska tråkigt för mig att fortsätta diskutera, så jag gör inte det.
    Fast grejen är ju att du inte vid något tillfälle har bemödat dig med att besvara mina frågor eller förklara hur du tänker, eftersom du bara refererar till "psykos" och vad du skrivit till andra i tråden. Så länge du inte kan skriva ett inlägg som förklarar hur det kan vara normalt och rationellt för en normalbegåvad individ att reagera som TS helt utan psykisk ohälsa, kommer din ståndpunkt inte gå fram eftersom du aldrig uttalar dig i frågan.

Men det är OK, du får fortsätta slingra dig bort och iväg från diskussionen utan att ge ett faktiskt svar på den faktiska och direkta fråga jag ställer. Ha det gott!
Svar på tråden Kan hon ha dödat mitt barn?