Inlägg från: Anonym (ace) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ace)

Umgänge

Anonym (Förälder) skrev 2019-04-04 07:30:09 följande:

Jag hade sagt nej till klockan 9 på morgonen.

Fy för den stressen liksom.
    Hade sagt att det får bli senare vid 11.

Och inte varje lördag.

Förstår att vardagar är uteslutet för då hade ju umgängesstödet fått hämta på förskola.

Hur gagnas barnens relation med sin far, att bara ses varannan lördag? Speciellt för två-åringen.
  • Anonym (ace)
    Anonym (Förälder) skrev 2019-04-06 09:13:38 följande:
    Det finns flera faktorer här.

Mamman behöver faktiskt också få koppla av efter sin arbetsvecka och ska inte behöva fara runt varje lördag.
    Tycker du på riktigt det?
    Tycker du inte att mamman förtjänar att få koppla av lite?

Då får väl pappa och umgängesstöd komma till orten där barnen bor.
    Umgänget är inte till för föräldrarna, det är till för barnen. Barnen har rätt till att lära känna och skapa en relation med sin far, all forskning visar på täta och korta umgängen är det bästa för dem. Det tycker jag på fullaste allvar.
    Hur föräldrarna väljer att lösa logistiken kring umgänget är upp till dem.
  • Anonym (ace)
    Anonym (Förälder) skrev 2019-04-06 09:33:45 följande:
    Det säger jag inget om.

Ja fast här känns det inte som att mamman har mycket till val direkt när det gäller logistiken.

De har ju speciella lokaler som ska användas till sånt här.
    Sitter pappan fortfarande inne? Tycker det är lite tvetydigt i TS.
  • Anonym (ace)
    Anonym (Förälder) skrev 2019-04-06 12:33:57 följande:
    Det är så himla fint att sätta boendeföräldrar med det största ansvaret i den sitsen.
    Fy fan säger jag för det.
    Vi tar den allra största biten och sen kommer den andre föräldern på efter ett bra tag;men gud så kul det hade varit med lite umgänge nu då OCH hur kan jag få till det för att på bästa sätt jäklas med boendeföräldern samtidigt?

För hade umgängesföräldern på riktigt varit intresserad hade de ju tagit sig till sitt/sina barn.
    Fast detta handlar inte om ditt tyckande, det handlar om barnets bästa och om det tillvägagångssätt som är gällande. Vill du förändra systemet får du jobba på detta på politisk nivå.
  • Anonym (ace)
    Anonym (K) skrev 2019-04-07 10:53:35 följande:
    Det handlar om lagar och regler , inte om barnets bästa.

Vem försöker du lura , dig själv eller andra?
    Det är ju det jag säger, "tillvägagångssätt som gäller"=lagar och regler, dessa är baserade på barnets bästa och inte på vad någon slumpmässig bittet individ på FL tycker.
    Vad är problemet?

• Anonym (ace)
    Anonym (jur) skrev 2019-04-07 12:21:30 följande:
    Jag tror att det finns de som inte vet vad begreppet "barnets bästa" betyder utan tror att det kan vara en egen subjektiv bedömning när det i själva verket är en juridisk definition som har sitt ursprung i FN barnkonvention (vilken blir egen Svensk lag 2020-01-01)
    Antagligen. Jag måste sluta ta folk på FL på allvar. Solig
Svar på tråden Umgänge